Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

jag har precis gått över från pc till mac och undrar om någon har någon erfarenhet kring detta. Jag vill flytta över min audio-hd från min pc till min mac. Kan man göra det i en handvändning eller kommer dom olika filsystemen krångla? Jag har för mig att jag har läst någonstans att mac kan läsa NTFS men inte skriva till det, stämmer det?

Jag antar att jag kan bränna ut allt och sen lägga över det, men det hade varit skönt att slippa det.

Jag har inte bestämt mig om jag ska sätta den internt i mac:en eller i ett externt chassi.

Hårdisken är en Maxtor diamond 9 formaterad i NTFS, 160Gb.

Tacksam för svar.

Annons
Posted

Mac kommer inte att kunna läsa din disk då som du säger den

använder sig av ett annat filsystem.

Tror inte att det hjälper att installera den i ett externt chassi heller.

Det smidigaste kan ju vara att överföra dina Audiofiler till en

extern HD och sedan flytta över den andra HD ,

konvertera /formatera den till Mac för att sedan föra över filerna till din

interna HD.

Posted

Ett tips skulle väl vara att konvertera hårddisken till fat32 för att undvika eventuella problem med att läsa hårddisken.

/Majken

Posted

Läsa kommer den att kunna, skriva till disken blir svårare.

Posted
Ett tips skulle väl vara att konvertera hårddisken till fat32 för att undvika eventuella problem med att läsa hårddisken.

/Majken

Så om jag lägger över alla filer på en annan hd, formaterar om min audio-hd till FAT32 och sen lägger tillbaks alla filer, kan jag då bara "lyfta över" hårddisken till min mac och fortsätta spela in där jag var?

Är det FAT32 som mac använder som sitt standardfilformat?

Posted

/Majken

Tror inte det är möjligt att konvertera NTFS till Fat32.. Åt andra håller går det dock utmärkt.

Det finns iof. en funktion för detta i Partion Magic men det tar en jädra tid och kan lika väl gå åt pipan.. särskillt om man har stora filer på sin hårddisk.

Posted
Är det FAT32 som mac använder som sitt standardfilformat?

Nej.. Mac använder ett system som heter HFS och är det Mac OsX så heter det HFS Plus

Posted
Det finns iof. en funktion för detta i Partion Magic men det tar en jädra tid och kan lika väl gå åt pipan.. särskillt om man har stora filer på sin hårddisk.

Så länge inga filer är över 4GB så borde det inte vara någon fara. Men det kräver precis som du säger extra programvara. Windows klarar inte av det, vilket är lite tråkigt.

/Majken

Posted

Så kontentan borde bli att det enklaste och säkraste sättet är att bränna ut filerna på en dvd, formatera om min audiohårddsik i mac:en, och sen lägga tillbaks filerna på disken och sedan fortsätta spela in där jag var?

Posted

Får alla filer på din audiodisk plats på en DVDR? Isåfall är det väl enkelt.

Om du måste bränna flera DVDR finns det nog enklare sätt.

Jag har inte själv provat 10.4 Tiger, men har också läst att det ska kunna läsa NTFS. Du får testa och rapportera! 😄

Isåfall skulle jag kopiera över alla filer till Macens systemdisk (om möjligt), formatera om audiodisken i HFS+ och sedan flytta tillbaka filerna.

Posted

Tackar för alla svaren.

Är ju alltid lite nervöst när man ska flytta in sina kära ettor och nollor i ett nytt hem, man vill ju inte tappa bort någon på vägen.

Får alla filer på din audiodisk plats på en DVDR? Isåfall är det väl enkelt.

Om du måste bränna flera DVDR finns det nog enklare sätt. Jag har inte själv provat 10.4 Tiger, men har också läst att det ska kunna läsa NTFS. Du får testa och rapportera! tongue.gif

Isåfall skulle jag kopiera över alla filer till Macens systemdisk (om möjligt), formatera om audiodisken i HFS+ och sedan flytta tillbaka filerna.

Det blir ju några dvd:s, men jag kommer testa att både bränna ut skivor innan jag flyttar den, och sedan även föra över från audiodisken till systemdisken, blir säkert omständigare i slutändan än vad jag hoppades på från början, men hellre det och att det är idiotsäkert.