Jump to content
Annons

Nybörjare behöver hjälp

Guest Vargsjäl

Recommended Posts

Guest Vargsjäl

Tja!

Jag behöver hjälp med hur jag ska koppla min V-AMP2 till datorn, och sen få in ljudet i Cubase. Jag är ganska så nybörjare så jag kan ingenting!

All hjälp vore tacksamt då jag verkligen vill spela in på datorn!

Annons

Tjena

V-Ampen kan du spela in direkt i datorn via ljudkortet, ingen mixer behövs emellan... Koppla bara en sladd (två för stereo) emellan V-Ampen och datorn med rätts sorts kontakter som passar. Kolla också upp inställningarna för drivrutinerna för ljudkortet om du får för hög latency (fördröjning) på ljudet. Ett ljudkort med bra drivrutiner kan vara värt att investera i.

// Klas

Enkelt:

På din V-Amp har du två 1/4" ( 6,5mm) Telekontakter som utgångar. Høger o vanster = stereo. Kolla hvilken typ av inngång(ar) du har på ditt ljudkort. Kjøp kablar som passar til båda datorn o V-ampen. Kablar får du kjøpt i el.butiker, musik-instrument butiker m.m.

Har du bara en (1) ingång på ljudkortet, så ar den i stereo. Kjøp då en kabel med två mono-tele i ena enden,som går over i stereo-tele o eventuellt en øvergång om inngången på ljudkortet ar i mini-stereotele. ( 3,5mm 1/8") Det blir då en såkallad "Y-kabel".

I Cubase går du sen ( nar allt ar kopplat) inn på "panels" o valjer "vst inputs". Då får du se vilka inngångar som Cubase hittar på ditt ljudkort. Det ska "ljusa" en grøn "lampa" vid namnet på inngången for att markera at den ar aktiv.

Sen går du til huvudfønsteret for Cubase, og markerar spår 1 (audio 1). Om det såkallade "inspector"panelen inte ar øppen, klickar du på den lilla pilen som finns i nadre vanstre kant for att øppna. I Inspector visas "track info", o dar står det alla detaljer om spåret, inkluderat hvilken ingång du spelar inn från. Du kan också valja om du vil spela inn i mono eller stereo. Klicka på den røde fyrkanten det står mono på, o den endras til stereo - samtidigt med att ditt spår heter "1+2", o två spår ar markerade. Ovanfor mono/stereo-valjaren, står det Enable nar du øppnar Cubase. Detta for att visa deg att spåret skickas til monitorlyssning samtidigt med innspelning.

Du kan också i Inspector valja vilken inngång du vil spela inn ifrån. ( om ditt ljudkort har flera )Detta kan också valjas från VST ChannelMIxer.

OK, You´re ready to go 😉 Lycka til

EDIT: det fattades ett "inte" i raden om inspectorn var øppen eller ej.

EDIT2: tog bort några missforstånd, gjort av meg. Jag beklagar fel-informasjonen for Ni som hann att lesa det.

Edited by tamadrummer