Jump to content
Annons

Nybörjare behöver hjälp

Guest Vargsjäl

Recommended Posts

Guest Vargsjäl

Tja!

Jag behöver hjälp med hur jag ska koppla min V-AMP2 till datorn, och sen få in ljudet i Cubase. Jag är ganska så nybörjare så jag kan ingenting!

All hjälp vore tacksamt då jag verkligen vill spela in på datorn!

Annons

Tjena

V-Ampen kan du spela in direkt i datorn via ljudkortet, ingen mixer behövs emellan... Koppla bara en sladd (två för stereo) emellan V-Ampen och datorn med rätts sorts kontakter som passar. Kolla också upp inställningarna för drivrutinerna för ljudkortet om du får för hög latency (fördröjning) på ljudet. Ett ljudkort med bra drivrutiner kan vara värt att investera i.

// Klas

Enkelt:

På din V-Amp har du två 1/4" ( 6,5mm) Telekontakter som utgångar. Høger o vanster = stereo. Kolla hvilken typ av inngång(ar) du har på ditt ljudkort. Kjøp kablar som passar til båda datorn o V-ampen. Kablar får du kjøpt i el.butiker, musik-instrument butiker m.m.

Har du bara en (1) ingång på ljudkortet, så ar den i stereo. Kjøp då en kabel med två mono-tele i ena enden,som går over i stereo-tele o eventuellt en øvergång om inngången på ljudkortet ar i mini-stereotele. ( 3,5mm 1/8") Det blir då en såkallad "Y-kabel".

I Cubase går du sen ( nar allt ar kopplat) inn på "panels" o valjer "vst inputs". Då får du se vilka inngångar som Cubase hittar på ditt ljudkort. Det ska "ljusa" en grøn "lampa" vid namnet på inngången for att markera at den ar aktiv.