Guest Bosserein Posted October 13, 2005 Share Posted October 13, 2005 Sitter här med cakewalk home studio 2002, har problem att få till sången så här är det. Jag har spelat in en bakgrund men hjälp av min keybordsljud(Yamaha 630) som jag sedan öppnar cakewalk (låter bra). Sen skall jag lägga på sång på det, jag spelar in sången i stereo höger klickar, lägger på ett reverb (shimmer reverb) men problemet är att få sången att smälta in i kompet få rätt reverb m.m. Frågor: 1 När jag gör om kompet till audio skall jag spela in i stereo eller? 2.Skall sången spelas in i stereo eller vänster eller höger kanal 3.Finns det nån EQ i cakewalk, kompressor 4.Finns det nåt bra enkelt sätt att få sången att hänga ihop med kompet Eller Kan någon förklara steg för steg hur man går till väga för att få till det Link to comment Share on other sites More sharing options...
herwhisper Posted October 13, 2005 Share Posted October 13, 2005 När du spelar in sång så är det onödigt att spela in i stereo, spela i stället in i mono. Och för att få sången att smälta in bättre i musiken så är kompressor grymt användbart. Lägg även på ett reverb och delay, om du känner att det tillför något. Du kan även EQa bort ett par db på kompet vid dom frekvenserna som sången är mest framträdande. Hoppas att svaret gav något. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bosserein Posted October 13, 2005 Share Posted October 13, 2005 vad gör jag sen när jag har spelat in sången i mono? Link to comment Share on other sites More sharing options...
herwhisper Posted October 13, 2005 Share Posted October 13, 2005 vad gör jag sen när jag har spelat in sången i mono? Du gör det jag skrev ovan. Du lägger på kompressor och dom effekter du önskar. Men tänk på att inte dra på för mycket med reverbet, det är lätt hänt. Och viktigt är att ha referensmusik att jämföra med. Lägg gärna in referenslåten i samma projekt som du håller på med och växla mellan den och din musik för att lätt höra om det är något som inte stämmer med mixen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Altzi Posted October 13, 2005 Share Posted October 13, 2005 Skär gärna dom lägsta frekvenserna (om du inte har en extrem basröst) för att få bort eventuella puffljud, komprimera sången ganska hårt om det inte är visa med mycket dynamik i sången. Effekter efter behag. Spela in i mono, 1st sångmick har svårt att bli stereo 🙂 . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bosserein Posted October 13, 2005 Share Posted October 13, 2005 Kan jag använda den som finns i cwk home studio eller finns det några andra lättanvända för nybörjare Link to comment Share on other sites More sharing options...
herwhisper Posted October 13, 2005 Share Posted October 13, 2005 Kan jag använda den som finns i cwk home studioeller finns det några andra lättanvända för nybörjare Använda vilken då? Kompressor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piccazzo Posted October 14, 2005 Share Posted October 14, 2005 1 När jag gör om kompet till audio skall jag spela in i stereo eller?2.Skall sången spelas in i stereo eller vänster eller höger kanal 3.Finns det nån EQ i cakewalk, kompressor 4.Finns det nåt bra enkelt sätt att få sången att hänga ihop med kompet 1. Stereo ifall din synth är stereo. 2. Mono ifall du inte har en stereo mikrofon vilket jag betvivlar. 3. Det finns det garanterat. 4. Mixning kallas det.Enkelt när man kan det men det tar sin tid att lära sig. I övrigt finns det massa tutorial på nätet om spnginspelning , mixning , Cakewalk m.m Bra länk till massa musikrelaterade sidor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts