Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tjena.. bra forum måste jag säga!

Jag skulle vilja börja spela in lite här hemma. Mest akustisk gitarr. har läst lite på forumet när det gäller vilka prylar som rekomenderas osv.

Så, kan detta vara en lösning:

nytt ljudkort

studio projects b1 mick

behringer ub802 mixerbord eller liknande

jag har inte jättehöga krav med går det att göra hyffsade inspelningar med det?

Kanske går att spela in sång och elgitarr med det också?. Det vore kul om någon spelat in nått med liknande(billiga) grejjer som man kan få lyssna på, vad som helst??

Annons
Posted

okej, hmm och brakeoutbox är?? kan verkligen lite om sånt här. kikade på M-AUDIO AUDIOPHILE 2496 på börsen just för att jag sett att det nämns ofta här. =) Spelar det nån roll om kortet har preamp om man har en mixer med inb. preamp och phantommatning? Som du kankse märker så vill jag komma undan så billigt som möjligt :rolleyes: altså vill helst inte lägga mer än 1000 på ljudkort

Posted

aha.. jo det kan fu va bra. Tips på nått speciellt kort(billigt)? Kanske har fel men det känns som om man borde ha mer koll på vad man pysslar med om man har mixer. Är inbyggda preamps på ljudkorten sämre/bättre än i en billig mixer?

Posted

Jag kör med ett M-AUDIO AUDIOPHILE 2496 + en liten mixer,och tycker att det funkar skapligt,Beror ju lite på vad för krav man har....

Får man suttit och pillat lite i inspelningsprogrammet en stund kan det låta hyffsat 😄

Men nått som kanske är viktigt ,är ett par skapliga monitorer så att man Hör hur inspelningen blir på ett korrekt sätt.Det är då något som jag saknar och Snarast skall införskaffa!

Posted

Tack för svar!

antar att det kommer att funka med billiga prylar för en nybörjare som mig. det svåra kommer väl att bli att mixa skiten sen. i inspelningsprogrammet. Det är ju en hel vetenskap. jag har möjlighet att använda mig av Cubase sx 2, cakewalk sonar 4 och acid 5.0 pro som det ser ut nu. vilket tycker ni att jag ska använda, eller vilket är lättast å komma igång med?? tycker att alla tre är rena grekiskan..

Posted

Tja.. det va så länge sen nu att jag inte minns hur det var att inte kunna grunderna i sequencerprogram. :rolleyes: Jag började med Cubase VST och sedan Cubase SX och det funkade hyfsat. Dom andra har jag ingen erfarenhet av.

Annars vore kanske ett tips att investera i en av det stora antal cubasekurser som dykt upp de senaste åren. Är man totalnybörjare kan dom nog ge en hel del.