Jump to content
Annons

Jobba med musik?


Lill-Davve

Skulle du vilja ha "musikproduktion" som yrke oavsett vad som produceras?  

95 röster

  1. 1. Skulle du vilja ha "musikproduktion" som yrke oavsett vad som produceras?

    • Ja
      62
    • Nej
      25


Recommended Posts

När jag läst hur en del skickat in bidrag till melodifestivalen osv så börjar jag fundera lite smått. De flesta här vill antagligen arbeta med musik och musikstilar som faller dem själva i smaken men låt säga att ni inte fick den möjligheten utan var tvungen att producera musik som egentligen inte betyder särskilt mycket för er, skulle ni göra det?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

Jag tror inte på att göra våld på sig själv....att snickra ihop låtar som inte kommer "inifrån" känns för mig ointressant....lika illa som att skicka in bidrag till schlagerfestivalen...hur intressant musik skapas för detta...Jo för mina barn (9år) funkar Lena PH och alla andra men hur är det som vuxen(artist) att ha sina största beundrare bland småbarn från 7- 13 och inte en vuxen publik????Nja...jag tror inte det är särskilt bra för självkänslan.....

karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte på att göra våld på sig själv....att snickra ihop låtar som inte kommer "inifrån" känns för mig ointressant....lika illa som att skicka in bidrag till schlagerfestivalen...hur intressant musik skapas för detta...Jo för mina barn (9år) funkar Lena PH och alla andra men hur är det som vuxen(artist) att ha sina största beundrare bland småbarn från 7- 13 och inte en vuxen publik????Nja...jag tror inte det är särskilt bra för självkänslan.....

karl

Jag tror att det är jättebra för självkänslan... :rolleyes:

Jag vill verkligen bara göra musik som jag känner för. Men när det handlar om musikjobb så har man ju inte så mycket att välja och vraka bland. Det är ungefär som livet i stort, man måste göra saker som inte alltid är så roliga.

Jag skulle hellre göra en schlager som drog in lite pengar än att sitta på mitt halvtidsjobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man jobba med musik på heltid så får man ibland göra saker som man ogillar. Det får man i alla yrken. Det kallas verkligheten, jag är där ibland...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror ärligt talat inte jag fått en enda beställning på en produktion jag _verkligen_ skulle vilja göra där gaget har varit rättvist. Brödjobb måste (nästan) alla ta, och ska man jobba med musikproduktion är det bara att gilla läget. Även om det inte är ens favoritmusik så kan det ju vara både kreativt och skitskoj.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man måste producera bajsmusik för att överleva är valet lätt men sitter man i en bättre sits och kan välja sina produktioner så kan man ju välja bort det som inte passar. Ine många som har den lyxen kanske 😛

(inte jag i alla fall)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar också om att man kan bli rökt om man håller på att diddla för mycket runt omkring...men visst kan jag förstå, 7-eleven låter inte så kul men å' andra sidan så behöver man väl inte lägga ner sin själ i ett sådant jobb utan ta det för vad det är och lägga krutet på sin egen musik efter jobbet 😆😱

Jag hade många "halvlösa" jobb på den tiden jag spela som mest vilket gav mig frihet att hålla på med det jag ville 😆

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man jobba med musik på heltid så får man ibland göra saker som man ogillar. Det får man i alla yrken. Det kallas verkligheten, jag är där ibland...

Håller med

Jag hade många "halvlösa" jobb på den tiden jag spela som mest vilket gav mig frihet att hålla på med det jag ville 😄

Fast om man har ett "halvlöst" jobb så orkar man ju inte (iallafall inte jag) spela eller spela in överhuvudtaget. Man blir ju helt knäckt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ni kallar för "bajsmusik" och "skräpmusik" är ju musik som faktiskt

väldigt många gillar att jobba med, däribland jag själv. Samtidigt gillar

jag att jobba med andra musikstilar typ rock, pop, country, dansband.

Däremot klara jag bara inte av att jobba med typ Hardcore, Punk, Death,

Trash och annan snabb hård musik för att det helt enkelt inte tilltalar mig.

Men jag kallar det för den sakens skull inte för "skräpmusik".

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ni kallar för "bajsmusik" och "skräpmusik" är ju musik som faktiskt

väldigt många gillar att jobba med, däribland jag själv. Samtidigt gillar

jag att jobba med andra musikstilar typ rock, pop, country, dansband.

Däremot klara jag bara inte av att jobba med typ Hardcore, Punk, Death,

Trash och annan snabb hård musik för att det helt enkelt inte tilltalar mig.

Men jag kallar det för den sakens skull inte för "skräpmusik".

//Jocke

Fast ingen här har väl dragit likhetstecken mellan schlager, rock, country pop eller dansband som bajsmusik eller skräpmusik. Det är ju helt individuellt vad man anser vara skit. Du vet........alla har ju olika smak 🙂 .

*edit* la till en grej.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge man inte förlorar sig själv och glömmer varför man håller på med musik så är det lugnt att jobba med sånt som man kanske inte håller varmast om hjärtat. Vilket iof kan vara lätt hänt, alltså det att man glider över och glömmer sin kreativitet för att man tjänar mer pengar på andra jobb.

Sen så kan man ju se det positiva i att tex jobba på något område som inte är så kvalitetspräglat. Säg att man skulle vara låtskrivare åt något förlag och skriva schlagers eller radio pop (typ Brolle Jr) då har man chansen att föra in lite "bättre" låtar i denna genre.

Jag skulle absolut inte ha något emot att snickra ihop ett gäng hittar och sen sitta och håva in Stim pengar medans man håller på med den musik man "vill" göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Jovisst kan jag tänka mig. Jag skulle kunna "offra mig" (som vissa skulle kalla det) o göra även sånt som inte alltid är varmast om hjärtat, då jag anser att vad jag än gör kan jag göra så att det kommer "inifrån". Det som är trevligast är ju själva processen med att skapa något som inte finns, så för mig spelar det egentligen ingen roll vad det är för något jag gör, allt kan bli kul att göra om man bara har orken. Det händer att man kan lära sig saker som man har nytta av sen när man gör "egna" grejer också.

De flesta gör ju sådan musik de gillar att lyssna på, så visst vill man helst göra det man känner mest för i allmänhet, men kan man få pengar till hyra o mat o främst av allt nya prylar till studion genom att göra s.k. "skräp" så varför inte. Pengar är viktigt i livet, så är det bara. Pengar kan bidra till att man har förbättrade möjligheter att göra det man vill sen, främst med tanke på ny teknik & instrument, mer tid. (Gamla klassikern "pengar = tid" gäller även här, slippa jobba på 7-Eleven, ta den tiden för att göra det som är roligast i livet, dvs musik).

De som tycker att det är "coolt" o "imponerande" att göra musik o inte tjäna ett öre förstår jag mig inte på, speciellt de som dessutom har viljan att bli hörda, önskan om att nå ut till massorna och få bekräftelse. Såvitt jag vet har de enbart dåligt affärssinne, eftersom musik är en marknad och en stor sådan, gäller att hålla foten i rätt dörröppning, adaptera sig lite till omständigheterna i viss mån ibland, o ta vara på chanserna, det kan bara bli en fördel.

(De såkallade puristerna däremot föraktar jag inte här, de som är trogna sin stil o bryr sig inte om att bli kända, inget fel på det, men räkna med att ett jobb på 7-Eleven kan behövas för att överleva då och då.)

Just my 2 öre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var ju intressant.. Jag postade frågan den 10:e oktober men det måste blivit knas på nå sätt, för när jag skulle kolla mitt inlägg så fick jag ett felmeddelande, och någon timme senare var inlägget bortaget. Sen ser jag nu att den har poppat upp igen, nästan 2 månader senare, skumt 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

De som tycker att det är "coolt" o "imponerande" att göra musik o inte tjäna ett öre förstår jag mig inte på, speciellt de som dessutom har viljan att bli hörda, önskan om att nå ut till massorna och få bekräftelse. Såvitt jag vet har de enbart dåligt affärssinne, eftersom musik är en marknad och en stor sådan, gäller att hålla foten i rätt dörröppning, adaptera sig lite till omständigheterna i viss mån ibland, o ta vara på chanserna, det kan bara bli en fördel.

[...]

Det svåraste är väl om man gör musik som man tycker om, fast den kanske inte blir omtyckt av resterande folkmassa, och man vill tjäna pengar på den... 😲

Har bl.a spelat in "Fame Factory Kids" -Utan Autotune-, något jag inte skulle vilja göra på min fritid, så på frågan svarar jag ja..

Link to comment
Dela på andra sajter

För tillfället:

Nej!

Jag tror inte jag skulle må bättre av att producera skräpmusik faktiskt; då behåller jag det hellre som en hobby så att mitt starka intresse och mitt sätt att skriva musik inte slits ut och min passion slocknar.

För det är ett faktum! Om man vill kunna leva på att skriva och producera musik musik så måste man skapa låtar på ackord (ordvits!); vilket egentligen har ganska många likheter med att stå på Volvos löpande band.

Det som skulle få min åsikt att ändras skulle isåfall vara om jag fick jobba med något musikaliskt tillfredsställande; alternativt jag själv fick släppa en platta som jag i slutändan bestämmer helt och hållet själv hur den ska låta. Den chansen är ungefär lika stor som om jag skulle skita fjärilar i rymden.

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig i livet.... Jag spelade i dansband på 70-talet, stod ut i två veckor sedan slutade jag. Fan heller att jag skulle producera sådant jag själv definitivt får örsprång av (det är alltså min smak, andra får gärna tycka det är bra, bara jag slipper)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det skulle i längden vara förödande att tvingas jobba med musik och artister som man inte egentligen ser något värde i. Dagar i ända tvingas lyssna på musik man inte gillar. Verkställa val man aldrig själv skulle gjort. Hålla inne med sina egna idéer.

När jag var yngre kunde jag tänka mig det som ett sätt att eteblera mig. Men år efter år. Nej. Som Ann-Kristin Hedmark sjöng; då vill jag hellre vara busschaufför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig i livet....  Jag spelade i dansband på 70-talet, stod ut i två veckor sedan slutade jag. Fan heller att jag skulle producera sådant jag själv definitivt får örsprång av (det är alltså min smak, andra får gärna tycka det är bra, bara jag slipper)

Dansband och hiphop, är det musik? 😳😕

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

För det första anser jag att det inte finns någon dålig musikstil överhuvudtaget! Är jag unik? Däremot finns det dålig musik inom alla musikstilar. Satt jag och jobbade på en Country&Western-låt så fick jag göra det bästa av situationen och göra den så bra som möjligt, likadant om det gällde gospel, jazz eller vadsomhelst.

För det andra så skulle "man" inte få precis vilka uppdrag som helst, för är man inte särskilt entusiastisk inom en genre, låt säga hiphop, så får man inga jobb. Då finns det andra som kan det bästa.

För det tredje, om det är så att vi pratar om att själv helt frivilligt sitta och skapa musik som ska hamna på ens senaste platta, så visst...influeras man av allt möjligt. Men att frivilligt låta sig influeras till 100% av en musikstil som man inte tycker så mycket om precis, det tror jag inte skulle leda till något bra resultat.

😕

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...