Jump to content
Annons

-


blouis

Recommended Posts

Annons

Har du lyssnat på damien rice? Ni låter likadant. 😉 Nästan i alla fall..

edit: "your kind" är nåt av det bästa som postats på forumet. Vet inte om jag håller med om detta tempot. Den gick snabbare förr, och så var det nån sorts böljande tempo.. Tror jag gillade det bättre faktiskt. Men detta är också bra. Det går liksom inte misslyckas med en så bra låt i botten.

edit2: Nu har jag lyssnat igenom alla låtar. Det är bra! Mixen är helt rätt förutom att jag vill ha lite mer kött i basen. Om du multibandskomprimerar basen vid 60-120hz och pressar upp en aning så är det färdigt tror jag. Skönt med såhär avskalat ljud utan massa effekter överallt. Helt rätt i genren!

Skönt virvelljud på sista låten.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

..."pictures of you and me laughing, burn them slowly..."

Så bittert och briljant! Var bara tvungen att reflektera över det.

ang. ljudbilden så finns det inget att gnälla över tycker jag. Möjligen skjutsa upp diskanten aningens bara, var försiktig med komprimeringen. Detta låter jävligt bra, se till att få samma volym på låtarna. Lite mer botten oxå vill vi ha, som vacum var inne på.

bra jobbat!!

/E

*edit* glöm snacket om mer botten. Det är fint såhär tycker jag. Soundet passar er musik bra.

Redigerat av Eliasson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jättefint! Jag har inget att klaga på. Om ni ska mastra, var försiktiga! Det vore jättetråkigt att överlimitera det här, sabba dynamiken etc. Det är inte mycket som behövs göras, i mitt tycke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är väl bara att instämma med ovanstående. Lite mer djup i basen tycker jag nog också. Försiktig mastring.

Först var det något med sångljudet som jag inte riktigt kunde förlika mig med. Men jag kan inte placera det. För sången är mycket vacker, mycket närvarande, med rika nyanser. Funderade ett tag på om det var för tydliga ssss och fff, men det passar på något sätt in ändå.

Låtarna och produktionen är lysande. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Mkt sköna låtar, avslappnande...

Gillar hur melodin jobbar mot ackordgången i "love will....

Angående mastering så tycker jag inte att det verkar vara något som låtarna är i skriande behov av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det här är ju finfint, varför måste ni säga att det är en demo? Bara för att ni kanske inte har spelat in i världens fetaste studio och sen mixat där!

Tycker ni som alla andra... "En tanke blir god, först när den blir till en säljbar produkt..."?

Var stolta över ert arbete, degradera inte er insats till att kalla den för demo bara för att ni inte har någon hypad producent hängande över axeln som säger att det här är skitbra. Det är skitbra ändå!

Blir en Demo först något annat än en demo när ett skivbolag säger att de vill ge ut musiken? Hur pass mycket bättre blir en låt när den är inspelad i den där hypade studion med den där överskattade producenten? När försvinner den hela konstnärliga iden som ligger bakom musikskapandet, och som driver er till att göra låtarna? När blir det sönderproducerat? Jag fortsätter i alla fall häpna över att det är så många på det här forumet som inte vågar tycka att deras mästerverk är tillräckligt bra.

Ja, det var många tankar det, ni är bra!

//FredAsp

Link to comment
Dela på andra sajter

Your kind och I got you var ju kalas. Den sistnämnda påminner mig om coldplays fix you om man tänker på låtuppbyggnaden. Först lugn sen mer tempo och kraft. Det låter verkligen skitbra!

Sången förtjänar även en liten guldstjärna, fin känsla och frasering. Lite speciell sådär.

Hoppas det går bra epn sen, någon måste bli intresserad av detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för ert lyssnande och era åsikter! skönt att ni tycker det är ganska färdigt som det är, så slipper jag lägga ner görmycket tid på mastringen. 🙂

men vad sägs om den här mastringsmallen då?

1. eq med ett highshelf (det kallas så va?) för att ta upp diskanten lite

2. multibandskompressor för att lyfta fram basen en aning

3. limiter för att höja nivån en aning.

någon som kan rekomendera några bra pluggar för ändamålet? är det värt att använda "varma" kompressorer, som sägs lägga på ett analogt sound?

det här vad man kallar sin egen produktion är ju en kul diskussion. kanske säger man "demo" just för att det är en demostration av materialet man har, mer än en produkt som man säljer? men jag håller med om att det är något nedvärderande över ordet. kanske "promocd" låter bättre? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Älskar musiken!

Tycker inte det behövs mer diskant. Lyssnade på låtarna i mina lurar, där det blev rätt vasst, igår kväll, lyssnar nu i monitorer och tycker personligen det är bra som det är.

Gör inte för stora mastringsåtgärder, men litar på ert omdöme med tanke på hur det redan låter. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle vara intressant att höra lite bandkompression på det här. Kör det genom en kvarttumsbandare vettja. Ta inte i så den kräks utan lagomt högt för det där sköna rivet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången är ju helt klart det som står ut och märks. Samtidigt som den egentligen inte är speciellt bra ( rellativt sett: Ni klår fortfarande bandspelarmannen på avenyn ) så passar den väldigt bra in i sammanhanget.

Det som absolut märks angående mastringen är att volymen måste jämnas ut mellan låtarna. Som det är nu håller det inte.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

någon som kan rekomendera några bra pluggar för ändamålet? är det värt att använda "varma" kompressorer, som sägs lägga på ett analogt sound?

en försiktig rörkompressor skulle vara klockrent för att piffa upp helheten. Som alla säger: var försiktig. Vi vill verkligen inte få det att låta maxat utan bara en aningens mer pött.

Dehär med diskanten håller jag inte med om. Låt den vara. För mycket diskant är läskigt och dessutom jäkligt ute just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dehär med diskanten håller jag inte med om. Låt den vara. För mycket diskant är läskigt och dessutom jäkligt ute just nu.

ha, ok då skall jag fundera över det en gång till. man vill ju va inne, inte ute... 😱

det är egentligen mest när jag lyssnat runt i lite halvbilliga stereoanläggningar som jag upplevt att man skulle ha en gnutta mer diskant på. men det är ju svårt att avgöra hur mycket hänsyn man skall ta till sådan lyssning iofs.

Redigerat av blouis
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte mkt om mastring (behövs det öht?) men tycker pianot ligger överpanorerat åt höger i ett par låtar (behöver vill inte säga att de är toppen..?) och resten i mitten eller lite åt vänster vilket ger lite skev ljudbild åtminstone i lurar. Men detta är mixning och OT då...?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nääääeh strunta i master för fasen!

Säger du att det är mastrat kommer folk tro på det 😉

Det här var ju så bra så man vet ju snart inte vad man heter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara säga att det var extremt störigt att allt bara var en enorm zip fil. Lägg istället vart fil som en länk för mp3 och jpg filer packar ändå zip inte något avsevärt mera. MvH

tja, tanken med zip-paketet är liksom att folk skall få hela konceptet, som när man köper ett album. låtordning och såna grejjer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nääääeh strunta i master för fasen!

Säger du att det är mastrat kommer folk tro på det 😆

Det här var ju så bra så man vet ju snart inte vad man heter!

efter råden jag fick i den här tråden så blev det inte så mycket gjort i mastringen. jag har mest tryckt upp nivåerna lite, och sett till så att de stämmer låtarna emellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara säga att det var extremt störigt att allt bara var en enorm zip fil. Lägg istället vart fil som en länk för mp3 och jpg filer packar ändå zip inte något avsevärt mera. MvH

tja, tanken med zip-paketet är liksom att folk skall få hela konceptet, som när man köper ett album. låtordning och såna grejjer.

Helt rätt tycker jag! Fortsätt så.

Antingen så lyssnar man på allt eller så lyssnar man inte alls 🙂

Det är ruggigt bra det här. Jag skriver några rader i eran gästbok också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Ja ja JA!! Dette er saker. Saybia med en swedish twist. Niice som faen, noen bør snappe dere opp.

Saybia? Jag lyssnade på låtarna de hade på sin webplats. Känns spontant som att de är baserade i gitarrock på ett helt annat sätt än oss. Men det är alltid kul att höra jämförelser! Kul att du tyckte om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...