Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Ja, hej gott folk! Jag är lite kompositionskunnig autodidakt.

Jag använder minidisk sedan några år. Visserligen är vanliga metallband klart trevligare ljud på men md är ett så väldigt trevligt format att arbeta med.

Det är så trivsamt att redigera sina egna hem(läs:utomhus)inspelningar att jag nästan skulle kunna be psykoterapi-enheten här i Stockholm (på söder ligger väl ett sånt) att införa det som primär terapiform.

Jag är också nöjd med det nya Hi-Mdformatet. Ett klart steg framåt i utvecklingen. Hade den gamla apparattypen förr som man nästan kräktes på (eller i). Detta pga dess klart underlägsna ljudkvalite. Och som jag gärna kastat in i nån dunkel skogsdunge om det inte varit för det smidiga redigeringssystemet.

Det lät som man sjöng genom ett elektroniskt filter vid varje inspelning.

Hi md duger. Fast det sägs att Dat är bra. Och fast det är på utgång kanske jag skulle pröva det också eftersom jag ändå tveksamt smyger runt i den digitala studioinspelningsrymden och försöker känna mig in i hur det är att leva där och inte helt bosatt mig i den analoga himlen. Häpp!

Min fråga är: Finns det någon virituell hi-minidiskspelare att få tag i. Pirat el. lagligt?

Vad heter då denna?

Jag vill kunna kopiera samtliga minidiskinspelningar jag gjort sedan 2001, lägga dem i en mapp. Ha en liten virituell minidiscspelare bredvid så att jag utan att behöva koppla in min "fysiska" minidiscspelare och köra det fasligt tröga Sonic Stage kan lyssna på mina samlade inspelningar.

Då skulle man kunna samla allt man har inspelat på t. ex. några dvd-skivor.

Om femtio år kommer säkert ändå alla "fysiskt" existerande minidiskapparater vara

ihopknölade och slängda i havet eftersom de alla avstannat för gott. Och då vill man ju gärna ha förberett sig lite så att säga.

Jag vill inte föra in mdljud i ett hårddiskprogram för det känns alldeles för omständligt sanna mina ord. Den vägen är för avfällingar.

Herr Ihjälspikad

Annons
Posted

Hej!

Om du vill ha in dom i datorn så måste dom ju in på hårdisken i alla fall! Väl på hårddisken finns det massa eminenta gratis

uppspelare och redigerare... har jag läst! Kan inte på rak arm säga nåt bra och gratis men de kan säkerligen någon annan här på studio.se!

Posted (edited)

Nej, MD-inspelningar kan inte överföras till datorn som filer via USB. I "NetMD Mode" kan du flytta filer från datorn till MD:n, men inte tillbaka.

Angående dina gamla MD-inspelningar som du gjorde innan du köpte Hi-MD, har du två alternativ.

Du får antingen göra en analog överföring från din Hi-MD in i datorn, eller låna ett stationärt MD-däck som har digital utgång och sen kopplar du den till en digital ingång på ditt ljudkort.

Nya HiMD-inspelningar kan laddas upp till datorn via USB och programmet SonicStage.

Egna inspelningar kan sparas ut som wav-filer och arkiveras på DVD, alternativt som backup på SonicStage-filerna (Open MG PCM Wave/Atrac3+ 256kbps/Atrac3 133kbps/MP3). Hi-MD Renderer kan också öppna SonicStage-filer och spara ut som WAV. Men inga andra mjukvaruspelare kan spela upp filerna eller överföra filer från MD-skivor.

Hi-MD (16/44) eller DAT (16/48) har inte så stor betydelse. Hi-MD är bekvämt att använda, även om programmet SonicStage är trist. DAT-band kan ha 48 kHz i samplingsfrekvens, men jag tycker inte att det åstadkommer nån större ljudkvalitet gentemot 44kHz. DAT förlorar i mina ögon eftersom man måste spola fram och tillbaka - och går banden av är det kört.

Slutsats:

Lagra dina inspelningar som wav-filer på DVDR. Spela upp wav-filerna i valfri musikspelare eller program.

Edited by Linus