Jump to content
Annons

Windows Movie Maker

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

När jag nu satt och skulle fånga in video som det heter till min pc från videokameran så hade jag två alternativ: antingen InterVideo Dvd Creator eller Windows Movie Maker. Jag provade bägge. I InterVideo tjatade man om att jag först måste lägga allt i vad som kallades "insamlingsprofilen" först. Någon sådan hittade jag inte så det får bli supportkontakt där senare. Jag gick då in i Windows Movie Maker och lyckades både fånga videoscener och lägga för- och eftertexter och peta lite med effekter såsom sepia och åldrad bild t.ex. När jag tyckte jag var klar så sparade jag hela testvideon på 4 minuter, vilket tog ett par minuter. Men när jag sedan skulle spela upp videon i Windows Media Player, så blev bilden jättekonstig. Varför? Den blev lika konstig som när jag laddar ned vissa demovideos från Forum. Hur ska jag förklara: bilden är orange-grön och består av kuber enbart, typ upplösning 100 pixel för hela skärmen totalt bara...100 kuber, men däremellan ser man typ mina händer vandra över gitarren i något slags sepiakvalitet med god skärpa. Strange! Då provade jag att ändra till att spela upp filen i InterVideo, men med samma resultat tyvärr.

Vad är felet med Windows Movie Maker/Media Player? Jag fick samma skit när jag laddade ned låten Nice från Forumet och Hwagangs bidrag. När jag laddade ned den där videon som alla tyckte var en keyboardskolademo i början (glömt låtnamnet), så funkade det dock fint, men då var det ju InterVideo jag använde... Så...varför alla dessa orange och gröns kuber i Windows Media Player?

🙂

:musik

Edited by musik
Annons
Posted

Du glömde tala om vilken kvalité du sparade filmen i. Jag brukar i guiden "Spara film" (under arkiv "Spara filmfil") vid alternativet "Filminställning" klicka på länken "Visa fler alternativ" sen bocka i rutan (ringen?) övriga inställningar samt välja "DV-AVI (PAL)" om jag ska göra en DVD av den... Alla övriga alternativ innebär att det blir en WMV file av skiftatnde kavlitet men det står beskrivet för varje typ..

Posted (edited)

Hej!

Jag hade sparat i "Rekommenderas" om man ska redigera filmen i datorn, vilket jag ju skulle (så nu är den i nåt WMV-format). Spara i DV-AVi skulle man välja om man som sagt skulle göra en dvd av den, men det blir ju en senare fråga.... Först redigera i datorn och sedan dvd. Måste man inte alltid välja WMV-format om den ska redigeras i datorn först?

Obs att detta bara var en testvideo, alltså ett första försök som test och inget att spara. Det konstiga är ju att filmen ser helt ok ut när jag tittar på klippen i Windows Movie Maker, men när jag sedan ska spela upp den Windows Media Player eller InterVideo så är det skitkass, med gröna, orange och rosa kuber överallt... Det är alltså det 3:e steget, att Spara filmen på datorn, som innebär att det blir apa av alltihop.

Att fixa när man själv överför videofilm till pc:n är ju en sak, men att ladda ned snuttar från er andra och spela upp sedan i Windows Media Player, lär ju inte funka i alla fall. Om filmen är sparad i WMV av er alltså. Eller? Och nån nytta av WMV måste det ju finnas, annars skulle det väl inte ha funnits.

Jag kom på en annan sak också: Det verkar som om Windows Movie Maker sparar min Testvideo automatiskt i alltfler klipp varje gång jag öppnar den. Varför är det så? Nu senast var den uppe i 20 klipp... Och om jag istället skulle vilja använda mitt externa ljudkort, hur kopplar jag då mellan kamera, pc och ljudkort, när det gäller ljudöverföringen? Nu har ju allt bara gått via IEEE1394a-kabeln, till det inbyggda ljudkortet. En sista fråga kom jag på också: När jag hade döpt filen och lagt den i en mapp, så frågar ändå Windows Movie Maker på slutet innan jag stänger ned om jag vill spara ändringarna i "odöpt fil". Vad är det? Jag har också kollat att det filnamn som jag döpt den till verligen finns och det gjorde det! Så varför denna fråga om sparas i odöpt fil?

Knepigt detta! Får prova mer senare...

🙂

till jobbet//:musik

Edited by musik
Posted

Hej!

Ingen annan som har problem med uppspelning av video i WINDOWS MEDIA PLAYER??? Typ...gröna, orangea och rosa små små kuber i bilden...

😆

Posted

Hej!

Hoppsan! Jag uppgraderade från Windows Media Player 9 till 10 och nu kunde jag se testvideon riktigt bra! Tydligen hade det inte varit fel på sparandet av filen till pc:n. Nu gäller det bara att uppgradera min andra dvd-spelarmjukvara, nämligen InterVideo. Det kommer väl antagligen också att anta sig självt som primärt dvd-uppspelningsprogram...

😄