Jump to content
Annons

Primal Scream - 'Screamadelica'


Lindeberg

Recommended Posts

Jag lyssnade non-stop på Screamadelica i flera veckor när den kom. Då (1991) var jag en tuff technoyngling som inte under pistolhot skulle kunna lyssna på Rolling Stones, Faces eller vad det nu var Primal Scream vurmade för just då.

Men... På Screamadelica fanns ju två spår co-producerade av Jimmy Miller, som tydligen jobbat med Stones? ...och vilka är dom där The Orb?

Plattan öppnade helt enkelt många dörrar till grejer jag inte kände till - och den låter lika bra idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gillar också Primal Scream, men i min värld kommer de aldrig bli bättre än sina tidigaste singlar. På deras första skiva saknas det som gjorde all fall down och velocity girl till små popmästerverk.

Jag gillar även deras elektroniska flirtar, men det är just känslan i t ex all fall down som gör dem till ett stort band i mina ögon.

Link to comment
Dela på andra sajter

DD, håller med! Primal Scream har en plats även i mitt hjärta. när Movin on up släpptes kändes det som en reinkarnerad Sympathy for the devil i 90-talet. Annar har jag mest diggat "Give out but don't give up" som ju är grymt ojämn men innehåller klassiker som Jailbird, Rocks, Cry myself blind. Blev sen lite besviken på "Vanishing point" dock som många hyllar, men nåja.

Primal S och Black Crowes var ju under en period så bra att jag var säker på att Keith & Mick för gott skulle abdikera och lämna sina gamla guror till Gillespie och kompani, men så blev det ju inte tyvärr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...