Jump to content
Annons

PCI el. USB?

moron

Recommended Posts

Hejsan!

Här kommer ytterligare en sån där irriterande nybörjarfråga.

Jag funderade på att köpa audiophile 2496 (pci), men fick sen syn på usb-versionen av denna. Och detta verkar ju mysigt och bekvämt men nån hake måste det ju finnas! Läste i en annan tråd att usb-kort kräver ganska mycket av processorn, och det lät ju lite oroande. Jag har 1600 MHz och 512 i ram-minne, är det tillräckligt dåligt för att usb-kortet ska funka sämre än pci-kortet? Tack på förhand! /moron

Ett tillägg: Kom på att jag troligen inte har usb 2.0, så ett externt kort kanske är totalt uteslutet då??

Kram!

Edited by moron

Annons

Hej!

Jag har kört med både USB 1.1 och firewire-ljudkort och inte märkt ngn skillnad, USB ska dra lite mer i processor-kraft så du kanske bara

kan ha säg 7st reverb-pluggar istället för 9st om du hade haft ett Firewire-ljudkort! Latencyn var typ 6.5 ms med USB mot 4.5 ms för fw!

Den största nackdelen är nog att USB 1.1-ljukort inte klarar alls lika många kanaler till och ifrån själva ljudkortet men räcker 2 in 2 ut så kan

ett USB kort vara fullt tillräckligt! Nästan alla USB-ljudkort är USB 1.1. USB 2.0 och 1.1 är samma kontakter men olika "driv-rutiner", tror jag?

Edited by Hans

USB 2 är typ 100 ggr snabbare i dataöverföringshastighet...och PCI-kort är ju också asbilliga så om du har en stationär så finns det ingen som helst anledning att köpa ett USB 1.1 kort.

Ett problem som kan uppstå med ett USB1.1 kort är att du får hög latency.