Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej,

mastrar en live-inspelning (electro/techno) och har fåt problem med distortion i kicken under vissa partier, troligtvis pga för höga nivåer under inspelningen. Finns det något smart sätt att ta bort det här i datorn eller åtminstone reducera det. Använder cubase.

Annons
Posted

Nej, tyvärr inte.

Klipper det på inspelningen så klipper det.

Möjligen skulle du kunna pilla med ljudfilen i Wavelab och rita in nya vågformer, så att du rundar av dem där det har gått i taket. Du får troligen inte något bra ljud ändå - men det kanske kan bli lite bättre...

Posted

Men borde det inte finnas nån plugg som gör det automatiskt...? Kan ju knappast komma att låta helt perfekt eftersom en del av ljudet är borta, men runda till det lite iaf? Det borde ju gå på digital overdrive?

Posted

Adobe Audition har en funktion för att försöka rädda klippta samples. Minns inte exakt namnet men den ligger under Noise Reduction-avdelningen och funktionen har något med "Clipping" i namnet.

Experimentera med overhead-värdet för att hitta balansen.

Posted
Hej,

mastrar en live-inspelning (electro/techno) och har fåt problem med distortion i kicken under vissa partier, troligtvis pga för höga nivåer under inspelningen. Finns det något smart sätt att ta bort det här i datorn eller åtminstone reducera det. Använder cubase.

Det jag brukar göra om man ska rädda en klippt signal är att lägga på ett EQ och en kompressor (utöver det som du redan har lagt på då givetvis) som du automatiserar vid de överstyrda partierna. Brukar funka relativt bra.

Om det är så att det inte klipper på överhänget utan bara på kaggemiken så kan antingen klippa ut dom slagen som är överstyrda och klistra in från tidigare partier eller använda en trigger.

Posted

Problemet är att inspelningen består av två stereokanaler, en linesignal och en stereomick kanal mest för att fånga publiken och lite av rumsklangen. Micsignalen brukar jag alltid lägga lågt men jag prövade en ny grej nu pga av den analoga disten i linesignalen. Jag dubbelkomprimerade micsignalen och la den relativt högt i mixen och som av magi försvann en stor del av disten troligtvis pga rumsklangen eller publiken. Resultat blev lite för mycket reverb men med reducerad distortion! Låter klart bättre ändå.

En annan grej till nästa inspelning på samma ställe, hur gör jag smidigast för att förbigå den överstyrda signalen? Spelad in genom "tape out" på mixerbordet vilken alltså var överstyrd, jag kan ju inte gärna be klubben att sänka nivån...! Finns det inte auxar som kan tappas pre-fader eller nåt linande?

Posted
Finns det inte auxar som kan tappas pre-fader eller nåt linande?

Beror helt på vilken mixerbordsmodell som används.

  • 4 weeks later...
Posted

inspelningen består av två stereokanaler, en stereolinesignal och en stereomick kanal mest för att fånga publiken och lite av rumsklangen

Posted

Själv använder jag en hårdvarulimiter/kompressor på insert till "live mix subgruppen" i mixbordet i livesamanhang.. det är alldeles för stressigt för att försöka hinna pilla och lyssna med nivåer när det är live.

En sån här har jag bl.a använt.. Kostar drygt en tusenlapp

http://www.behringer.com/MDX2600/index.cfm?lang=ENG

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.