Jump to content
Annons

10-gitarrsololåten!


djonas

Låter det som du trodde att det skulle göra?  

98 röster

  1. 1. Låter det som du trodde att det skulle göra?

    • 3 - Jajamensan :)
      41
    • 2 - Ja fast jag skulle vilja ha 10 solo till, bara för att jag är en gitarrnörd! ;)
      34
    • 1 - Nä inte alls :(
      6


Recommended Posts

OT: Jag har redan postat min uppskattning tidigare i denna tråd, men jag kom att tänka på en kille som gick i min klass på gymnasiet... han var lika övergrym på gura som djonas. Han kunde alla Yngwie- och Dream Theather-solon klockrent. Men han tyckte aldrig själv att han var speciellt bra... sist jag såg honom jobbade han på OK/Q8 och när jag frågade honom om han spelade nått svarade han nej.

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
INSANE!

Hade gåshud mest hela tiden, speciellt under 3:16-5:11 (Dream Theater: Lines in the sand). Bra arrat också, helt otroligt arbete du lagt ner. Längtar redan efter en uppföljare... 😆

//peAk

Tackar så mkt pXp!

En uppföljare är nog inte helt otänkbart. 🙂

Ja...vad fan säger man....grattis you made it....Jag tycker du är en j-l på gitarr 😄 ...utan att varit med att föreslå nå't solo tycker jag att du fått till Gilmoursolot riktigt kalasbra klart best in my ears 😄

Tack karl det var faktiskt det solot jag höll på med längst för att få till alla smågrejer som han gör som gör att det låter gött. 🙂

😄 Ännu en vansinnig idé av djonas! Det går liksom inte att uttrycka i termer om bra eller dåligt. Kul är det. Kan inte relatera till de flesta gitarristerna här men David Gilmour lät lite krasslig? Kan det bero på att Rick Wright fattades?

Jag retar mig att jag inte var snabb tillräckligt här för att få in några av mina favisar; Fripp, Hendrix, Zappa t.ex.

Kul att höra!

Hehe Zappa får inkluderas i nästa projekt kanske. tack för att du lyssnade dede. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha! Riktigt kul att höra! Bra jobbat mannen! 😎

Det vore superduperkul att höra det med ett "riktigt" band! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Helst otroligt! Verkligen coolt, men egentligen gillar jag nog 10-ackordslåten bättre. Båda knäcker dock hårt.

Hehe yes 10-ackordslåten kanske är lite mer följsam men kul att du diggade denna oxå. 😆

WOW

Det här gör nog självaste stor-Yngwie avundsjuk 😉

EDIT: Malmsten alltså...

Haha tja kanske det, jag får väl skicka honom en kopia. 😆

Läckert, du är riktigt duktig!

Tack lillebror! 😆

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket ambitiöst och helgalet projekt djonas! Bara att du lyckas dra det i hamn är ju värt överbetyg. Dessutom är du ju en helgo gurist.

Med det sagt vill jag ändå leverera följande kritik: Av de gitarrsolona som jag har en direkt relation till (Nirvana, Extreme, Purple, Pink floyd, Yngve), är det faktiskt inget som du gör bättre än originalen. Du har arrat och spelar alla toner. Perfekt men ... det är nåt där.

Eller så är jag bara avundsjuk. Eller musiktrött. Jag ska lyssna igen, jag kanske ändrar mig, jag diggar ju det andra du gjort.

Så det blir överbetyg med ett minus i kanten;) Och jag vill höra 10 till! Inkluderandes Uli Roth Nästa gång!

Tjing!

Bengan

Tack så mkt Vallhagen!

Det var dock inte meningen att jag skulle försöka göra solona bättre än orginalen utan mer försöka få allting att bli en sammansatt låt. Vet dock inte hur jag lyckades där. 😱

Ett ord: Oerhörtotroligtofattbartmegaläckerttokcoolt!!!

Jösses....

TacksåmycketSteinbergjättekulattdulyssnadeochgilladelåten!! 🥰

Edit: Som lite kuriosa hade det varit roligt om ni som önskade de solona som är med i låten skriver hur ni tycker jag lyckats med uppgiften. Hade varit roligt att höra er åsikt 😉...såvida det inte finns någon som har koll på samtliga låtarna förtstås.😉

Önskade threshold-solot, och det sitter ju som smäcket! Göttast tycker jag dock highway star-solot var, riktigt mongofett med det arret bakom! Är inte riktigt gitarrnörd nog att bedöma om du spelar bättre än originalen eller så men det kan fanimej inte va långt ifrån, diggar soundet fullt ut!

Tanx dude. Hade aldrig hört Threshold innan och det solot var ju grymt skönt att lira. 🙂

Kul att du även gillar mina nya arrangemang, tyckte själv att de blev rätt roliga. 😉

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

INSANE!

Hade gåshud mest hela tiden, speciellt under 3:16-5:11 (Dream Theater: Lines in the sand). Bra arrat också, helt otroligt arbete du lagt ner. Längtar redan efter en uppföljare... :rolleyes:

//peAk

Tackar så mkt pXp!

En uppföljare är nog inte helt otänkbart. 😱

Ja...vad fan säger man....grattis you made it....Jag tycker du är en j-l på gitarr 😉 ...utan att varit med att föreslå nå't solo tycker jag att du fått till Gilmoursolot riktigt kalasbra klart best in my ears 😄

Tack karl det var faktiskt det solot jag höll på med längst för att få till alla smågrejer som han gör som gör att det låter gött. 😄

😄 Ännu en vansinnig idé av djonas! Det går liksom inte att uttrycka i termer om bra eller dåligt. Kul är det. Kan inte relatera till de flesta gitarristerna här men David Gilmour lät lite krasslig? Kan det bero på att Rick Wright fattades?

Jag retar mig att jag inte var snabb tillräckligt här för att få in några av mina favisar; Fripp, Hendrix, Zappa t.ex.

Kul att höra!

Hehe Zappa får inkluderas i nästa projekt kanske. tack för att du lyssnade dede. 😄

Lita på Karl i Gilmourfrågan 🥰 Jag övergav Pink Floyd när Animals släpptes (Hur laidback får man bli?) -Sen gjorde de i och för sig revanch med The Wall. Men det är en annan femma. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

* LÅTNAMN: Santa gave me 10 guitars last X-mas so I just felt I had to use and abuse them

* ARTIST/GRUPP: Diverse olika + arrangemang av Jonas Ekestubbe

* GENRE: Blandat

* LÅTLÄNGD: 09:36

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 10,9 MB

* LÅTLÄNK:10-gitarrsololåten!

Om inte ovanstående länk fungerar prova att klicka här och den översta låten.

Arrangemanget;

0:00-0:59 Nevermore: The River Dragon Has Come

0:59-1:42 Threshold: Stop Dead

1:45-2:24 Extreme: Get the funk out

2:24-2:58 Nirvana: Smells like teen spirit

2:58-3:16 Yngwie Malmsteen: Never Die (det klassiska temat)

3:16-5:11 Dream Theater: Lines in the sand

5:11-5:29 Helloween: Eagle Fly Free

5:29-6:07 Pat Methenys: Lone Jack från den vita plattan

6:07-7:35 Deep Purple: Highway Star

7:35-9:36 Pink floyd: Comfortably numb, det andra solot

Hej på er allihopa!

Nu är jag äntligen klar med låten! 🙂

Notera att solona har jag försökt få som orginalen men att bakgrunderna mestadels är mina egna. 😉

Hoppas ni diggar den.

Mvh / djonas

För er som inte fattar nåt kan läsa bakgrunden här!

Edit: Som lite kuriosa hade det varit roligt om ni som önskade de solona som är med i låten skriver hur ni tycker jag lyckats med uppgiften. Hade varit roligt att höra er åsikt 😄...såvida det inte finns någon som har koll på samtliga låtarna förtstås.😕

Jaha du :-) Finns inte mycket att tillägga förutom att det låter KALASBRA!!!!!!!

Gitarrliret är dunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moonshine (oregistrerad)

BRUTALT!!! I brist på annat att säga. Du ÄGER totalt...jag är blev småkär i den här låten, och jag är annars inte nåt störra gitarrfan, men gah...Mysfaktor och gåshud!

Kan inte ens hitta nåt att peta på. Det är...kort sagt ett mästerverk!

Mest fast i Threshold, Malmsteen och Dream Theater solona...kungligt jobb! Bakgrunden till Pinksolot i slutet var råmysig! Den njöt jag stort av!

Redigerat av Moonshine
Link to comment
Dela på andra sajter

Tanx dude. Hade aldrig hört Threshold innan och det solot var ju grymt skönt att lira. 🙂

Nu blir det lite OT: Det slog mig just när jag satt och skummade igenom tråden att väldigt många vet precis hur Dream Theater-solot ska låta men inte en jäkel verkar ha en susning om vilka Threshold är. Blir fan bakläxa på det, Threshold gör i min mening musik nära besläktad med DT, fast med mindre instrumentonani och mycket, mycket bättre låtar, har man missat dem är det ju bara att springa och köpa Subsurface på en gång. Ville bara säga det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena djonas!

Skönt projekt med lyckat resultat! 😆 häftigt lir, hurru! Men jag vill klaga ändå.

Sologitarren verkar hamna längst bak i mixen! varför hör jag komgitarren, trummorna och de andra ljuden bättre än själva solot? För den kallas väl få 10-GITARRSOLOlåten, eller?

Solona var dova och dämpade. Snälla mixa om den och gör den skarpare och öka volymen, är du snäll? Stor chans att den blir ännu mer njutbar.

Men det kan ju vara mina JVC HA-D95 annars... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

blir fan tårögd så bra det är..

riktigt bra! min favorit är ju get the funk out!!

Tackar så väldans mkt rewind!!

Yes get the funk outär ett riktigt skönt solo att lira. 😆

jonas kan du vara snäll och skriv vad du använde för program eller intrument för att göra det där plz? 😆

Jag använder mig av Cubase SX2. Basen är från Edirol Super Quartet och stråkarna och pianot är från Edirol Orchestral. Trummorna är samplade från min synt, en Yamaha S03:a, som jag styr med Battery 2.

F-n vad galet bra! 😲

Jag lade min röst på "Nej, inte alls" men i positiv bemärkelse. Trodde inte det skulle bli så här bra! I fall någon undrar...

Underbart Jonas!

Tack så mkt BaldByChoice!!

Hur går det förresten med Common Wealth!?

Är väldigt nyfiken. :rolleyes:

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Helt otroooligt!

Trodde nog inte att du skulle fixa det. Snyggt jobbat!

Jag tycker nog Gilmour fortfarande är bättre. Men han är ju bäst i världen!

Du kommer ju iallafall nära och det är inte illa.

Snyggt arr på Nirvana låten. Annars tyckte jag nog Lines in the sand fungerade bäst som solo.

Leadgitarren kanske kunde varit mixad lite högre.

Attans! Du är ju alldeles för duktig för att hänga på ett forum. Ut och bli gitarrist i något bra band. Metallica kan behöva en säker solo-gitarrist istället för klåparen Kirk... Go for it! 😉

Så här fin kritik höjer självförtroendet!! 😄

Kul att du gillade Nirvana kompet, tyckte själv att det blev lite roligt. Kan hålla med om att sologitarren ska upp lite på vissa ställen. Jag mixade i hörlurar vilket förmodligen är anledningen. Prova att lyssna i hörlurar och se i fall det låter bättre. 😆

Hehe, jag nyligen gått med i 2 st grymma band, Cullooden och Promemoria. 😲

Helt enkelt lysande, korken av, botten upp, schkåll tamefan!

Skål på dig Lasse Mongo!! 😛

Helt HELT jävla sjukt va du kan lira! SKADAT hatar dig bara för att inte jag kan lira gura så grymt!!!! Bara att buga åt konungen!!

Jag rodnar :rolleyes: men inte ska du väl hata mig. 😆

Jodå! Gött, även om solot jag önskade, Heloween - Eagle fly free, lät lite konstigt :rolleyes: Men jag njöt desto mer av allt det andra.

Yes helloweensolot är jag nog minst nöjd med. Svårt att få till det helt enkelt. Desto mer nöjd med resten.

Att vara duktig musiker är också att veta när man ska hålla käft.

Jobba med temposynkade delay för att skapa rum, och låt inget annat än kicken ligga exakt i mitten.

Hehe kan ju dock inte hjälpa att folk valt solon till mig som knappt har några pauser 😆.....lite fel forum min vän. 😆

Håller inte med om att endast kicken ska ligga i mitten. Det beror ju mkt på hur stor orkestrering man har i en låt.

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Att komma på idén är ju helt enastående+

Att börja jobba med den är fantastiskt+

Att orka fortsätta ännu mer så+

Att slutföra en presation+

Att spela som 10 gitarr Gudar är über Gudligt+

= Du är ett unikum utan jämförelse.

Fantastisk!!!!

/emser

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är förstås mäkta imponerad av ditt gitarrspel  😄

Det skulle vara kul om någon riktigt duktig trummis hade lagt riktiga trummor på detta. Nu låter det lite mycket maskin ibland.

Gitarrspelet låter lite dovt och har inte riktigt den skärpa man skulle önska. Det skulle förstås kunna vara min lyssning som felar.

Tack martinm!! 🙂

Yes önskar att jag kände nån trummis som hade haft tid att lägga på inspelning av mina låtar. 😄 Kanske i framtiden vem vet?

Hur bra som helst. Kan inte bli bättre.

Bara en fråga, vad använder du för program och trumbibliotek osv? =)

Tjena Aresius! Tack för att du lyssnar. 🙂

Jag använder mig av Cubase SX2. Basen är från Edirol Super Quartet och stråkarna och pianot är från Edirol Orchestral. Trummorna är samplade från min synt, en Yamaha S03:a, som jag styr med Battery 2

😆

Ja, ska vi börja med lite kritik?

LITE för mycket trummor i mixen. En del ggr kommer sologitarren lite för långt bak. (Men kanske hellre det än som Satriani lägga den ovanpå allt annat.)

Solot som är lite jazzigt efter mitten, låter som det distar till ibland, o så ligger det nåt tråkigt reverb på det som klingar billigt.

Annars är det ju hejdlöst bra! Det bästa måste jag nog säga är att det med några få undantag, låter som en homogen låt, bra övergångar. Bra arrat alltså.

Det känns som du gjort en hyllningslåt till de solon som är dina favoriter, fast det var det ju inte. Solandet blir ju givetvis en svår balansgång mellan att hålla sig till orginalet samtidigt som att "sola ut" o sätta sin egen prägel.

Gör man mer sin egen grej av det så är risken att det blir nåt annat än orginalet, o gör man för lika så blir det lätt en plattare version av orginalet.

Jag får nog säga att du ligger lite närmare det senare än det förra. Jag har hört mer själ i det som du gjort som helt eget.

Det är lättare att göra en egen version av en hel låt än av ett solo.

Betyg: 5 -

Satriani är ingen favoritgitarrist direkt så jag är glad att min ljudbild inte låter som hans. 😛

Yes jag märkte först när jag lyssnade hos en kompis i hans högtalare att jazzguran distar tyvärr. 🙁

Mixen är ju gjord i hörlurar, jag har dessutom nyligen skaffat nytt ljudkort vilket har lett till att jag har ett annat sorts ljud i lurarna nu jämfört med tidigare. So have mercy please. 😉

Min själ ligger ju absolut inte i detta på samma sätt som den gör i min egen musik av förklarliga skäl. Detta var ju mest en kul grej!! 😄

Nice to be onboard Promemoria BTW.......:rolleyes:

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Japp.. Finns inte mycket mer att tillägga än vad som redan sagts..

Extra glad är jag för Djupt Lila - Motorvägsstjärnan 😉 .. Mycket fin asvlutning på det hela också..

Måste ju funka som en bra demo för dina skickligheter det här också.. Snart dags att ge ut en CD nu va? 😉

Hehe yes arret på den blev rätt coolt faktiskt, lite nymodern touch. 🙂

Skiva...yes hoppas det om det nu bara finns nån som vill signa mig nån gång 😛 men då blir det ju bara min egna låtar. Detta var ju mest en rolig grej. 🙂

😮 Hur i h-e orkar du bara göra nåt sånt här? Alltså det låter ju skitgrymt och imponerande på alla vis men hur orkar man med att först kolla alla låtar, arra ihop det och sedan spela in alltihop 😮

Mäkta imponerad! 😄

Tackar så mkt Matthew L!

Min första tanke efter att jag fått alla solon föreslagna var faktiskt att, fan nu har jag tagit mig H2O över huvudet men sen när jag började planka så lossnade det lyckligtvis rätt fort. 😎

Jag är helt klart redo att sälja min själ för att få bli lika grym som dig på gitarr. Grymt!

My soul is not for sale dude and yours shouldn´t be either. 😉

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena djonas grymt jobbat, jag valde Dream Theater solot den gjorde du super bra

jag är nöjd med den, du har en talang som många inte har, det är att kunna spela så många olika musikstilar det gillar jag ta vara på det, har en uppdrag till dig om du vill

spränga dina gränser jag vill höra en Spansk-Mexikansklåt från dig, du får göra hur du vill med låten men trumpet och akustikgittar ska finnas med i låten, är du redo för denna utmaning 🙂

Mvh-Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

JÄKLAR

Jag får ryck, så bra är de!

Du äger mannen!! 😛 Det här sparas!!!

Edit: röstade "nä inte alls", eftersom den lät lugnt inte som jag trodde att den skulle göra! 🙂 Mycket bättre!! 😛

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
puuh, bra jobbat är väl det minsta man kan säga om denna mastodontuppvisning i engagemang och målmedvetenhet. Det är ju en sak att planka solon, en helt annan sak att spela upp dom felfritt och slutligen en totalt annan sak att arra bakgrunder till tio totalt olika solon och få hela skiten att hänga ihop på ett snyggt sätt.

Jag är grymt imponerad och vet inte om jag skall tycka att du är ett geni eller helt jävla skogstokig

Jag är allergisk mot gitarronani men detta skall premieras för att du inte gett upp utan fortsatt med en galen idé och lyckats få ihop det snyggt!

/E

Tack så väldans Eliasson! 🙂

Roligt att du gillar det även om gitarronani inte riktigt är din kopp te. 😉

Måste säga att det blev mer lyckat än jag först trodde att det skulle bli. Skulle nog säga att jag är mer skogstokig än geni men skillnaden kanske inte är så stor. 🙂

Hahaha, du är makalös!

Grymt bra jobbat, djonas!

Vad tycker du själv om mastodontverket?

Här är tråden där solona valdes för dom som missat.

Tack som fan Jocke.

Jo jag får nog erkänna att jag blev rätt nöjd med slutresultat även om jag i början tänkte att jag kanske hade tagit mig H2O över huvudet. 😱

Mvh / djonas

Kul! Du har all anledning att vara nöjd, som tidigare insinuerat, men jag kan tänka att du skulle kunnat putsa på den här i åtskilliga månader till. 😄

Edit: Som lite kuriosa hade det varit roligt om ni som önskade de solona som är med i låten skriver hur ni tycker jag lyckats med uppgiften. [...]

Ja... Kul att du gjort egna bakgrundsarr, men jag får nog föredra originalet av Get The Funk Out.

Bäst är ju lätt när Nirvana kommer in och bryter av all gitarronani. Schysst harmonier! Fast du spelar lite stressigt där va? 😱

Jaja, jag är iaf grymt imponerad! Snabbt jobbat också!

Edit: Ja, just det. Gitarrljudet också. Är det en mjukvarustärkare eller äkta vara? Låter som det går igenom en wah-wah hela tiden. Till nästa 10-gitarrsololåt önskar jag mer variation av gitarrljudet. 😉

Gitarren är lajnad genom min effektbox en G7 från digitech. Har en stor JJ labs förstärkare men har inte haft möjlighet att micka upp den under inspelningen av den här låten. Stressigt på Nirvanas låt !?, tja kanske men det beror i så fall på att jag höll på att värma upp inför Yngwiesolot. 😆

Hehe, då var det bevisat.

Du är helt skvatt galen! 

Yngwiesolot som jag önskade lät utmärkt, Deep Purple solot var välspelat men du var lite för "på"... och släpar inte tillräckligt (beroende på sundare leverne än mr. blackmore kanske?

Nirvanasolot är faktiskt första gången jag hört någon förvandla en tallrik bajs till stuvade makaroner och fläsk!...... grymt bra där.

Dream Theater solot lät utmärkt även det, helt rätt sound och feel.

Helloweensolot kändes helt fel av någon anledning, vet inte hur jag skall förklara konstruktivt....

Riktigt bra överlag, och ett stort + i kanten för att du bara orkar!

Tanx dude, hehe lite galen är jag nog eller bara glad för att spela gura kanske. Kul att du gillade nirvanakompet, gillar det själv. 😛

Yes helloweensolot blev tyvärr det sämsta i låten. Tycker i och för sig att det suger i orginaltappning oxå så jag kanske inte var helt fel på det ändå. 😄

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, då var det bevisat.

Du är helt skvatt galen! 

Yngwiesolot som jag önskade lät utmärkt, Deep Purple solot var välspelat men du var lite för "på"... och släpar inte tillräckligt (beroende på sundare leverne än mr. blackmore kanske?

Nirvanasolot är faktiskt första gången jag hört någon förvandla en tallrik bajs till stuvade makaroner och fläsk!...... grymt bra där.

Dream Theater solot lät utmärkt även det, helt rätt sound och feel.

Helloweensolot kändes helt fel av någon anledning, vet inte hur jag skall förklara konstruktivt....

Riktigt bra överlag, och ett stort + i kanten för att du bara orkar!

Tanx dude, hehe lite galen är jag nog eller bara glad för att spela gura kanske. Kul att du gillade nirvanakompet, gillar det själv. 🙁

Yes helloweensolot blev tyvärr det sämsta i låten. Tycker i och för sig att det suger i orginaltappning oxå så jag kanske inte var helt fel på det ändå. 🙂

Mvh / djonas

Hehe, med risk för att bli sågad av metallmaffian här på forumet så lär jag hålla med dig om att orginalsolot på "Eagle fly free" suger ganska hårt...

Faktum är att jag tycker att de flesta helloweensolon suger. (några dubbelstämmor och enstaka singelprestationer undantagna)

Blev iofs mycket bättre när Roland Grapow kom med i bandet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hehe, med risk för att bli sågad av metallmaffian här på forumet så lär jag hålla med dig om att orginalsolot på "Eagle fly free" suger ganska hårt...

Faktum är att jag tycker att de flesta helloweensolon suger. (några dubbelstämmor och enstaka singelprestationer undantagna)

Blev iofs mycket bättre när Roland Grapow kom med i bandet..

Håller med fullständigt. 😱

Även om man diggar hårdrock och gitarrsolon så tycker jag ändå att man måste skilja på bra och dåliga låtar och solon även om nu metalmaffian är av annan åsikt. 😱

Mvh / djonas

Edit:...kom på att jag tillhör ju oxå metalmaffian 🙁...öh, tror jag. 🙂

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

Helt sanslöst... Grymt lir. Där ligger man i lä... 😉

Det är väl inte så att du lagt alla solon direkt efter varandra? För det hade ju varit sjukt coolt.

Ända klagomålet är väl att Teen spirit-solot inte har den där skönt sura känslan... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Helt övergrymt! Kanske dags att ge ut en samlings-CD? 10 låtar med 10-tema...  🙂

Grym teknik och djävligt välspelat, men ett par reflektioner: Gitarrsoundet är väldigt instängt i mina öron, och guran ligger också väldigt lågt i mixen. Trummorna låter plastiga och får lite för mycket plats i mixen. De solon jag kan relatera till, Purple och Pink (färgkoordinerat!), får inte samma känsla som orginalen, och jag tror att det beror på att du spelar dem efter noter om man säger så. Det är rätt toner, med rätt längd, men tajmingen känns fel. Du spelar nog helt enkelt för bra, och inte så otajt/känsligt som man är van vid.

Sen hade jag nog väntat mig att det skulle bli en mer homogen låt av det. Vet inte hur jag ska förklara, men det känns som ett potpurri av olika låtar, och inte en låt med tio solon.

Hur som helst; Imponerande!! Vad blir nästa projekt?  🙁

Mixen får du ta med en nypa salt av anledningar jag tidigare nämnt i den här tråden. Främsta anledningen till att det kan kännas som en potpurri av olika låtar tror jag beror på att varje låt har sitt eget tempo. Jag satt länge och funderade på om jag skulle ha samma tempo och t.om. samma tonart på alla solona, för att få mer sammanhang, men jag tyckte att det vore bättre att försöka utgå från orginalen och sen sätta ihop det därifrån. Kan säga att arrangemanget var en utmaning i sig. 😎

Shit pomfritt! Fick ju gåshud när Dream Theater solot började! Och vilken avslutning du gjorde med Pink Floyd! Grattis, du är bäst 🙂

Tackar så himla mkt Fredde!! 🙂

Yeahh

Otroligt bra och tekniskt spelat... Klockrent helt enkelt.

Du är en otroligt bra teknisk gitarrist, men det visste du redan

Kritik...

Eftersom du är så otroligt duktig så måste väl kritiken oxå vara hård..

1. Jag saknar den djupa dynamiken i sologitarr ljudet.

sololjudet låter ganska tamt alltså ganska "lika" igenom varje snutt i alla fall i mina lurar.

2. Det låter inte uppmickad gitarr och det är synd tycker jag för det skulle lyfta detta ett snäpp till. Saknar mest Blackmoores Råa Marshall gitarrljud på HIGHWAY STAR och Gilmores enorma stickande balancerande strata ljud. För mig låter det för fint mera skitigt Rått ljud.

Kör Hårt.. 😎

Albert.D

Tackar så mkt Albert.D. Lite svar på din kritik;

1 - beror på att ljudet är lajnat då jag inte hade möjlighet att micka upp min JJlabs stärkare.

2 - Se ovan. 🙂 Syftet med hela grejen var ju inte att planka ljuden och göra nån sorts cover på låtarna. Jag har inte tillräckligt med utrustning för att kopiera alla de olika inblandade gitarristernas sound. 🙂 Idén var ju att planka solona, spela dem på mitt eget sätt och göra nya bakgrunder för att komma så långt bort från "coverträsket" som möjligt. 😄

Mvh / djonas

Edit: Jag vill ju inte låta som varken Blackmore, Malmsteen, Petrucci, Gilmour eller nån annan.

Jag vill ju låta djonas!!! 🙂

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra spelat, snygga övergångar och bra ljud.. nice! 😱

Tack!! 😄

Ruskigt coolt! 😎

Vad kommer härnäst? 10-tv-signaturmelodiernalåten?

Hehe tja kanske det...10 har ju nästan blivit ett magiskt nummer nu. 😆

jag tycker det låter burk om alltihop. helt grymt plankat och spelat verkligen, men ljudet är inte det snyggaste. trummorna låter alldeles för statiska och plastiga. visserligen är det kanske inte trummorna man ska lyssna efter i en låt med 9 minuter gitarrsolo, men ändå. 😉

Instängd kakburk kanske 😛...smaken är verkligen som baken...hårig och godast i mitten 😆

Jag vet inte riktigt vilken kritik jag ska ta till mig eftersom nån säger att det låter bra medan nån annan säger att det inte låter bra. 🤪

Som jag nämnt tidigare så får ni har överseeende med mixen. Jag ville mest få ut låten innan folk tröttnat på att vänta. 🙂

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Yeahh

Otroligt bra och tekniskt spelat... Klockrent helt enkelt.

Du är en otroligt bra teknisk gitarrist, men det visste du redan

Kritik...

Eftersom du är så otroligt duktig så måste väl kritiken oxå vara hård..

1. Jag saknar den djupa dynamiken i sologitarr ljudet.

sololjudet låter ganska tamt alltså ganska "lika" igenom varje snutt i alla fall i mina lurar.

2. Det låter inte uppmickad gitarr och det är synd tycker jag för det skulle lyfta detta ett snäpp till. Saknar mest Blackmoores Råa Marshall gitarrljud på HIGHWAY STAR och Gilmores enorma stickande balancerande strata ljud. För mig låter det för fint mera skitigt Rått ljud.

Kör Hårt.. 😎

Albert.D

Tackar så mkt Albert.D. Lite svar på din kritik;

1 - beror på att ljudet är lajnat då jag inte hade möjlighet att micka upp min JJlabs stärkare.

2 - Se ovan. 😉 Syftet med hela grejen var ju inte att planka ljuden och göra nån sorts cover på låtarna. Jag har inte tillräckligt med utrustning för att kopiera alla de olika inblandade gitarristernas sound. 😛 Idén var ju att planka solona, spela dem på mitt eget sätt och göra nya bakgrunder för att komma så långt bort från "coverträsket" som möjligt. 😄

Mvh / djonas

Edit: Jag vill ju inte låta som varken Blackmore, Malmsteen, Petrucci, Gilmour eller nån annan.

Jag vill ju låta djonas!!! 😱

Va!!

Komma ifrån COVERTRÄSKET... :rolleyes: .. Kan det bli mer cover än att planka en samling av de mest omtalade gitarr solona. 😮

Och visst låter du Djonas.. 😆

Tycker forfarande att gitarr sololjudet är tamt.. oavsett om det är djonas tolkning eller ej.. 😛

Kör Hårt.. 😎

Albert.D

Link to comment
Dela på andra sajter

DU ÄR ETT MUSIKALISKT GENI!!!

Jag satt och skrattade mig igenom hela låten. Inte för att det var dåligt, utan för att det var så fruktasvärt bra. Hur lyckas du? Lycka till mannen, du kommer gå långt om du fortsätter så här.

Rock on!

The Mr... 😎

Tackar Mister Mr!! 😄

Va roligt att låten var så rolig att du t.om. skrattade när du hörde den. 😉😎

Ja vad ska man säga, det är bara att ta av sig hatten. Vilken bedrift!

Jag önskade Pat Metheny solot och jag tycker att du har lyckats riktigt bra med att dels få till det där lite luddiga ljudet men speciellt spelstilen med alla små gliss här och där. Grymt Jonas! Än en gång har du bevisat vilka talanger du besitter.

Tack så mkt Straka, min vän!!

Känns skönt att få godkänt av dig. 😉

Efter jag hörde denna låten har jag blivit ganska såld på Metheny´s stil inom gitarrjazzen. Han har gjort ett par riktigt sköna låtar.

Väldigt bra spelat och härligt att lyssna på. Tummen upp! Även tummen upp för allt du var tvungen att lära dig på lite mindre än en månad. MvH

Hehe ja det låter onekligen bra med mindre än en månad. 🙂

Kul att du diggar den punkrockdude!! 😄

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Helgrymt och imponerande om än inte perfekt... jag trodde du var helgalen när jag läste posten första gången 😄 Håller med om vad andra sagt - trummorna ligger lite väl långt fram och särskilt virveln skär igenom med ett lite plastigt sound. Sologitarren låter lite för välpolerad för min smak och nästa för perfekt, som om den vore kvantiserad! Att jag tycker det beror väl iofs på att jag gillar gitarrister med lite skitigare sound, och jag tycker det är coolare när det inte är helt perfekt. Men ditt spel är perfekt, så är det så du vill låta skall du ta det som positiv kritik! 😄

Tack så mkt Hellpig!!

Yes mixen är väl kanske inte den bästa men jag ville få ut låten så fort som möjligt. 🙂

Hehe välpolerade gitarrer (dock inte kvantiserade 😮) är min melodi så jag väljer att ta det som en komplimang. 😛

 

Hahahaha hur coolt som helst, jag är iofs ingen hårdrockare men jag är impad!!

Och du satte allt på första tagningen va?

Hehe yes allt på en enda tagning. 😄

 

Ja vad f*n skall man säga. Övercoolt naturligtvis. Är inte så svag för allt för mycket teknikbludder annars, men detta är bara så roligt at höra på. Man hör ju verkligen att du behärskar diverse stilar. Men hörrudu.. har du något liv också eller spelar du bara gitarr?

Jag uppskattar också att Jonas lyser igenom. Även om imitationerna är lysande så hörs det ändå att det är du som spelar.

Jag väntar också på plattan

Tanx Egget!! 😠

Kul att du diggar låten.

Nä har inget liv, inget jobb, ingen flickvän och definitivt inga vänner....har bara min gitarr. 😄

Riktigt kul att du tycker det är bra att jag lyser igenom. Det var ju absolut medvetet från min sida. 🙂

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...