Jump to content
Annons

10-gitarrsololåten!


djonas

Låter det som du trodde att det skulle göra?  

98 röster

  1. 1. Låter det som du trodde att det skulle göra?

    • 3 - Jajamensan :)
      41
    • 2 - Ja fast jag skulle vilja ha 10 solo till, bara för att jag är en gitarrnörd! ;)
      34
    • 1 - Nä inte alls :(
      6


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Santa gave me 10 guitars last X-mas so I just felt I had to use and abuse them

* ARTIST/GRUPP: Diverse olika + arrangemang av Jonas Ekestubbe

* GENRE: Blandat

* LÅTLÄNGD: 09:36

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 10,9 MB

* LÅTLÄNK:10-gitarrsololåten!

Om inte ovanstående länk fungerar prova att klicka här och den översta låten.

Arrangemanget;

0:00-0:59 Nevermore: The River Dragon Has Come

0:59-1:42 Threshold: Stop Dead

1:45-2:24 Extreme: Get the funk out

2:24-2:58 Nirvana: Smells like teen spirit

2:58-3:16 Yngwie Malmsteen: Never Die (det klassiska temat)

3:16-5:11 Dream Theater: Lines in the sand

5:11-5:29 Helloween: Eagle Fly Free

5:29-6:07 Pat Methenys: Lone Jack från den vita plattan

6:07-7:35 Deep Purple: Highway Star

7:35-9:36 Pink floyd: Comfortably numb, det andra solot

Hej på er allihopa!

Nu är jag äntligen klar med låten! 🙂

Notera att solona har jag försökt få som orginalen men att bakgrunderna mestadels är mina egna. 😉

Hoppas ni diggar den.

Mvh / djonas

För er som inte fattar nåt kan läsa bakgrunden här!

Edit: Som lite kuriosa hade det varit roligt om ni som önskade de solona som är med i låten skriver hur ni tycker jag lyckats med uppgiften. Hade varit roligt att höra er åsikt 😄...såvida det inte finns någon som har koll på samtliga låtarna förtstås.😕

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
PetePizza (oregistrerad)

Fan va läckert!!

Du är GRYM! 😕😉😄

Helt otroligt läcker blandning och du är ju inte direkt nån nybörjare på gitarr..haha, tvärtom, detta är riktigt proffsigt!

Favorit blir nog Pat Metheny-biten...gillade det mysiga gitarrljudet. För övrigt skulle jag nog vilja ha upp volymen på solona på sina ställen...de är ju så himla grymma!

Bra Jobbat! 🙂 Stora tummen upp för din förmåga att bemästra gitarren så ypperligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)
DU ÄR GUD! 😕

har alltid undrat vem han egentligen är, den där GUD..men nu vet vi! Tack för upplysningen Lavrell! 😄😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja...vad fan säger man....grattis you made it....Jag tycker du är en j-l på gitarr :rolleyes:😛 ...utan att varit med att föreslå nå't solo tycker jag att du fått till Gilmoursolot riktigt kalasbra 😉 klart best in my ears 😎😄

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

:rolleyes:😛😉 Ännu en vansinnig idé av djonas! Det går liksom inte att uttrycka i termer om bra eller dåligt. Kul är det. Kan inte relatera till de flesta gitarristerna här men David Gilmour lät lite krasslig? Kan det bero på att Rick Wright fattades?

Jag retar mig att jag inte var snabb tillräckligt här för att få in några av mina favisar; Fripp, Hendrix, Zappa t.ex.

Kul att höra! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket ambitiöst och helgalet projekt djonas! Bara att du lyckas dra det i hamn är ju värt överbetyg. Dessutom är du ju en helgo gurist.

Med det sagt vill jag ändå leverera följande kritik: Av de gitarrsolona som jag har en direkt relation till (Nirvana, Extreme, Purple, Pink floyd, Yngve), är det faktiskt inget som du gör bättre än originalen. Du har arrat och spelar alla toner. Perfekt men ... det är nåt där.

Eller så är jag bara avundsjuk. Eller musiktrött. Jag ska lyssna igen, jag kanske ändrar mig, jag diggar ju det andra du gjort.

Så det blir överbetyg med ett minus i kanten;) Och jag vill höra 10 till! Inkluderandes Uli Roth Nästa gång!

Tjing!

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Som lite kuriosa hade det varit roligt om ni som önskade de solona som är med i låten skriver hur ni tycker jag lyckats med uppgiften. Hade varit roligt att höra er åsikt 😆...såvida det inte finns någon som har koll på samtliga låtarna förtstås.🙂

Önskade threshold-solot, och det sitter ju som smäcket! Göttast tycker jag dock highway star-solot var, riktigt mongofett med det arret bakom! Är inte riktigt gitarrnörd nog att bedöma om du spelar bättre än originalen eller så men det kan fanimej inte va långt ifrån, diggar soundet fullt ut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj shit va roligt med sån fin respons!! 😆

Fan va läckert!!

Du är GRYM!  😕  😆  😛

Helt otroligt läcker blandning och du är ju inte direkt nån nybörjare på gitarr..haha, tvärtom, detta är riktigt proffsigt!

Favorit blir nog Pat Metheny-biten...gillade det mysiga gitarrljudet. För övrigt skulle jag nog vilja ha upp volymen på solona på sina ställen...de är ju så himla grymma!

Bra Jobbat! 🙂  Stora tummen upp för din förmåga att bemästra gitarren så ypperligt!

Tack så jättemycket Petepizza!

Mixen får du ta med en nypa salt då detta är första låten jag spelar in med mitt nya ljudkort och har ännu inte vant mig vid ljudet jämfört med hur det lät med det gamla. 🙂

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha, du är makalös!

Grymt bra jobbat, djonas!

Vad tycker du själv om mastodontverket?

Här är tråden där solona valdes för dom som missat.

Tack som fan Jocke.

Jo jag får nog erkänna att jag blev rätt nöjd med slutresultat 😆 även om jag i början tänkte att jag kanske hade tagit mig H2O över huvudet. 😕

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt otroooligt!

Trodde nog inte att du skulle fixa det. Snyggt jobbat!

Jag tycker nog Gilmour fortfarande är bättre. Men han är ju bäst i världen!

Du kommer ju iallafall nära och det är inte illa.

Snyggt arr på Nirvana låten. Annars tyckte jag nog Lines in the sand fungerade bäst som solo.

Leadgitarren kanske kunde varit mixad lite högre.

Attans! Du är ju alldeles för duktig för att hänga på ett forum. Ut och bli gitarrist i något bra band. Metallica kan behöva en säker solo-gitarrist istället för klåparen Kirk... Go for it! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt - tio minuters gitarrgnidande till nazitrumkomp. Precis vad jag behövde till frukost.

Förstår att det är kul att demonstrera sina färdigheter ibland - jag älskar också avundsjukt beröm, även om det sällan bjuds mig - men detta är totalt olyssningsbart.

Att vara duktig musiker är också att veta när man ska hålla käft.

Inspelningen är lyckad, kanske en aningens platt. Jobba med temposynkade delay för att skapa rum, och låt inget annat än kicken ligga exakt i mitten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är förstås mäkta imponerad av ditt gitarrspel 😉🙂🙂😄😄

Det skulle vara kul om någon riktigt duktig trummis hade lagt riktiga trummor på detta. Nu låter det lite mycket maskin ibland.

Gitarrspelet låter lite dovt och har inte riktigt den skärpa man skulle önska. Det skulle förstås kunna vara min lyssning som felar.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

😆

Ja, ska vi börja med lite kritik?

LITE för mycket trummor i mixen. En del ggr kommer sologitarren lite för långt bak. (Men kanske hellre det än som Satriani lägga den ovanpå allt annat.)

Solot som är lite jazzigt efter mitten, låter som det distar till ibland, o så ligger det nåt tråkigt reverb på det som klingar billigt.

Annars är det ju hejdlöst bra! Det bästa måste jag nog säga är att det med några få undantag, låter som en homogen låt, bra övergångar. Bra arrat alltså.

Det känns som du gjort en hyllningslåt till de solon som är dina favoriter, fast det var det ju inte. Solandet blir ju givetvis en svår balansgång mellan att hålla sig till orginalet samtidigt som att "sola ut" o sätta sin egen prägel.

Gör man mer sin egen grej av det så är risken att det blir nåt annat än orginalet, o gör man för lika så blir det lätt en plattare version av orginalet.

Jag får nog säga att du ligger lite närmare det senare än det förra. Jag har hört mer själ i det som du gjort som helt eget.

Det är lättare att göra en egen version av en hel låt än av ett solo.

Betyg: 5 -

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...