Jump to content
Annons

Pearl deluxe

TheQuo

Recommended Posts

Har ett Pearl deluxe från mellan 1968-1970. Trumsetet är i bra skick och består av:

22" baskagge

12", 13" och 16 pukor

14" virvel

Cymbaler:

(hihat)Zildjian new beat (från slutet av 60 eller början av 70-talet) 14"

(hihat)Zildjian new beat (från slutet av 60 eller början av 70-talet) 15"

Zildjian china (70-tal) 18"

Zildjian chimitar ride 18"

Ziljian chimitar hihat 14"

Dixie ride/crash (årtal?)

Vad kan allt detta vara värt? Har bild på sakerna.

Annons

Pearl-trummor er ikke så veldigt attraktiva på samlarmarknaden, efter vad jag vet ( samlarna vil ha Gretch, Ludwig,Slingerland,Rogers o.a. )

Det beror på kvaliteten i trummorna, traverket, ljudet, finishen, covering o annat. Jag spelar Tama Superstar från 1976 o dom ar heller inte så attraktiva att man kan få ett høgt pris før dom. ( man jag ska inte salja heller.. )

Har du kontaktat Pearl o fått tilvarkningsåret på trummorna, eller har du rentav kjøpt trummorna i 1968 ?

Varde ? salja til "ratt" person, dvs en som absolut ar Pearl-fan, o vill ha gamla trummor, o trummorna er i "perfect condition", så kan du val få 6-8000 ( inkl.cymbalerna )

Ett nytt Pearl Export kostar ca 7, o ett Pearl Target ca 5. Det ar dom billigaste nya Pearl-trummorna, så många vil val kjøpa nya framfør gamla til samma priset - man då får dom ju dårliga cymbaler inkluderat i priset.

Cymbalerna:

Zildjian New Beat Hi-hats tilhørde serien "A.Zildjian", som var den dyraste serien ( på 80-talet kom också "K" o "Z" serierna - lika dyra )

China-cymbalen - om det står ingenting på den, forutom att det ar en china, då ar den en "A" serie cymbal - bara innan dom kallade dom "A".

Schimitar - cymbalerna, ar från 80-talet, o ar dom billigaste Zildjian cymbalerna i sortimentet. "entry level cymbals" tilsammans med "Amir" som var lite dyrare. Jag tror inte att dom låter dårligt - tvart om.Jag har inte hittat en Zildjian som inte låtit bra. IDag saljs serierna ZBT o ZXT som entry-level for 3000 ( ride, chrash o hihats i ett paket )

Dixie - var den billigaste serien från Paiste ( forsvann på 70-talet ) Dom Dixie-cymbalerna jag har spelat på, har låtit sådar.

Vad du skal ta for pris - vet ja inte, man som sagt 6-8 for allt borde du kunna få, men det återstår hur trummorna låter. Dom ar av plywood-typ o limmet KAN ha slappt - o då låter trumman "død". Trumman blir också inte rund langre om sådant har uppstått. Kolla trummorna noga. Har eventuell covering slappt, så går den att limmas igjen.

Lycka till.😕