TheQuo Posted October 1, 2005 Share Posted October 1, 2005 Har ett Pearl deluxe från mellan 1968-1970. Trumsetet är i bra skick och består av: 22" baskagge 12", 13" och 16 pukor 14" virvel Cymbaler: (hihat)Zildjian new beat (från slutet av 60 eller början av 70-talet) 14" (hihat)Zildjian new beat (från slutet av 60 eller början av 70-talet) 15" Zildjian china (70-tal) 18" Zildjian chimitar ride 18" Ziljian chimitar hihat 14" Dixie ride/crash (årtal?) Vad kan allt detta vara värt? Har bild på sakerna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tamadrummer Posted October 1, 2005 Share Posted October 1, 2005 Pearl-trummor er ikke så veldigt attraktiva på samlarmarknaden, efter vad jag vet ( samlarna vil ha Gretch, Ludwig,Slingerland,Rogers o.a. ) Det beror på kvaliteten i trummorna, traverket, ljudet, finishen, covering o annat. Jag spelar Tama Superstar från 1976 o dom ar heller inte så attraktiva att man kan få ett høgt pris før dom. ( man jag ska inte salja heller.. ) Har du kontaktat Pearl o fått tilvarkningsåret på trummorna, eller har du rentav kjøpt trummorna i 1968 ? Varde ? salja til "ratt" person, dvs en som absolut ar Pearl-fan, o vill ha gamla trummor, o trummorna er i "perfect condition", så kan du val få 6-8000 ( inkl.cymbalerna ) Ett nytt Pearl Export kostar ca 7, o ett Pearl Target ca 5. Det ar dom billigaste nya Pearl-trummorna, så många vil val kjøpa nya framfør gamla til samma priset - man då får dom ju dårliga cymbaler inkluderat i priset. Cymbalerna: Zildjian New Beat Hi-hats tilhørde serien "A.Zildjian", som var den dyraste serien ( på 80-talet kom också "K" o "Z" serierna - lika dyra ) China-cymbalen - om det står ingenting på den, forutom att det ar en china, då ar den en "A" serie cymbal - bara innan dom kallade dom "A". Schimitar - cymbalerna, ar från 80-talet, o ar dom billigaste Zildjian cymbalerna i sortimentet. "entry level cymbals" tilsammans med "Amir" som var lite dyrare. Jag tror inte att dom låter dårligt - tvart om.Jag har inte hittat en Zildjian som inte låtit bra. IDag saljs serierna ZBT o ZXT som entry-level for 3000 ( ride, chrash o hihats i ett paket ) Dixie - var den billigaste serien från Paiste ( forsvann på 70-talet ) Dom Dixie-cymbalerna jag har spelat på, har låtit sådar. Vad du skal ta for pris - vet ja inte, man som sagt 6-8 for allt borde du kunna få, men det återstår hur trummorna låter. Dom ar av plywood-typ o limmet KAN ha slappt - o då låter trumman "død". Trumman blir också inte rund langre om sådant har uppstått. Kolla trummorna noga. Har eventuell covering slappt, så går den att limmas igjen. Lycka till.😕 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts