Jump to content
Annons

Reason + Nuendo : tonerna slutar aldrig låta

Guest Trabeken

Recommended Posts

Guest Trabeken

Hejsan!

Jag sitter med Reason 3 och Nuendo 3 och har lite problem när jag kör dom tillsammans genom Rewire.

Till exempel när jag laddar in ett Reasoninstrument (t ex Subtractor) i nuendo och spelar en ton så slutar den inte höras förrens jag byter ton men då spelar den till det oändliga också.

Samma sak händer när jag kör nån ton på ett VST instrument.

Allt är frid och fröjd när inte båda programmen är igång samtidigt.

Nån som råkat ut för detta skumma fel? Jag har sökt runt på ett par forum men ingen verkar ha upplevt detta. Några idéer skulle varmt uppskattas!

mvh

Trabeken

setup: AMD 2400+, 512MB RAM, C-Media

Annons
Guest Trabeken

Jag har en CME-UF5, en ganska ny midisynth som jag kör genom USB. Har varit inne på ett forum om just denna synth och det verkar som alla har samma problem. 😏

Har inte hittat någon som har lyckats fixa det än. Propellerheads och Steinberg vet inte hur man ska lösa det än verkar det som.

Återkommer om jag fixar det. Om nån annan på forumet har en likadan synth men har lyckats fixa det så skriv gärna här!

Vad har du för MIDI-klaviatur och interface?

Det låter som datorn inte får några release-meddelanden när du släpper synttangenten...

..eller (midí) note-off?

Ja, det var det jag menade. Whatever 🙂

• 1 month later...
har du köpt versionen eller laddat hem?

för den crackade versionen har strulat.

prova med en uppdatering... (nyare version)

Köpt, men eftersom det fungerar när jag kör reason själv så tror jag inte att det är där felet ligger.. hittade detta på Digidesigns hemsida:

No midi input or strange midi behaviour (stuck notes, truncated notes, etc.) when using Pro Tools and Reason in Rewire mode.

This is usually caused by having a midi driver selected in Reason Preferences. To fix this, quit all applications, then launch Reason standalone. Go to Edit>Preferences and choose the MIDI option, then make sure no MIDI interface is selected. Quit Reason and you should now be able to launch Pro Tools and Reason in Rewire mode with proper MIDI operation.