Tomten Posted September 25, 2005 Share Posted September 25, 2005 Har hört en del om att kombinationen SLI och "musikdator" inte fungerar särskilt bra, medan en del andra människor jag pratat med hävdar att det egentligen snarare beror på själva PCI-Express-interfacet. Är det någon som kan bena ut ut det här lite tydligare? Vad ska jag undvika, eller tänka på? Finns det förresten något chipset jag bör undvika (eller föredra)? Är mest intresserad av NForce4 och K8T890, och kanske ATI's chipset. Vad kör folket här på forumet med? Är mest intresserad av AMD64-användare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Violiner Posted September 25, 2005 Share Posted September 25, 2005 (edited) Ja, vad du än beslutar dig för så bör du inte gå på något SLI-kort. Jag har hittills inte härt talas om någon som lyckats göra musikdator med det. Ska du gå den säkra stigen så blir det att snegla mot ett äldre nForce 3 om du skall bygga AMD. Inte heller de nya dualprocessorerna är helt problemfria. Möjligen skulle jag kunna tänka mig att bygga på ett Asus A8V-E (K8T890) och en snabb enkelprocessor, FX55 eller FX57. Men det är inget jag testat. Själv kör jag Intel tills vidare i musikdatorn, AMD (FX55) i några andra burkar för andra ändamål dock. Men jag har flest Intelmaskiner igång för närvarande. Och skulle bygga Intel igen om det var aktuellt med en ny musikdator just idag. Edited September 25, 2005 by Violiner Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomten Posted September 25, 2005 Author Share Posted September 25, 2005 Ja, vad du än beslutar dig för så bör du inte gå på något SLI-kort. Jag har hittills inte härt talas om någon som lyckats göra musikdator med det. Ska du gå den säkra stigen så blir det att snegla mot ett äldre nForce 3 om du skall bygga AMD. Inte heller de nya dualprocessorerna är helt problemfria. Möjligen skulle jag kunna tänka mig att bygga på ett Asus A8V-E (K8T890) och en snabb enkelprocessor, FX55 eller FX57. Men det är inget jag testat. Själv kör jag Intel tills vidare i musikdatorn, AMD (FX55) i några andra burkar för andra ändamål dock. Men jag har flest Intelmaskiner igång för närvarande. Och skulle bygga Intel igen om det var aktuellt med en ny musikdator just idag. Ah, tackar för infon... 😮 I mitt fall ser läget ut såhär, ungefär: Köpte ny burk tidigare i sommras. AMD64 3200 (Socket 939) och ett MSI K8N NEO4-F (NForce4) moderkort (med PCIe), och ett PCIe-grafikkort. Kommer inge vidare överens med moderkortet, fast inte i audiosammanhang då utan lite mer generellt. Northbridgefläkten bland annat, som så många andra. Dessutom verkar kortet inte komma så bra överens med en del andra komponenter. Så jag funderar helt enkelt på att byta ut det, K8T890 känns mest intressant i mitt fall (verkar ändå inte finnas så mycket annat att välja mellan om jag vill behålla mitt grafikkort). Har mest funderat på det här: http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010086707 (SE-varianten av A8V, har passiv northbridgekylning 🙂). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Violiner Posted September 25, 2005 Share Posted September 25, 2005 Ja, det var precis det kortet jag menade. Jag har inte testat just det kortet själv, men det verkar vara värt ett seriöst försök. Helt klart intressant. Undrar faktiskt om jag inte skall ta hem ett bara för skojs skull och testa, jag har ett par 3500 processorer över. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomten Posted September 25, 2005 Author Share Posted September 25, 2005 (edited) Oki, blir nog till att beställa ett sådant för min del också, kan nog iaf inte bli så mycket värre än med mitt nuvarande moderkort *peppar peppar*. 🙂 Tackar för all info... Tilläggas bör väl att min dator inte är dedikerad musikburk, utan jag försöker desperat att få den att fungera till lite allt möjligt (typ dual-boot). Edited September 25, 2005 by Tomten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts