Jump to content
Annons

Strängar till elgitarr


fyffes

Recommended Posts

Jag har nyss spelat av lite strängar på min Fender Stratocaster och jag skulle ändå behöva byta hela settet.

Jag behöver nu några tips på de bästa strängarna till normalt pris.

Jag vet tyvärr inte vilka strängar som satt på då jag fick den i ovetskap om detta.

Tacksam för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja!

Det finns nästan inga dåliga strängar, och detta är en ren smaksak. Däremot är det bra att byta dem ofta eftersom brilljansen i ljudet försvinner efter ett tag. Det är viktigare hur ofta du byter dem och vilken tjocklek du har än vilket märke.

Just nu har jag dean markley på och det är kanon.

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Det finns nästan inga dåliga strängar, och detta är en ren smaksak. Däremot är det bra att byta dem ofta eftersom brilljansen i ljudet försvinner efter ett tag. Det är viktigare hur ofta du byter dem och vilken tjocklek du har än vilket märke.

Just nu har jag dean markley på och det är kanon.

/R

Finns det någon tumregel på hur ofta man ska byta strängarna?

Är det kraftigt beroende på hur mycket man spelar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon tumregel på hur ofta man ska byta strängarna?

Är det kraftigt beroende på hur mycket man spelar?

Det där är nog väldigt individuellt. Själv byter jag när dom börjar låta alltför trist. Jag drar mig alltid för byte då jag har ett stall av Floyd Rose-typ, vilket inte direkt förenklar proceduren. En (kraftig) höftning är att jag spelar runt fem ggr i veckan, och sitter någon timme var gång. Var tredje-fjärde månad blir det då ungefär och då är dom i regel ganska risiga. Nu har jag dock haft ett set Elixir-strängar på i två månader utan att dom har tappat något märkbart, så det verkar lovande. Men så är dom dyra också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Det finns nästan inga dåliga strängar, och detta är en ren smaksak. Däremot är det bra att byta dem ofta eftersom brilljansen i ljudet försvinner efter ett tag. Det är viktigare hur ofta du byter dem och vilken tjocklek du har än vilket märke.

Just nu har jag dean markley på och det är kanon.

/R

Finns det någon tumregel på hur ofta man ska byta strängarna?

Är det kraftigt beroende på hur mycket man spelar?

Det märker du. När strängarna är fulla av hudavlagringar, fett, damm och annat äckel, då är det tecken på att det skulle gjorts för ett tag sen.

När du bytt strängar några gånger så kommer du lära dej hur det låter med nya. En ganska metallisk klang med mycket "sträng karaktär". När denna är helt borta är det åxå dax att byta 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan tvätta/rengöra strängarna i läkarsprit också för att de ska låta bättre en längre tid. Bra ekonomitips. Sedan kan man koka strängar också.

Köp dig ett set D'addario 010. D'addario håller bäst tycker jag.

Sedan brukar 010set vara "normalt" 😄

Jag själv spelar på D'addario fast 011, 012 på mina gitarrer. Har dock ingen strata för att jag ogillar dem. Men ska nog införskaffa mig en till studion.

Har spelat på ghs, ernie ball, dean markley och har alltid gått tillbaka till d'addario.

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan tvätta/rengöra strängarna i läkarsprit också för att de ska låta bättre en längre tid. Bra ekonomitips. Sedan kan man koka strängar också.

Nej det kan man inte. Är de utspelade så är de döda. Att koka dem gör inte att briljansen och tonen återvänder. Det tar bara bort lite fdett från dem.

Själv kör jag med GHS bomers custom light, 0.9 där nere och 0.10 där uppe. Då får man både tyngd i botten och flyt i de ljusa strängarna när man vill löda..

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan tvätta/rengöra strängarna i läkarsprit också för att de ska låta bättre en längre tid. Bra ekonomitips. Sedan kan man koka strängar också.

Nej det kan man inte. Är de utspelade så är de döda. Att koka dem gör inte att briljansen och tonen återvänder. Det tar bara bort lite fdett från dem.

Själv kör jag med GHS bomers custom light, 0.9 där nere och 0.10 där uppe. Då får man både tyngd i botten och flyt i de ljusa strängarna när man vill löda..

det gör ju verkligen ingen nytta om de är helt tama. men det sa jag inte. Börjar de bli lite ringrostiga så hjälper det ju helt klart att tvätta dem eller koka.

man kan inte operera in ett nytt hjärta i någon som redan är död.

men om det är någron med svåra hjärtproblem så hjälper tabletter till lite granna iallafall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att bli tjaffsig så håller jag inte med. Man kan förlänga speltiden någon månad genom att tvätta händerna eller genom att torka av strängarna efter varje spelning. (Armens gröna halsdukar var inne när jag var ung)

Men efter ett tag förlorar de sin dynamik och det enda man kan göra då är att köpa nya. Koka strängar har jag gjort flera gånger, men det låter inte bättre för det, det luktade bara illa. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar dra Fast fret på strängarna efter varje spelning. Det tycker jag bevarar strängen bäst. Fast jag brukar byta efter ca tre spelningar. Så dom hinner ju inte bli så dåliga.Jag kör på d´dario 0.13 dom tycker jag är bäst av dom olika märken jag provat oavsett tjocklek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att bli tjaffsig så håller jag inte med. Man kan förlänga speltiden någon månad genom att tvätta händerna eller genom att torka av strängarna efter varje spelning. (Armens gröna halsdukar var inne när jag var ung)

Men efter ett tag förlorar de sin dynamik och det enda man kan göra då är att köpa nya. Koka strängar har jag gjort flera gånger, men det låter inte bättre för det, det luktade bara illa. 😉

Var fick du ditt nickname ifrån? 😆

Att tvätta strängar med sprit behåller fräshheten. Att enbart torka av dem med en tygbit eller med något annat gör ju egentligen inte saken bättre. Förutom att det tar bort svetten och vätskan så att det inte sjunker in.

Du märker en större skillnad på nylongitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att koka gitarrsträngar kan väl knappast hjälpa värst mycket... bassträngar har jag kokat då blev de bra i kanske en vecka till, men gitarrsträngar lär det bli mindre skillnad på och det kostar ju ändå inte med än 50-60 spänn för ett nytt sätt strängar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att koka gitarrsträngar kan väl knappast hjälpa värst mycket... bassträngar har jag kokat då blev de bra i kanske en vecka till, men gitarrsträngar lär det bli mindre skillnad på och det kostar ju ändå inte med än 50-60 spänn för ett nytt sätt strängar.

...eller 100:- för 3 set... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid väldigt svårt att få strängar att hålla stämningen om man tar av dom och sedan sätter på dom igen (som när man kokar dom). Själv kör jag med DR-strängar på mina elektriska gitarrer då dem har en bra klang och hålller länge. Dessutom har jag efter flera års använding aldrig råkat ut för ett "dött" set som man ibland gör med andra märken.

Akustiskt kör jag Tomastik Infeld Spektrum som enligt mina erfarenheter står i en klass för sig, lite dyrare mycket men bättre än andra märken. Kan få liv i riktigt usla gitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...