Jump to content
Annons

Två ljudkort parallellt

modest

Recommended Posts

Jag har lite funderingar på om det går att ha två ljudkort parallellt och spela in på båda samtidigt. Jag har ett ESI Juli@ idag men skulle vilja klämma in ett till och kunna spela in på dubbelt så många kanaler. Går det att göra så överhuvudtaget?

Annons
Det fungerar med två likadana kort - under förutsättning att kortets ASIO-drivers är gjorda för det...

Ok, klockrent! Är det någon som vet om ESI Juli@ ASIO-drivers stöder det? Borde kanske stå i manualen i så fall (får kika när jag kommer hem).

Då svarade dom på om det gikk med två Juli@ i samma maskin, hvilket inte ville funka. Men du behøver møjligt inte kasta kortet, møjligt fungerar det tilsammans med ett annat kort ? Några skriver jo att dom anvander ett mer "proffsigt" ljudkort tilsammans med ett SB Live i samma maskin, o spelar inn med båda. Det borde aven gå med Juli@ ?

Finns det nåt i softwaren til kortet som heter nånting "worldclock, sync" eller nåt ? Der ar isåfall det man syncar två kort med, men, många SbLive ( om inte alla?) har inte denna Worldclock-kontakten - på sjalva pci kortet, breakout-boxen eller så.

Orsaken til att många kjør med två MAudio Delta kort, ar att dessa ar produserat att kunna vara upp til 4 kort kopplat samman ( dvs. 8 analoga inn/out x4 ) Ett Delta 1010 LT ( lite version utan rack-box) kostar ca 2000/stk. ( rack-versionen kostar rundt 4500)

Lite- kortet har 2 xlr inngångar + 6 rca ingångar ( dvs 3 stereopar )+ spdif inn/out + 8 rca ut-kontakter ( 4 stereopar )

medan

rack-varianten har 10 stk. 6,5mm tele mono-kontakter på inn-sidan ( o samma ut ) Detta kortet har battre AD/DA converters o battre signal/brus-førhållanden enn Lite-kortet. (ursakta min dårliga svenska, ar norsk )

Jo, jag leste i en annan tråd, o fick då tips om detta :

sync mellan två eller flera kort, kan också skickas via Spdif kontakter. ( ut på den ena - som då er sync-"master" - o inn på den andra sync"slaven" )

Dette ska fungera på mitt gamla ESI Waveterminal 192L, som då ar lite aldre an ESI Juli@ kortet. Jag kan i kontrollpanelen stalla clock-funktionen.

"internal" betyder at jag anvander mitt Waveterminal som master- o "digital" betyder at mitt Waveterminal blir slave. Detta ska jag testa nån gång md mitt nyare ljudkort , M-audio Delta1010LT.

Nackdel: s/pdif blir "upptaget".

Søk i manualen o se om du hittar nåt om det har.

Håll oss uppdaterad om resultatet. Det kan vara fler som undrar 😆