Jump to content
Annons

Peavey classic® 50/410


Thimmie

Recommended Posts

Tjena alla stärkarnördar!

Jag ska handla en ny stärkare. Jag har provspelat en VOX AC30CC2 men jag tycker att det "klassiska" rörsoundet kom på för låg volym. Det jag söker är en stärkare med ett snyggt rent ljud. Jag hörde från en snubbe att Peavey Classic 50/410 skulle hålla det rena ljudet även när man drar på lite. Är det någon som har koll? Jag har det inte.

Tacksam för alla svar! 😳

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ojoj! Ska kolla in den! Tack!

Varsågod! Här ett annat tips från samma site, en Fender Deluxe Reverb från 1973. Lite mindre krut, men framförallt mindre att bära.

Ok, najs! Dock gör det inget om den är stor och tung för den kommer att stå i replokalen. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ändå veta om det är någon som kör med Peavey:n som jag undrar över. Även om jag kollar upp Fenderstärkarna.

Tell me folks! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört mycket gott om den, men mer om 30-wattaren. Dom är snygga iaf och formatet på 410:an är läckert. 🙁

Min nästa stärkare blir nog en classic 30 även om jag inte hade bangat en gammal Fenderstärkare om det inte vore för de många pengarna.

Edit: Underskatta inte vikten av att ha snyggt format på stärkaren i replokalen. 😄

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, najs!  Dock gör det inget om den är stor och tung för den kommer att stå i replokalen.  🙁

Ok. Den fetaste riggen jag någonsin spelat på med helt rent, klingande, ljud är en Fender Dual Showman topp med ett Fenderkabinett med två 15" JBL-element. 😄

Man behövde en kombi för att frakta den.

Med risk för att verka tjatig... Jag hittade också en sån Peavey Classic 50 med 4x10" begagnad för 5000:- (på samma site förstås).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört mycket gott om den, men mer om 30-wattaren. Dom är snygga iaf och formatet på 410:an är läckert. 🙁

Min nästa stärkare blir nog en classic 30 även om jag inte hade bangat en gammal Fenderstärkare om det inte vore för de många pengarna.

Edit: Underskatta inte vikten av att ha snyggt format på stärkaren i replokalen. 😄

Gött! Jag måste verkligen provspela 50/410:n.

Ja, en Fender är en Fender. Jag har en liten 80 w. Men den är för klen... Dock gillar jag det rena ljudet i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört mycket gott om den, men mer om 30-wattaren. Dom är snygga iaf och formatet på 410:an är läckert.  🙂

Min nästa stärkare blir nog en classic 30 även om jag inte hade bangat en gammal Fenderstärkare om det inte vore för de många pengarna.

Edit: Underskatta inte vikten av att ha snyggt format på stärkaren i replokalen.  😄

Gött! Jag måste verkligen provspela 50/410:n.

Ja, en Fender är en Fender. Jag har en liten 80 w. Men den är för klen... Dock gillar jag det rena ljudet i den.

🙁 Hur högt ska ni spela egentligen? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, najs!  Dock gör det inget om den är stor och tung för den kommer att stå i replokalen.  🙂

Ok. Den fetaste riggen jag någonsin spelat på med helt rent, klingande, ljud är en Fender Dual Showman topp med ett Fenderkabinett med två 15" JBL-element. 🙁

Man behövde en kombi för att frakta den.

Med risk för att verka tjatig... Jag hittade också en sån Peavey Classic 50 med 4x10" begagnad för 5000:- (på samma site förstås).

...och där kom det upp en Fender igen! 😄 Jag får väl kolla in en annan Fender då. Jag har ju som sagt en, men den är för klen. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört mycket gott om den, men mer om 30-wattaren. Dom är snygga iaf och formatet på 410:an är läckert.  😄

Min nästa stärkare blir nog en classic 30 även om jag inte hade bangat en gammal Fenderstärkare om det inte vore för de många pengarna.

Edit: Underskatta inte vikten av att ha snyggt format på stärkaren i replokalen.  🙁

Gött! Jag måste verkligen provspela 50/410:n.

Ja, en Fender är en Fender. Jag har en liten 80 w. Men den är för klen... Dock gillar jag det rena ljudet i den.

🙂 Hur högt ska ni spela egentligen? 😄

Hehe... den kan omöjligt vara på 80 w. Men det står på den att den är det. Eller vänta nu. Jag blandar ihop saker tror jag, den heter Fender M-80. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, najs!  Dock gör det inget om den är stor och tung för den kommer att stå i replokalen.  😄

Ok. Den fetaste riggen jag någonsin spelat på med helt rent, klingande, ljud är en Fender Dual Showman topp med ett Fenderkabinett med två 15" JBL-element. 🙂

Man behövde en kombi för att frakta den.

Med risk för att verka tjatig... Jag hittade också en sån Peavey Classic 50 med 4x10" begagnad för 5000:- (på samma site förstås).

...och där kom det upp en Fender igen! 😄 Jag får väl kolla in en annan Fender då. Jag har ju som sagt en, men den är för klen. 😄

Kom på att jag faktiskt har en stärkare med fint rent ljud i. En Crate VC50 2x12. Men den spricker upp lite om man har riktigt högt. Lite beroende på gitarr också. Köp den. Tror det är dags för rörbyte snart. 🙁

Vad är det för Fenderstärkare du har? Transistor?

Har som sagt en 50-watts rörstärkare och den låter utav bara h-e. Kan aldrig pressa den ordentligt ens på lite större scener.

Edit: Såg nu vad du hade. Vet dock inget om den...

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, najs!  Dock gör det inget om den är stor och tung för den kommer att stå i replokalen.  😄

Ok. Den fetaste riggen jag någonsin spelat på med helt rent, klingande, ljud är en Fender Dual Showman topp med ett Fenderkabinett med två 15" JBL-element. 😄

Man behövde en kombi för att frakta den.

Med risk för att verka tjatig... Jag hittade också en sån Peavey Classic 50 med 4x10" begagnad för 5000:- (på samma site förstås).

...och där kom det upp en Fender igen! 😄 Jag får väl kolla in en annan Fender då. Jag har ju som sagt en, men den är för klen. 🙂

Kom på att jag faktiskt har en stärkare med fint rent ljud i. En Crate VC50 2x12. Men den spricker upp lite om man har riktigt högt. Lite beroende på gitarr också. Köp den. Tror det är dags för rörbyte snart. 🙂

Vad är det för Fenderstärkare du har? Transistor?

Har som sagt en 50-watts rörstärkare och den låter utav bara h-e. Kan aldrig pressa den ordentligt ens på stora scener.

Så du vill kränga en stärkare till mig? Hehe... Jag kör med en Aria FA71 och den funkar rätt gött. Jag har en Epiphone Les Paul standard också. Men det är bara en backup-gura.

Jag har en Fender M-80 och det slog mig just att det nog inte är 80 w i den. Jag har nog bara tänkt det eftersom att den heter M-80. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du vill kränga en stärkare till mig? Hehe... Jag kör med en Aria FA71 och den funkar rätt gött. Jag har en Epiphone Les Paul standard också. Men det är bara en backup-gura.

Jag har en Fender M-80 och det slog mig just att det nog inte är 80 w i den. Jag har nog bara tänkt det eftersom att den heter M-80.  🙂

Nä, jag tror inte jag kan göra mig av med den faktiskt. Är för emotionellt fäst vid mina gitarrer och kringutrustning. 😄

Men provspela en classic 50 (och 30 också kanske)! Har en känsla av att dom kan leverera.

Edit (nu är jag fast i editeringsträsket IGEN!): Har testat den Voxen också! Tyckte det var sjukt bra grundsound i den då men den hade ju bara "ett ljud"! 😄 Eller ja, bara en kanal (som jag fattade det 🙁 ) som sprack upp lite mer ju mer man pressade den. Hann inte ratta så mycket då det var under ett turbo-rep.

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, najs!  Dock gör det inget om den är stor och tung för den kommer att stå i replokalen.  🙂

Ok. Den fetaste riggen jag någonsin spelat på med helt rent, klingande, ljud är en Fender Dual Showman topp med ett Fenderkabinett med två 15" JBL-element. 😎

Man behövde en kombi för att frakta den.

Med risk för att verka tjatig... Jag hittade också en sån Peavey Classic 50 med 4x10" begagnad för 5000:- (på samma site förstås).

...och där kom det upp en Fender igen! 🙂 Jag får väl kolla in en annan Fender då. Jag har ju som sagt en, men den är för klen. 🙂

Kom på att jag faktiskt har en stärkare med fint rent ljud i. En Crate VC50 2x12. Men den spricker upp lite om man har riktigt högt. Lite beroende på gitarr också. Köp den. Tror det är dags för rörbyte snart. 😄

Vad är det för Fenderstärkare du har? Transistor?

Har som sagt en 50-watts rörstärkare och den låter utav bara h-e. Kan aldrig pressa den ordentligt ens på stora scener.

Så du vill kränga en stärkare till mig? Hehe... Jag kör med en Aria FA71 och den funkar rätt gött. Jag har en Epiphone Les Paul standard också. Men det är bara en backup-gura.

Jag har en Fender M-80 och det slog mig just att det nog inte är 80 w i den. Jag har nog bara tänkt det eftersom att den heter M-80. 🙁

Nä, jag tror inte jag kan göra mig av med den faktiskt. Är för emotionellt fäst vid mina gitarrer och kringutrustning. 😄

Men provspela en classic 50 (och 30 också kanske)! Har en känsla av att dom kan leverera.

I will provspela dem! Tack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Fender M-80 och det slog mig just att det nog inte är 80 w i den. Jag har nog bara tänkt det eftersom att den heter M-80. 🙁

Jag tror det är en transistorstärkare på 80 W. Det brukar vara rätt stor ljudvolymskillnad på en transistor- och en rörstärkare.

Om du vill ha ett stort ljud som matchar din halvakustiska så tycker jag att du ska testa en äldreDeluxe eller Twin. Peavey Classic 50 påminner om Fenders Bassman 4x10", har jag för mig. Varmt ljud, men spricker gärna upp i snygg rördist.

Twin gör ont innan den distar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Fender M-80 och det slog mig just att det nog inte är 80 w i den. Jag har nog bara tänkt det eftersom att den heter M-80.  😆

Jag tror det är en transistorstärkare på 80 W. Det brukar vara rätt stor ljudvolymskillnad på en transistor- och en rörstärkare.

Om du vill ha ett stort ljud som matchar din halvakustiska så tycker jag att du ska testa en äldreDeluxe eller Twin. Peavey Classic 50 påminner om Fenders Bassman 4x10", har jag för mig. Varmt ljud, men spricker gärna upp i snygg rördist.

Twin gör ont innan den distar... 😄

Då blir det en Twin. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...