Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Nu är det såhär..

Vet inte hur jag ska formulera mig utan att det blir jättekonstigt..jag gör en punktlista istället. Allt som följer är sådant som jag vill fixa till, men samtidigt så hänger det säkert helt & hållet ihop med varandra, så fixas en sak så fixas resten...

1. När jag spelar in med mikrofon i fireboxen så måste jag ha "mikrofon-ratten" på högsta läge för att få en bra volym vid inspelning, vilket leder till en del brus. Jag har haft 48V-knappen intryckt. Jag vill helst inte behöva använda Mic boost.

2. Volymen i Cubase är betydligt lägre än resten av datorns ljud. T.ex. musiken i diverse installationsprogram är 10ggr högre än Cubase volym, även om jag har alla kanaler, projektets samt transportbarens Level control på hög volym.

3. Den här tycker jag är konstig...Trots detta så måste jag (för att inte bli totaldöv) vrida ner volymratten för hörlursuttaget ytterst nära den lägsta volymen. Och för allt annat än Cubase måste jag ta av mig hörlurarna, annars är det jättehögt!

Det var väl de 3 grejerna tror jag.. Jag har dragit i en massa spakar o.dyl. i Presonus Mixer, men jag märker ingen skillnad alls..

Jag har en P5AD2-deluxe vars inbyggda ljudkort jag inte installerat, pga att det verkar dumt med 2, med krockande drivrutiner och sånt.. Micen är en NT-1A.

Nån som har nån idé? Om ni undrar nåt är det bara att fråga..

Tack!

EDIT: Oh, en sak till. Jag märkte nu i utforskaren att mina wav-spår är inspelade i Stereo, fast i en Cubase mono-kanal. Och när jag lyssnar på dem i Utforskaren så låter det endast i vänster kanal, med behaglig volym. Detta kan nog vara problemet kanske? Hur gör man så att alla inspelningar blir mono?

Edited by mtornros
Annons
Posted

Jag rekommenderar att du stänger av alla systemljud i den dator du spelar in på.

Nivåerna på systemljud är maximerade och är i de flesta fall mycket starkare än de signaler du håller på att spela in.

Mina erfarenheter av NT1 är att den är en tyst mikrofon. Så om du har problem med brus skulle det kunna röra sig om bakgrundsbrus. Lyssna efter ordentligt. Kan det vara datorns fläktar du hör?

Det skulle iofs kunna vara fel på mikrofonen eller preampen också. Men kolla för säkerhets skull din omgivning först.

Posted
Jag märkte nu i utforskaren att mina wav-spår är inspelade i Stereo, fast i en Cubase mono-kanal. Och när jag lyssnar på dem i Utforskaren så låter det endast i vänster kanal, med behaglig volym. Detta kan nog vara problemet kanske? Hur gör man så att alla inspelningar blir mono?

Det väljer du när du skapar ett spår i Cubase...

Posted (edited)
Jag märkte nu i utforskaren att mina wav-spår är inspelade i Stereo, fast i en Cubase mono-kanal. Och när jag lyssnar på dem i Utforskaren så låter det endast i vänster kanal, med behaglig volym. Detta kan nog vara problemet kanske? Hur gör man så att alla inspelningar blir mono?

Det väljer du när du skapar ett spår i Cubase...

Problemet är ju att jag spelar in i en mono-kanal, men av nån anledning så blir wav-filerna ändå i stereo.

Problem 3 löste sig tydligen jättelätt, hittade en grundläggande windows-inställning, där volymen för wave var jättehög..

Mm, det är mycket möjligt att brusen kommer från min omgivning, och inte från ljudkortet. Men det känns ändå inte som om man ska behöva ha Presonus-kortet på högsta inspelningsvolym... Är jag helt ute och cyklar om jag skulle tro att det är stereo-inspelningen som spökar?

Ska gå till musikpunkten och testa deras grejer. Om ingen annan har någon idé?

Edited by mtornros
Posted

Haha, det här går ju jättebra!

Hittade ju ett ytterligare misstag... Hade fel ASIO-driver i Device Setup, och det verkar som om volymen i Cubase höjdes nu när jag bytte till Presonus.

Ska vi ha tävling vem som löser mitt sista problem 🙂

(förlåt alla som läser denna helt meninglösa tråd, där jag löser mina egna problem och redovisar för er) 😱

Posted
Ska vi ha tävling vem som löser mitt sista problem 😱

One man show... 😄

Tihi, jag löste även de sista grejerna..

Stereo-inspelningen berodde på att jag bara hade en stereo-bus i VST Connections, lade till en mono så fixade det sig.. Det verkar (förmodligen bara inbillning) som om det blev högre inspelningsvolym pga detta också.. Detta beror iof kanske på Stereo pan law...

Aja, annars så beror inspelningsvolymen säkert på kass mikrofon-teknik...dumt att skylla ifrån sig på elektroniken 🙂

Nu vill jag veta hur många som suttit och läst hela denna monolog och antningen:

1. flinat

2. suckat

3. annat

Ni är tysta idag mina vänner 🥰

Posted

Glad att det löste sig. Du har antagligen lärt det massa mer genom att lösa det själv än om någon hade gett dig exakt rätt svar från första början. Vi har alla upplevt det du beskriver.

Gunnar