suprapappa Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 hallå har en lite svårformulerad fråga, ställde den på ett annat forum och blev totalt missförstådd. ibland när jag lyssnar på (i mitt tycke) riktigt bra proddade skivor så slår det mig att vissa ljud som man traditionellt lägger i mitten av stereobilden VERKLIGEN ligger i mitten. det kan handla t.ex. om en baskagge eller leadsång. om jag sitter perfekt placerad framför mina monitorer så kan jag uppleva det som att ljudet från t.ex. baskaggen inte kommer från högtalarna c:a 1,5 m höger resp vänster om mig utan istället från en osynlig punkt 50 cm framför mitt ansikte. ett bra lyssningsexempel på en sådan kagge är hiten "This love" med "Maroon 5". om jag istället lyssnar på mina egna alster som inte är professionellt inspelade men inte heller på ngn garagenivå (lyssna gärna på http://www.supralunar.com) så uppstår inte detta. även om baskagge och sång där också är panorerade i mitten så står dom inte ut på samma sätt utan jag hör att ljudet kommer från högtalarna även om det är lika starkt från båda högtalarna. det är liksom att i det välproddade fallet är det som 1+1=1 men i mitt fall är 1+1=2 (hoppas att NÅGON förstår min metafor) detta är naturligtvis också lite olika beroende på vad man har för lyssning. om jag lyssnar på maroon 5 låten i min hemmastereo så är "effekten" inte lika tydlig som i mina studiomonitorer. hur man ska gör för att få instrument att "hoppa ut ur högtalaren" på detta sätt är förstås en mixningsfråga som jag antar är väldigt olika från fall till fall och något som påverkas av hur alla andra instrument och ljud låter MEN finns det någon som har några generella tips på hur man kan göra för att få det att sticka ut? det kanske handlar om att olika frekvensområden uppför sig olika i stereobilden, vått/torrt ljud, grad av kompression etc. eller så kanske det bara finns ngn mystisk plugg för psykoackustiska egenskaper 😱 vad vet jag? kom med tips! tackar o bockar petri Link to comment Share on other sites More sharing options...
hegobald Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 (edited) Joo.. det finns knep och pluggar att ta till.. Jag skulle tro att det du är ute efter kallas "spatial simulation". Naturligtvis kan man med bra inspelningsteknik få det att låta som det du är ute efter också.. men det krävs bra mickar, lång erfarenhet och framförallt ett konsistent ljudmaterial (att intrumenten du spelar in verkligen hör hemma i den ljudbild du återskapar). Vill du läsa på mer om Spatial sound så kolla in mina sökträffar för VST pluggar i Google HÄR Edited September 22, 2005 by hegobald Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredster Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 hallå har en lite svårformulerad fråga, ställde den på ett annat forum och blev totalt missförstådd. ibland när jag lyssnar på (i mitt tycke) riktigt bra proddade skivor så slår det mig att vissa ljud som man traditionellt lägger i mitten av stereobilden VERKLIGEN ligger i mitten. det kan handla t.ex. om en baskagge eller leadsång. om jag sitter perfekt placerad framför mina monitorer så kan jag uppleva det som att ljudet från t.ex. baskaggen inte kommer från högtalarna c:a 1,5 m höger resp vänster om mig utan istället från en osynlig punkt 50 cm framför mitt ansikte. ett bra lyssningsexempel på en sådan kagge är hiten "This love" med "Maroon 5". om jag istället lyssnar på mina egna alster som inte är professionellt inspelade men inte heller på ngn garagenivå (lyssna gärna på http://www.supralunar.com) så uppstår inte detta. även om baskagge och sång där också är panorerade i mitten så står dom inte ut på samma sätt utan jag hör att ljudet kommer från högtalarna även om det är lika starkt från båda högtalarna. det är liksom att i det välproddade fallet är det som 1+1=1 men i mitt fall är 1+1=2 (hoppas att NÅGON förstår min metafor) detta är naturligtvis också lite olika beroende på vad man har för lyssning. om jag lyssnar på maroon 5 låten i min hemmastereo så är "effekten" inte lika tydlig som i mina studiomonitorer. hur man ska gör för att få instrument att "hoppa ut ur högtalaren" på detta sätt är förstås en mixningsfråga som jag antar är väldigt olika från fall till fall och något som påverkas av hur alla andra instrument och ljud låter MEN finns det någon som har några generella tips på hur man kan göra för att få det att sticka ut? det kanske handlar om att olika frekvensområden uppför sig olika i stereobilden, vått/torrt ljud, grad av kompression etc. eller så kanske det bara finns ngn mystisk plugg för psykoackustiska egenskaper 😱 vad vet jag? kom med tips! tackar o bockar petri Bra inlägg! Det är många som har detta problem vid mixning och mastringsteknikerna får ofta rätta till detta med EQ och komprimering. Ditt problem som du beskriver är att mixen "kantrar". Som du skriver så beror det på olika frekvensområden (oftast) som krockar. Tex: Sången är panorerad i mitten och låter bra ensam. Du lägger på en gitarr som du panorerar lite till vänster och kanske en synth ut till höger. Eftersom frekvensspannet är olika på de instrumenten så innebär det att sången maskeras lite mer i antingen höger eller vänster kanal. Rent volymmässigt ligger den ju i mitten men eftersom den frekvensmässigt inte är identisk i båda högtalarna så känns den inte helt i mitten.....oj nu blev det lite rörigt men jag hoppas du förstår vad jag menar. Detta problem uppstår alltid men det är därför en bra EQ plus kompressor är ljudteknikerns bästa vän. Det du kan börja med är att indentifiera sångens karaktär och försöka skära i instrument mm för att lyfta fram den. Det går även som jag skrev att fixa detta i mastringen men inte alls lika bra, eller enkelt (om det nu är enkelt?). //Fredster Link to comment Share on other sites More sharing options...
suprapappa Posted September 22, 2005 Author Share Posted September 22, 2005 tack för era svar, ska kolla upp spatial simulation så fort jag hinner. fredster!...intressant synpunkt men det var inte riktigt så jag menade. jag ska försöka förtydliga. i det välproddade exemplet känns det som det skulle hänga en osynlig högtalare i mitten av dom 2 andra....jag kanske hör att gitarrerna verkligen kommer från högtalarna men att baskaggen bara svävar fritt i luften. i mina egna låtar hör jag hur allt ljud härstammar från högtalarna (det finns massor med proffesionellt inspelade och välproducerade skivor som har samma "problem") och känns lite instängt i dom. men det är som sagt intressant hur frekvenser kan påverka stereobilden så att tex en fet distad gitarr som är panorerad till höger kan få den mitten panorerade sången att kännas som den låg till vänster. det är nog ngt som man inte alltid tar tillräcklig hänsyn till. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredster Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 fredster!...intressant synpunkt men det var inte riktigt så jag menade. jag ska försöka förtydliga. i det välproddade exemplet känns det som det skulle hänga en osynlig högtalare i mitten av dom 2 andra....jag kanske hör att gitarrerna verkligen kommer från högtalarna men att baskaggen bara svävar fritt i luften. i Och det var exakt det som jag försökte förklara...på mitt flummiga vis. Alltså gitarrerna är ju fler än 1..och ligger i varsin kanal, därför så hör du att dom kommer från högtalarna. Men att kaggen sitter helt i mitten beror på att amplituden och frekvenserna är identiska i båda högtalarna, då lurar hjärnan dig och (psykoakustik) och säger till dig att ljudet inte kommer ifrån två högtalare utan istället rakt framför dig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VacUm Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 Jag lyssnade lite på låtarna ni gjort. Anledningen till att baskaggen känns lite diffus tror jag ligger i reverbet och att det förmodligen läcker en del mellan trummickarna. Ta fram baskaggens viktigaste frekvenser och ha inget reverb alls på det spåret (alltså, fimpa så mycket rumsklang, läck och andra onödigheter som ändå finns i överhänget), se till att ev. amience- och/eller överhängsspår inte har så mycket av dom frekvenserna som du sparade på baskaggespåret, kör reverb där och se vad som händer. Kolla dessutom upp så det inte fasar mellan ÖH/Amb/närmickat. Kändes inte riktigt hundra nu när jag lyssnade fast det var lite svårt att avgöra med dom mixarna jag lyssnade på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts