Jump to content
Annons

Minimera "fret-noise" vid inspelning med gitarr

Pluffo

Recommended Posts

Vad gäller för att minimera gnisslet som uppstår när man spelar snabba passager på gitarren och inte hinner lyfta fingrarna? Finns det några bra tips att följa? ( jag antar att stängarnas kvalitet har en del med saken att göra...eller? ) Eller är det helt enkelt bara att bli snabbare i fingrarna så att man hinner lyfta dem mellan tonerna? 😱

Edited by Pluffo

Annons

Spela 'renare' är väl det enda knepet jag kan ge men ja, jag vet, det tipset suger ju... Å andra sidan; det är ju så det låter när du spelar och om du inte vill att det skall låta så, så är det bara att slipa på tekniken.

Potatismjöl? *springer iväg till köket*

Är det elgitarr eller stålsträngad? För stålsträngad kan jag tipsa om ett par strängar som tog bort en hel del av det för mig, Elixir Polyweb.. Det är dock inte normala strängar i bemärkelsen att dom har ett lager av "Gore-tex" eller liknande på sig. Antingen gillar du dom eller så hatar du det är min gissning, jag heldiggar det.. Byta strängfabrikat är ju ett känsligt ämne dock 😛

Förlåt...Jag glömde säga det. Det rör sig om en elgitarr. En OLP närmare bestämt. Jag har inte bytt strängar på den än så jag antar att det är lite si och så med kvaliten. Men hur mycket detta spelar in är en annan femma.

Personligen har jag nog aldrig haft så stora problem med strängljud. Men jag skulle nog i första hand titta på olika strängfabrikat och också tänka Elixir. Om det gäller att rätta till en redan gjord inspelning skulle jag försöka med de-esser.

Hälsningar

/Henrik

hehe ja alla har väl sina små tvångsidéer när det gäller missljud som uppstår när man musicerar.. själv har jag lite svårt för sångare som inte kan hålla ner "luftstrupe-ljudet" som ofta uppstår när man sjunger lite försiktigare och lenare.. eller ja, vissa sångare gör det snyggt å vissa gör det inte. men va fan, vem bryr sig? musik är musik! typ... 😆

vad det gäller gnisselljud på gitarren så är det väl snarare en regel än undantag? hell, det finns ju tom gnisselljud "samplat" till GM-gitarrer..