surikatmamma Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 Hallå Det börjar dra ihop sig till skivinspelning och då jag inte läst studioteori på ett tag så har jag glömt bort hur stark insignal man bör ha när man spelar in t ex sång. Har testat lite olika inställningar och fått runt -7db i Max RMS, vilket vad jag minns är hur stark signalen är vid sin högsta topp. Genomsnittet låg runt -18, och jag tyckte när jag spelade upp det att det lät tillräckligt starkt. Vart ska man sikta på att hamna för att undvika att behöva höja allt till bristningsgränsen vid mastring? Jag minns lite vagt att jag lärde mig något om att -18 eller 18 var standard för radiosändningar. Hjälp mig bullen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hegobald Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 Öhh.. oavsett vad du spelar in så ska du alltid försöka komma högt som möjligt utan att nåt börjar överstyra eller dista. Om man t.ex spelar in digitalt så är det ju ingen mening att ha för låg volym då man i princip bara slösar med dyrbara bitar som bara låter illa då man försöker återskapa dom. Jag brukar alltid spela in med 24 bitar 96Khz... Sen håller jag koll på bitmätarn snarare än på VU-mätarn, om du fattar hur jag menar. (uttnyttja mediet maximalt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts