Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

hej!

har nyligen löst ett problem (hoppas jag) med latency, men inte vilken latency som helst. har relativt nyligen införskaffat ett midi-keyboard (från att ha arrangerat med mus å tangetbord). men när jag skulle spela in en vst-synth i cubase sx2 med mitt edirol keyboard så var det inget lagg på ut-ljudet när jag spelade, men däremot spelades midiinformationen in ca 1/8 för sent.. skumt. så jag startade om datorn, då funkade allt som vanligt igen, men sen kom det tillbaks! då testade jag att byta ut usb:n mot gammal hederlig midisladd och strömadapter.. nu verkar allt funka som vanligt igen å har gjort ett tag.

nu är min undran: kan det verkligen varit usb:n som orsakade detta problem? å isf är det ökänt? eller är det nån som känner igen problemet å vet ett annat svar?

jag har

p4 2.8

1024 mb ram

delta audiophile 24/96

edirol pcr-50

cubase sx

halion

tacksam för hjälp, tips osv!

Annons
Posted

När midiinformationen spelas in på fel ställe, så brukar det röra sig om emulerade portar för det mesta.

Använd sökfunktionen och leta efter emulerade portar, så hittar du massor. 🥰

Om latmasken har krupit fram, så kan du läsa mer om det här: http://service.steinberg.net/knowledge_pro...ated_midi_ports

Ignoreport-filen ska normalt flyttas som beskrivet - men med vissa ljukort fungerar det bättre att kopiera den i stället för att flytta den.