ketri Posted September 19, 2005 Share Posted September 19, 2005 Har en liten fundering nu när jag håller på att installera om min musik/film-PC... ska försöka förklara. Om jag lägger mina program, ex. Cubase och Pro Tools på c: ska jag då lägga mina samplingsbibliotek (EWQL) och ex Reason och mjukvaruinstrument med dess ljudfiler på samma hårddisk eller ska jag lägga dem på samma disk där jag har övriga ljudfiler till mina låtar? Vilket är bäst prestandamässigt? Som det är nu så har jag tre diskar i där jag har har tänkt så här: c: (120gb) - OS, program och MP3:or d: (120gb) - audiofiler till mina låtar e: (160gb) - filmfiler till mina videoprojekt Fårstår ni inte vad jag menar så gör jag ett nytt försök. (Hoppas att jag inte postade fel..?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted September 19, 2005 Share Posted September 19, 2005 Jag valde att lägga samplingsbibliotek på min audiodisk eftersom den är S-ATA. Fungerar smidigt... 😱 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted September 19, 2005 Share Posted September 19, 2005 Eftersom det har blivit ganska många streamande samplingsbibliotek på senare tid, så har jag följande upplägg: c: Seagate 160GB S-ATA System och program - ca 120GB till c: f: är en liten partition på samma disk som c: - innehåller nerladdade uppdateringar, spel och annat smått och gott... d: 2st Seagate 160GB S-ATA-diskar i Raid0 (för hastigheten) för alla samplingsbibliotek. e: 1st Seagate 120GB S-ATA för audio Sist, men inte minst: en 200GB Seagate i extern FireWire-låda för backup med hjälp av DriveImage. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hegobald Posted September 19, 2005 Share Posted September 19, 2005 Claes har ett bra upplägg. Just samplingsbibliotek där filerna streamas behöver mycket fart, att ha audiofilerna på egen fysik hårddisk också bra. Operativsytem, reason, Cubase etc. samt pluggar kan dock gott få ligga på C:eftersom dom används mer för beräkning och belastar snarare ram-minnet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ketri Posted September 19, 2005 Author Share Posted September 19, 2005 Ok... Så då lämnar jag Reason på c: och lägger EW/QL på 😆? Lika bra att dubbelkolla! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rapid Wanker Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 Värt att tänka på är att inte ha växlingsfilen (om man har en) på samma disk som man spelar in på, även om den är snabbast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mtornros Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 Vad är en växlingsfil? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mtornros Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 Jag har SATA diskar både för systemdisken och audiodisken. Vilken är det isf bäst att lägga samplingsbiblioteken på? Jag har bara dessa 2 diskar, och kan alltså inte lägga samplingarna på en egen disk.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hegobald Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 Jag har SATA diskar både för systemdisken och audiodisken.Vilken är det isf bäst att lägga samplingsbiblioteken på? Jag har bara dessa 2 diskar, och kan alltså inte lägga samplingarna på en egen disk.. Har du "bara" 2 diskar så har växlingsfilen och operativ på ena disken och samplingarna och audiofilerna på den andra disken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mtornros Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 Jag har SATA diskar både för systemdisken och audiodisken.Vilken är det isf bäst att lägga samplingsbiblioteken på? Jag har bara dessa 2 diskar, och kan alltså inte lägga samplingarna på en egen disk.. Har du "bara" 2 diskar så har växlingsfilen och operativ på ena disken och samplingarna och audiofilerna på den andra disken. Ok, perfekt. Dock, återigen, vad är en växlingsfil? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hegobald Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 Vad är en växlingsfil? En slags minnesavlastningsfunktion.. Windows använder en del av hårddisken för att spara på RAM minnet.. Har man mycket RAM-minne i datorn (mer än 1024 MB) så kan man prova att skippa växlingsfilen... Men jag tror inte man vinner så mycket prestanda på det hela egentligen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mtornros Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 Vad är en växlingsfil? En slags minnesavlastningsfunktion.. Windows använder en del av hårddisken för att spara på RAM minnet.. Har man mycket RAM-minne i datorn (mer än 1024 MB) så kan man prova att skippa växlingsfilen... Men jag tror inte man vinner så mycket prestanda på det hela egentligen. Ok, är detta något som installeras automatiskt av windows, och därmed redan ligger på rätt disk? Har 2048 i ram, så det kanske inte är så noga iaf.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hegobald Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 Vad är en växlingsfil? En slags minnesavlastningsfunktion.. Windows använder en del av hårddisken för att spara på RAM minnet.. Har man mycket RAM-minne i datorn (mer än 1024 MB) så kan man prova att skippa växlingsfilen... Men jag tror inte man vinner så mycket prestanda på det hela egentligen. Ok, är detta något som installeras automatiskt av windows, och därmed redan ligger på rätt disk? Har 2048 i ram, så det kanske inte är så noga iaf.. Windows fixar det hela själv och brukar oftast lägga växlingsfilen på C:. Du kan ändra om om du vill testa. Högerknappen på "Den här datorn"->fliken Avancerat-> sen knappen "Inställningar" i fältet Prestanda. Sen fliken "Avancerat" igen... Passa även på att läsa forumtråden Hur optimerar man en musik-pc? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mtornros Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 ok. antagligen och förhoppningsvis är det inget jag kommer behöva använda mig av, men kan vara bra att veta.. Tänkte bara en sista tanke Projekten, de lägger man på samma disk som Cubase eller? Alltså: C: Windows, växlingsfil, Cubase, cubase-projekt D: Audiofiler tillhörande projekten, samplingsbibliotek, pluggar (både instrument samt effekter?) Haha, ledsen att jag tjatar 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hegobald Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 (edited) Alltså: C: Windows, växlingsfil, Cubase, cubase-projekt D: Audiofiler tillhörande projekten, samplingsbibliotek, pluggar (både instrument samt effekter?) Haha, ledsen att jag tjatar Ok.. men näe.. Pluggarna kan gott få ligga under C: . Projektfilerna kan du dock ha på D: tillsamans med audiofilerna. Du får det lättare att packa ner hela projeket på en CD/DVD då om du ska ta med dig till nån anna studio med cubase då Edited September 20, 2005 by hegobald Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rapid Wanker Posted September 21, 2005 Share Posted September 21, 2005 Alltså: C: Windows, växlingsfil, Cubase, cubase-projekt D: Audiofiler tillhörande projekten, samplingsbibliotek, pluggar (både instrument samt effekter?) Haha, ledsen att jag tjatar 😱 Ok.. men näe.. Pluggarna kan gott få ligga under C: . Projektfilerna kan du dock ha på D: tillsamans med audiofilerna. Du får det lättare att packa ner hela projeket på en CD/DVD då om du ska ta med dig till nån anna studio med cubase då Ja alltså, cubaseprojekten skall du inte ha på samma disk som växlingsfilen...eller är det bara jag som låter inspelade audiofiler hamna i audiomappen i projektet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoBERT Posted October 21, 2005 Share Posted October 21, 2005 Eftersom det har blivit ganska många streamande samplingsbibliotek på senare tid, så har jag följande upplägg: c: Seagate 160GB S-ATA System och program - ca 120GB till c: f: är en liten partition på samma disk som c: - innehåller nerladdade uppdateringar, spel och annat smått och gott... d: 2st Seagate 160GB S-ATA-diskar i Raid0 (för hastigheten) för alla samplingsbibliotek. e: 1st Seagate 120GB S-ATA för audio Sist, men inte minst: en 200GB Seagate i extern FireWire-låda för backup med hjälp av DriveImage. Vad har du för nätagg... 😳 ... 😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted October 21, 2005 Share Posted October 21, 2005 (edited) Eftersom det har blivit ganska många streamande samplingsbibliotek på senare tid, så har jag följande upplägg: c: Seagate 160GB S-ATA System och program - ca 120GB till c: f: är en liten partition på samma disk som c: - innehåller nerladdade uppdateringar, spel och annat smått och gott... d: 2st Seagate 160GB S-ATA-diskar i Raid0 (för hastigheten) för alla samplingsbibliotek. e: 1st Seagate 120GB S-ATA för audio Sist, men inte minst: en 200GB Seagate i extern FireWire-låda för backup med hjälp av DriveImage. Vad har du för nätagg... 🙂 ... 😳 Detta... 😉 Det är lite lustigt - för displayen som visar hur stor belastningen är, visar aldrig över 250W under drift (lite högre precis när alla diskar drar igång) - så jag har fortfarande högt i tak. 😳 Edited October 21, 2005 by Claes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bone Posted October 21, 2005 Share Posted October 21, 2005 Detta... 😕Det är lite lustigt - för displayen som visar hur stor belastningen är, visar aldrig över 250W under drift (lite högre precis när alla diskar drar igång) - så jag har fortfarande högt i tak. 😳 Såg ju ut att kosta skjortan. Nu var den ju inte billig 1.095:- på komplett. Men den var inte sådär extremt dyr som jag trodde att den skulle vara. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted October 21, 2005 Share Posted October 21, 2005 Detta... 😉Det är lite lustigt - för displayen som visar hur stor belastningen är, visar aldrig över 250W under drift (lite högre precis när alla diskar drar igång) - så jag har fortfarande högt i tak. 🙂 Såg ju ut att kosta skjortan. Nu var den ju inte billig 1.095:- på komplett. Men den var inte sådär extremt dyr som jag trodde att den skulle vara. Ska kanske nämna vad jag har för annat skrot i burken också, som referens: ASUS P5AD2-E Premium Intel P4 3.6GHz (högtemperaturs Prescott... 😳 ) ATI Radeon X600 grafikkort 2st 1GB DDR2-minnen (533MHz) 4st Samsung S-ATA NCQ-diskar, som jag nämnde tidigare DVD-spelare DVD-brännare RME Hammerfall9652 Det var nog det mesta... - och så kyls CPU och grafikkort med en sådan här. 😎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majken Posted October 21, 2005 Share Posted October 21, 2005 Du har tre diskar, så gör så här: C: - lägg så lite som möjligt på denna partition och håll den kring 15-20GB, skapa en extra partition D: för alla program och annat krafs E: - På denna hårddisk lägger du sånt som behöver streamas snabbt, alltså din katalog med VST-pluggar och dina videofiler. F: - Här lägger du dina ljudfiler. Vips så har du sakerna uppdelade och när datorn rasar ihop formaterar du C: och förlorar inte ett skvatt på kuppen utan kan i lugn och ro göra en ny installation och installera om de program och pluggar som behöver en ny installation. /Majken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts