Guest MittiPrick Posted September 14, 2005 Share Posted September 14, 2005 Hej hej! Måste bara få tala om hur glad jag är att jag äntligen fått installerat mitt cubase, så att jag nu kan börja bygga på min egen lilla hemstudio! Skall bli så otroligt härligt att kunna spela in sina egna låtar hemma hos sig själv! har hittills varit hänvisad till kompisar som har rätt utrustning, men nu ska jag själv få till det! Ha, tjejer kan............! (hoppas jag 😎 ) Nu måste jag lista ut vad det är jag behöver skaffa för att få en bra start.... ska spela in sång o gitarr via mic, och allt annat via midi antar att första inköpen måste bli en keyboard bra mic hörlurar och......... vad mer??????????????????????????????? HUR får man in sång o gitarr via mic?? Kanske måste ha ngn slags mixer...................? eller vad är bäst, ni som vet? Är som synes helt novis på detta och behöver alla goda råd jag kan få! 😛 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted September 14, 2005 Share Posted September 14, 2005 Grattis! Vad har du för ljudkort? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MittiPrick Posted September 14, 2005 Share Posted September 14, 2005 Hmm... jag har bara det som sitter i datorn........ 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pluffo Posted September 14, 2005 Share Posted September 14, 2005 (edited) Vad är det för typ av musik du hade tänkt göra? Hur mycket hade du tänkt spela in själv och vad hade du tänkt använda mjukvaruinstrument till? Kan nog underlätta en del i rekomendationerna. Nåväl, vad du behöver till att börja med är ett annat ljudkort än det som sitter i datorn...( för jag vågar mig på en gissning att det inte är så bra 🙂 )... Antingen så köper du ett som har micpreamps på sig, eller så köper du ett utan och köper till ett mixerbord eller en exter micpreamp. Kolla in ljudkortsforumet för tips. Edited September 14, 2005 by Pluffo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MittiPrick Posted September 14, 2005 Share Posted September 14, 2005 ok.. tack Pluffo, ska kolla upp det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ORCACHRIS Posted September 15, 2005 Share Posted September 15, 2005 Johan Axelsson "aka datorstudion" har en kanonbok där allt detta tas upp utifrån Cubase. Se www.datorstudion.se. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gote Posted September 15, 2005 Share Posted September 15, 2005 www.datorstudion.com ska det vara. Annars är ju Majkens guide gratis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MittiPrick Posted September 15, 2005 Share Posted September 15, 2005 Hej igen! Jag har kollat vad mitt ljudkort i datorn heter.... CMI8738-C3DXPCI säger inte mig något ö h t, men kanske någon av er experter här på forumet fattar! 😄 Jag vill kunna spela in sång o akustisk gitarr, och lägga rytmer o allt annat via keyboard lr dyligt..... Min musik är ngn form av sing and song-writing , den uppstår oftast när jag sitter o klinkar på gitarren, eller piano då jag har tillgång till det.. Hmm...... Sen antar jag att allt blir väldigt annorlunda när man väl spelar in och kan arrangera som man vill, så stuket på låtarna kan nog bli helt annat än den akustiska lågmälda variant jag nu kör.................... Gör även en del låtar som skickas till melodifestival o så, de behöver ju lite mer kostym.................................................! 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
gum Posted September 15, 2005 Share Posted September 15, 2005 Du gillar prickar (och punkter)? Jag är avundsjuk på dig. Min dator är helt sne och bortom all hjälp verkar det som. GAHRGH! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MittiPrick Posted September 15, 2005 Share Posted September 15, 2005 ....................vadå? 😛 Link to comment Share on other sites More sharing options...
johlin Posted September 24, 2005 Share Posted September 24, 2005 Då behöver du väl: Ljudkort med kanske 4 ingångar då. Beror på hur mycket du ska spela in. Mickpreamp. Nån vsti-synt. Jag har hypersonic, den är väl rätt ok, men det beror på vad för sorts ljud du vill ha också. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts