Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Tjo!

Har kikat ett tag på Elektrons Monomachine med inbyggd klaviatur, men vet inte om jag hinner få tag i en innan de tar slut, 17000 är inget man hostar upp i en handvändning 😎

Då tänkte jag att istället köper jag tabletop-varianten och en tjusig midiklaviatur. Då är min lilla fråga, blir det "sämre" på något sätt än att ha den inbyggda klaviaturen? Visst, man missar den roliga lilla joysticken, men jag antar att man kan kontrollera samma funktioner via midiklaviaturen.

Vad har ni för tankar att ha syntar utan klaviatur och istället ha en midiklaviatur?

EDIT: snyggade till

Edited by Karemil
Annons
Posted
17000 är inget man hostar upp i en handvändning

Ha!

Tala för dig själv...

Jag ska svara på din fråga så snart jag har ätit upp min gåslever...

Nä du...Midikontroller är framtidens medlodi helt klart. Du köper en klaviatur som inte är låst till någon speciell ljudbank. Du har möjlighet att kontrollera flera synthar samtidigt utan att hoppa runt mellan tio olika fysiska synthar och följdaktligen blir allt mycket lätthanterligare. Detta kräver såklart sitt midiinterface men när du väl har kopplat in allt en gång så kan du luta dig tillbaka och njuta.

Det enda skulle väl vara om nu inte midiklaviaturen klarar av att emulera alla kontroller för synthen, men det betvivlar jag starkt.

Posted
17000 är inget man hostar upp i en handvändning

Ha!

Tala för dig själv...

Jag ska svara på din fråga så snart jag har ätit upp min gåslever...

Nä du...Midikontroller är framtidens medlodi helt klart. Du köper en klaviatur som inte är låst till någon speciell ljudbank. Du har möjlighet att kontrollera flera synthar samtidigt utan att hoppa runt mellan tio olika fysiska synthar och följdaktligen blir allt mycket lätthanterligare. Detta kräver såklart sitt midiinterface men när du väl har kopplat in allt en gång så kan du luta dig tillbaka och njuta.

Det enda skulle väl vara om nu inte midiklaviaturen klarar av att emulera alla kontroller för synthen, men det betvivlar jag starkt.

Tack för svaret!

Tror faktiskt också att det är bättre med midikontroller, även fast keyboardvarianten av just monomachine är ruggigt cool

sfx6_03.jpg

Om man inte vill lägga pengar på ett interface kan man ju trots allt flytta kablarna mellan syntarna, men vem orkar det :rolleyes:

Posted

Fördelen med "desktop"-versionen är ju helt klart att det går att köpa rackvinklar till, så man kan stoppa den i sitt 19"-rack. Fattar inte riktigt hur alla synttillverkare tänkt sig att man ska ha plats med alla desktoplådor överallt.