MJInc Posted September 7, 2005 Share Posted September 7, 2005 Det jag är ute efter är att kunna stoppa i en köpt musik cd varefter programmet (förhoppningsvis) identifierar vilken artist/skiva/låttitlar m m via en externa databaskoppling. Detta sparas i ett enkelt och översiktligt bibliotek/lista. På så vis vill jag kunna få en komplett förteckning över vilka skivor och låtar som är på alla hundratals skivor som står i hyllorna. Och de skivor som inte automatiskt identifieras ska förstås gå att manuellt skriva in. Om det dessutom går att exportera hela biblioteket/listan till en sql databas så är det förstås ett plus. Programmet behöver inte kunna spela upp skivorna.... ....nån som kan tipsa om något dyligt program? //Micke... Link to comment Share on other sites More sharing options...
johlin Posted September 7, 2005 Share Posted September 7, 2005 Kanske inte riktigt vad du letar efter, men med lite trix och extraplugins kan nog foobar göra vad du söker efter. Kan spela upp också. Det med sql kan gå, men ett litet php-script. Foobar har nåt som kallas copy-command, du fyller i lite php-kod (som skriver till en databas), och fyller i rätt syntax, så går det. Men bara nödlösning då. Mycket bra musikspelare är det iaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
P3t3r Posted September 7, 2005 Share Posted September 7, 2005 Music Collector kanske kan vara något för dig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJInc Posted September 7, 2005 Author Share Posted September 7, 2005 Kanonbra förslag båda två! 😎 Ska genast ladda hem och testa. Tackar och bockar. //Micke... Link to comment Share on other sites More sharing options...
johlin Posted September 7, 2005 Share Posted September 7, 2005 Kanonbra förslag båda två! 😎Ska genast ladda hem och testa. Tackar och bockar. //Micke... Tror att mitt förslag var det sämsta. Den är grym om man ställer in den rätt, men ska du inte spela upp låtarna så är nog p3t3rs förslag bäst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJInc Posted September 8, 2005 Author Share Posted September 8, 2005 Foobar funkar faktiskt klockrent, men jag saknar verkligen möjligheten att exportera databasen. Går visserligen att klippa och klistra till en textfil, men det känns krångligt och bökigt. Och att skapa en komponent eller nån form av script för att få till en exportering känns ännu bökigare. Music Collector funkar också klockrent, men den exportmöjlighet som jag provade är till Html och det verkade vara nån bugg i som pajade html-resultatet. Såg på hemsidan för freedb att det fanns en MFC att ladda ned så jag gör nog ett försök att knåpa ihop ett eget program som jobbar direkt mot nån form av databas. Då får jag det som jag vill ha det och kan dessutom lägga ut listan på hemsidan så blir inte listan låst till en specifik dator.... 😳 //Micke... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hegobald Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 Ett forum där man diskuterar olika tweaks och funktioner till Foobar2000 hittar ni på http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=175690 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts