Jump to content
Annons

Layering?

rymdis

Recommended Posts

Vad innebär "layering" och varför använder man det?

Använder man samma sampling på två olika kanaler?

Har hört orden phasing, tuning, eq'ing och panning i samband med detta....

Är det någon som kan förklara hur detta funkar?

Tackar så mkt på förhand....

Annons

I vilka samanhang har du hört talas om Layering ???

Enkelt uttrykt så betyder det "lager på lager" men det är inget jag är familjär med inom mixning eller mastering inte.

När man mastrar i Wavelab finns en funktion som heter AudioMontage där man kan jobba med flera olika ljudkanaler samtidigt utan att dom påverkar varandra.. Det är en form av layering kan man säga..

Phasing: brukar man höra om man har identiska ljud samtidigt och dom inte är riktigt i fas.

Tuning: har med tonhöjd att göra (att stämma i rätt tonart)

Panning: Att panorera ett ljud, placera det i ljudbilden.. vänster eller höger kanal etc.

EQ: Tja equalizer.. Framhäva eller dämpa olika frekensområden..

jag har hört det när folk har beskrivit hur dom har gjort sina ljud "fetare" och "fylligare"....men jag e inte införstådd med hur man går till väga...hur man skall använda phasing, tuning och om man skall använda samma eller olika samplingar på olika kanaler..?

jag har hört det när folk har beskrivit hur dom har gjort sina ljud "fetare" och "fylligare"....men jag e inte införstådd med hur man går till väga...hur man skall använda phasing, tuning och om man skall använda samma eller olika samplingar på olika kanaler..?

Låter som det du frågar efter snarare har att göra med samplers/syntar än mixning och mastering. 😎