Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

det är nämligen såhär att jag spelar in allt i mono på cubase, efter som mitt ljudkort(ESI Juli@) samt preampen(StrudioProjects VTB-1) har gjort satt jag bara kan koppla in i en kanal, vilket blir mono

Finns det något bra sätt att fixa så det blir stereo på filerna jag spelar in?, eller måste jag exportera dom med (stereo interleaved)?

vill ha filerna i stereo för att pluginsen låter bättre då 😄

är tacksam för alla svar =)

Annons
Posted
det är nämligen såhär att jag spelar in allt i mono på cubase, efter som mitt ljudkort(ESI Juli@) samt preampen(StrudioProjects VTB-1) har gjort satt jag bara kan koppla in i en kanal, vilket blir mono

Finns det något bra sätt att fixa så det blir stereo på filerna jag spelar in?, eller måste jag exportera dom med (stereo interleaved)?

vill ha filerna i stereo för att pluginsen låter bättre då 😄

är tacksam för alla svar =)

Öhhhh

Du spelar in en källa åt gången vilket är mono och inte stereo så du kan inte göra om den till stereo på riktigt så att säga. Men om du har effekten på en Stereo-bus så upplevs de som en stereoeffekt ska göra (panorering, filtrering osv)

Annars är det ju bara att göra om ditt monospår till stereospår i din sequenser? Blir ju lite fejk men då kan du iaf använda stereoeffekter på dom spåren.

Posted

jaha så om jag spelar in i mono, kan jag altsålägga den kanalen i en stereo å på så sätt få bättreljud 😄.. tackar 😉

Posted

Det blir inte automatiskt bättre ljud om du använder ett stereospår i stället för monospår till en monoinspelning - men det blir en mer komplett mix när du placerar monoinspelningarna på väl valda ställen i stereobilden med hjälp av panoreringsratten.

Send-efffekter som reverb o dyl, gör också att du får en känsla av ett rum - och alltså mer stereo-effekt av det, men det är ju ingen mening att göra om ett monospår till stereo bara för att man vill ha ljudet i stereo, eftersom monoinnehållet gör att du får precis samma monoljud på stereospåret - med skillnaden att det tar mer resurser när det görs om till "stereo".

Posted

men det låter ju lite anorlunda när jag läggermonoinspelningen i steriokanalen =)..

en sak till som jag grubblar över, är att när jag mixar i cubas, så får jag det att låta bra, men när jag sedan exporterar det till mp3, så låter det lite anorlunda, lite lägre å så, så om jag mixar ganska högt i cubase, så låter det bättre i winamp, vilket jag inte hör förns jag har exporterat låten..

så en till fråga

kan man på nått sätt fixa ljudet i cubas så det blir som det man exporterar till?.. eller kan man göra det tvärt om?

sen så har jag väldigt låg inspelning i datorn, vilket borde bero på ljudkortet, (eller?).. jag kör med en (ADK Hamburg edition), (StudioProjects VTB-1), samt (ESI Juli@).. visst man kan ratta upp volymen på preampen, men då distar det..

så är det ljudkortet som det e fel på?

(för jag kanske kan få köpa ettnytt av en polare, ett M-Audio Firewire 410). är den bra?

många frågor vart det 😉.. men ni ska veta att er hjälp har hjälpt många å det tackar vi för 🙂

Posted

ohoh...

ta det lugnt...

läs en bok eller några manualen om mix och master, och läs allt om dithering och audio quantizering.

där har du svar på alla dina frågor.

ditt ljudkort är inget fel på.

"en sak till som jag grubblar över, är att när jag mixar i cubas, så får jag det att låta bra, men när jag sedan exporterar det till mp3, så låter det lite anorlunda, lite lägre å så, så om jag mixar ganska högt i cubase, så låter det bättre i winamp, vilket jag inte hör förns jag har exporterat låten..

så en till fråga

kan man på nått sätt fixa ljudet i cubas så det blir som det man exporterar till?.. eller kan man göra det tvärt om?"

välkommen i digitalsinspelning världen!