JoachimR Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 Läs slutklämmen på förra tråden från mig så att dennna kan hålla sig till ämnet. Vid mix fick jag lära mig idag att man inte ska åka i olika volymer utan ha samma volym under hela arbetet. Vill man höja ska man ta ett break innan´. Myt enligt mig att allt ska höras på skitsvag volym...Detta resultrared för mig en jävla massa onödiga ommixar pga cym och hihat alltid blev för höga under mastring. När jag mastrat hemma så har jag gärna använnt en multibandskom för att pressa ut nivåer till max och vad jag trott var rätt. Sveriges främsta mastringstekniker enligt min smak sa att mitt material absolut inte ska ha överkompresion utan bara lätt limitering samt en ssl komp för att det passade min musik. Mixen sitter ihop ochman ska inte döda dynamiken helt. Luft har också en funktion. Kom med erfarenheter och egen upplevd kunskap... 😱 Link to comment Share on other sites More sharing options...
debbie Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 joachimR: håller med, att lyssna skitsvagt känns inte som nån bra ide. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 Läs slutklämmen på förra tråden från mig så att dennna kan hålla sig till ämnet. Vid mix fick jag lära mig idag att man inte ska åka i olika volymer utan ha samma volym under hela arbetet. Vill man höja ska man ta ett break innan´. Myt enligt mig att allt ska höras på skitsvag volym...Detta resultrared för mig en jävla massa onödiga ommixar pga cym och hihat alltid blev för höga under mastring. När jag mastrat hemma så har jag gärna använnt en multibandskom för att pressa ut nivåer till max och vad jag trott var rätt. Sveriges främsta mastringstekniker enligt min smak sa att mitt material absolut inte ska ha överkompresion utan bara lätt limitering samt en ssl komp för att det passade min musik. Mixen sitter ihop ochman ska inte döda dynamiken helt. Luft har också en funktion. Kom med erfarenheter och egen upplevd kunskap... 😄 Jag har då lärt mig att man ska variera volymen väldigt mycket vid mixning på grund av att örat uppfattar olika frekvenser olika mycket vid olika volymer. Loudnesskurvor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredster Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 Jag har då lärt mig att man ska variera volymen väldigt mycket vid mixning på grund av att örat uppfattar olika frekvenser olika mycket vid olika volymer. Loudnesskurvor? Väldigt mycket behöver man inte variera volymen men att lyssna svagt då och då är en klar fördel och att även kräma på ibland. Den styrka som rekommenderas vid mixning enligt de flesta är nånstans vid 85 dBSPL, men varierar givetvis beroende i vilken miljö man sitter i mm. Ett tips är att dra ned volymen till 0....dra sen sakta sakta upp tills du hör låten, det första som ska höras är sången, då vet man att sången inte är för lågt mixat. Givetvis ska sången inte vara för hög heller. //Fredster Link to comment Share on other sites More sharing options...
MÄSTAREN Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 joachimR: håller med, att lyssna skitsvagt känns inte som nån bra ide. Bra sagt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hegobald Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 När man håller på att slutmixa så är det aldrig fel att lyssna på olika volymer och i olika stora och små, bra, "dåliga" högtalare omväxlande. När jag känner mig någorlunda nöjd med mixen så brukar jag gå ut ur kontrollrummet med dörren på glänt och ta mig en kopp kaffe i nåt avgränsande rum smatidigt som jag lyssnar på det hela.. Ofta upptäcker jag nåt som behöver justeras lite då.. Alltid rätt att variera lyssningen alltså. 😲 Det som däremot är viktigt är att man tänker på vart ens musik ska avlyssnas.. Det som håller på med HardTRance och annan dansmusik kan nog mixa allt på hög volym o stora högtalare.. Men nån som mixar en radiohit ska tänka på att lyssnarna inte alltid har lika hög volym som i kontrollrummet. 😄 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoachimR Posted August 31, 2005 Author Share Posted August 31, 2005 Om jag förstod rätt ska man alltid ta en paus innan man sätter sig i den nya volymen. Sen har jag upptäckt att ett orojekt verkar ta uppemot en månad att få en hyffsad helhet om man mixar ett par timmar dagligen och åter kommer till låtarna regelbundet. En mix som sakta tar form verkar bli mer homogen. Troligtvis kommer nästkommande platta att gå lite smidigare för man har lärt sig ett och annat. Min nya skiva har tagit ca 1500timmar från låt ide till inspelning och mix. Men för första gången känns allt rätt och idag när jag lyssnade igenom Björn Es mastring så förstod jag att jag valt rätt...Fan vilken ljudbild mot mina egna mastringsförsök. Dock har jag lärt mig att det är bra att för mastra mixar så att man ser vilka fällor dessa kan hamna i. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 När jag är klara med mina mixar (och har fuskmastrat) så brukar jag lyssna på låten i hifianläggningen (sjukt bra sådan), i bergsprängaren, i bilen och i iPoden. Låter den bra i allihopa så anser jag att det är en bra mix. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neosus Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 Menar ni mastrat eller mixat? Mastrar man när man lägger en limiter på masterbussen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hegobald Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 Menar ni mastrat eller mixat? Mastrar man när man lägger en limiter på masterbussen? Både ja och nej. En master är egentligen ett gammalt uttryck för den skiva som sen skall kopieras för massproducering.. Man brukar också tala om glasmaster vid CD-produktion. Ordet mastra används allstå egentligen felaktigt i dessa dagar. Numera kan man säga att mastring betyder anpassning till resp media efter slutmix men oftast behövs ingen mastring i dagens DAW eftersom man, som du säger Grahn, kan göra mastringen i masterbussen i programvaran. En annan anledning till att man mastrar är att olika proffesionella mastringsföretag som t.ex Cutting Room har väldigt bra prylar och bra lyssning och oftast kan fixa till den där sista gnistan innan det är dags att trycka sin skiva. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 Menar ni mastrat eller mixat? Mastrar man när man lägger en limiter på masterbussen? Jag kallar det fuskmastra när jag gör det, en lätt compressor lite eq och en limiter. Det går ju liksom inte riktigt att jämföra med riktig mastring även om principen är den samma. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts