browno Posted August 25, 2005 Share Posted August 25, 2005 Tjaba. Jag har en Randall RH100 topp och en IbanezTB412A/412S låda. Valde dem pga dålig ekonomi, båda köpa ganska nyligen beggade. Men det är lite trubbel med grejerna, de tjuter ganska mycket, inte vanlig rundgång utan ett mycket störigare ljud. Jag undrar till att börja med om jag har kopplat ihop grejjerna rätt... i randallens manual står det "100watts rms power. Can handle any 4 or 8 ohm load." På lådan finns det att välja mellan att ha en liten switch på mono eller stereo sen finns det två inputs en där det står mono 4ohm 400w, right 8ohm 200w. på den andra står det mono 16ohm 400w, left 8 ohm 200w. Just nu så är den inkopplad på mono4ohm 400w och switchen står på stereo. Jag tycker att den borde stå på mono, men vågar fan inte ändra något, för den har stått likadant sen jag köpte den och han sa att det skulle vara så... Hur ska det vara egentligen? Och finns det nån där ute som har någon annan ide om vad som skulle kunna vara fel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest musik Posted August 25, 2005 Share Posted August 25, 2005 Hej! Märkligt. Randall är väl ett riktigt sånt där extrembra märke, har jag för mig! Asdyrt. 🙂 :musik Link to comment Share on other sites More sharing options...
browno Posted August 26, 2005 Author Share Posted August 26, 2005 öhm, jag vet inte om du är ironisk eller ej men jag köpte billigaste toppen iaf, kostar väl knappt mer än 3000 ny... får ta en sväng till replokalen och kolla igenom grejerna idag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rian Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 Hej! Som alltid med gitarr; tänk rätt; Börja vid gitarren, är det fel på den? testa i en annan stärkare Sen kabeln. sen evenuellt effekter och sedan topp och låda. Allt du har mellan plektrum och högtalate kan ju vara fel. Men testa att koppla om lådan. Om den står i stereo så betyder det att signalen från toppen går ut till 2 av 4 12" höger eller vänster beroende på var du sätter kabeln. Om du nu kopplar till mono får du 4ohm mono. Det låter mer rätt, det är ju ingen stereotopp du har? Meningen är ju att man ska ha 2 kablar från toppen i stereo. Har du bara en då är det mono. Det kan inte gå sönder.. Stärkaren tar 4 eller 8 ohm kolla om den har en switch för det. Det enda som "farligt" är att ge toppen för lite belastning dvs. koppla en 16 ohm topp till en 8 eller 4 ohm låda tvärtom går bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
browno Posted August 27, 2005 Author Share Posted August 27, 2005 lokaliserade problemet till gain1 kanalen, så jag får köra på gain2, britgain, i fortsättningen, tack för svaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Powerflop Posted August 27, 2005 Share Posted August 27, 2005 Du ska inte nöja dig med att bara ena kanalen funkar, låt garantin jobba. Du har ju betalat för en fungerande stärkare! Link to comment Share on other sites More sharing options...
browno Posted August 27, 2005 Author Share Posted August 27, 2005 jag har betalat för en beggad förstärkare utan garanti 😏 men jag ska kolla upp vad det kan vara för fel och vad det kan kosta för det skulle ju vara gött om den fungerade... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JJRockford Posted August 27, 2005 Share Posted August 27, 2005 Enligt konsumentköplagen, som är en tvingande lag, så har man rätt att lämna tillbaka vad man än köper, om det inte funkar som det ska. Alltså, även om ni skrivit någon kvitto där det står "köpes i befintligt skick", så gäller ändå återköpsskyldigheten om "varan är i sämre skick än vad köpare rimligtvis borde kunnat räkna med". Alltså, har du köpt en förstärkare som eventuellt varit sliten, men utan några direkta fel på, så gäller ju detta solkart, för det är ju självklart att båda kanalerna ska funka!! Hur man sen löser sånt här när det gäller privatköp är ju en annan sak. Är väl ganska vanligt att folk bara bytar pengar mot vara, utan att skriva några kvitton eller så, och då har man ju inte så mycket att välja på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inanimate Posted August 28, 2005 Share Posted August 28, 2005 Välkommen till förstärkarvärlden.. Troligen så tjuter bara stärkaren när du drar på gain och ganska hög volym? Det beror helt enkelt på att stärkaren och mickarna på din gura tar upp strålning från omgivningen. Kan vara lampor, datorskärm etc. Det du behöver är en noisegate som dödar tjutet. För att en noisegate skall göra någon nytta, så måste du koppla in den i FX-loop uttaget på baksidan av förstärkaren. Dvs: Gitarr---förstärkare--FXloop send-->Noisegate IN--Noisegate OUT---FXloop return Dessutom, försök att använda bra gitarrkabel när du spelar. Förslagsvis en på 5 meter, eftersom mycket av signalen dör ut ju längre sladd du använder. Eftersom du dessutom då har noisegate, som äter upp en del av signalen, så kommer 5 meter sladd vara troligen på gränsen till för långt. Dvs det enda du kan köra på typ. Dessutom, sitt inte för nära förstärkaren när du spelar. Om gitarrens mickar blir bombarderade med det direkta ljudet som kommer ut ut förstärkaren, kommer du få feedback, dvs rundgång. Att vinkla gitarren i en 90 graders vinkel från sidan frammifrån av stärkaren brukar kunna fungera. Lycka till! /Danne med en tjutande Peavey 5150 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts