kenjoswe Posted August 21, 2005 Share Posted August 21, 2005 Hej alla, Jag har en hemdator (Dell P4, 2.4 Ghz, 1 Gb) som jag snart ska lämna tillbaka eftersom avtalet går ut snart. Då tänkte jag gynna min lokala PC-handlare. Vad ska jag skaffa? Jag tänkte ungefär: * En eller två Pentium4, 3 Ghz (finns det något skäl till att ha två processorer?) * 2 Gb internminne * Två hårddiskar 7200 rpm eller 10000 rpm (om det finns för PC) * SCSI kort..? * DVD läsare * DVD brännare * Enkelt grafik kort * Låda, moderkort, nätdel o s v * ESI-Wave terminal 192-L , har redan detta. Finns det någon anledning att byta? /Kent J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
staf Posted August 21, 2005 Share Posted August 21, 2005 Jag är ingen dataexpert men jag skulle rekomendera.. *AMD eller Pentium processor med så mycket kraft som möjligt. *Minst en gig ram. *Hårddiskar, typ 3st 120GB 7200 och resten typ standard... eller en MAC 😏 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenjoswe Posted August 21, 2005 Author Share Posted August 21, 2005 *Hårddiskar, typ 3st 120GB 7200 Varför 3 st hårddiskar? Bättre prestanda via RAID..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
staf Posted August 21, 2005 Share Posted August 21, 2005 *Hårddiskar, typ 3st 120GB 7200 Varför 3 st hårddiskar? Bättre prestanda via RAID..? Kan vara bra att ha lite utrymme bara... typ en med ljudfiler/sampels och en med projekt och en med operativsystem. Raid eller inte..? funkar hur bra som helst med vanlig hårdisk, visst beror ju på om du vill kunna spela upp typ 100 spår samtidigt eller bara typ 30 spår. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mr Underhill Posted August 21, 2005 Share Posted August 21, 2005 Strunta i Raid-funktionen. Jag antar att det du tänkte på var s.k. Raid 0 och om jag inte missminner mig så är det ingen "riktig" raidfunktion som på en server. Raid 0 gör att de 3 diskarna upplevs som en och samma för datorn så om en går sönder så förlorar du bara datat som finns där för tillfället. Väldigt grovt förklarat alltså 😳 M.a.o som andra redan sagt; flera fysiska diskar för att minimera läsning + skrivning samtidigt ökar prestandan så då borde Raid 0 snarare försämra. 😳 Alternativt är ju att ta ett paket med raid 0 och få 3 diskar och sedan låta bli att använda raiden...... Det man vill vara säker på att inte förlora bör man ju i alla fall göra backup på egenhändigt på en USB-disk eller liknande. Oavsett: Byta dator till något bättre än man har kan bara var kärt problem 😳 ROCK ON / Mr U Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenjoswe Posted August 21, 2005 Author Share Posted August 21, 2005 Jag antar att det du tänkte på var s.k. Raid 0 Nej, jag tänkte i första hand på Raid-5. Det funkar om man har minst tre diskar. Man kan skapa en partition av alla tre diskarna. Hantering av Raid-5 kan ske med mjukvara eller med ett Raid-controller kort. Fördelen är att man då kan klara ett haveri på en av hårddiskarna utan att förlora data. Dessutom får man en snabb läsning av diskarna. Helst ska man ha ytterligare en hårddisk som system disk. Fn kör jag Win2003Server vilket ger en stor valfrihet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JJRockford Posted August 22, 2005 Share Posted August 22, 2005 Att köpa några 10 000-varvare är det väl ingen större idé till. Det kommer med största säkerhet vara din processor som kroknar långt innan hårddiskens maxkapacitet är nådd, även om du kör med 7200-varvare. DVD-brännare och läsare finns i samma enhet, kostar från strax under 500 och uppåt. Själv har jag en NEC DVD-brännare/läsare, som numera kostar 495:- på Komplett.se, funkar hur bra som helst. Vad gäller grafikkort för musikbruk är det inte så jättepetigt, se till att det inte har någon fläkt, och eventuellt att det har möjlighet att ansluta två skärmar. Se även till att chassit du köper är ordentligt ljuddämpat, och har tysta fläktar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
brojd Posted August 22, 2005 Share Posted August 22, 2005 Hej alla, Jag har en hemdator (Dell P4, 2.4 Ghz, 1 Gb) som jag snart ska lämna tillbaka eftersom avtalet går ut snart. Då tänkte jag gynna min lokala PC-handlare. Vad ska jag skaffa? Jag tänkte ungefär: * En eller två Pentium4, 3 Ghz (finns det något skäl till att ha två processorer?) * 2 Gb internminne * Två hårddiskar 7200 rpm eller 10000 rpm (om det finns för PC) * SCSI kort..? * DVD läsare * DVD brännare * Enkelt grafik kort * Låda, moderkort, nätdel o s v * ESI-Wave terminal 192-L , har redan detta. Finns det någon anledning att byta? /Kent J. 2 Processorer ger en ungefärlig prestandaökning på 40% om jag inte missminner mig. 2 Gb Minne är kanonbra att ha och minnen är hyfsat billiga, så varför inte? 2st 7200 varvare duger bra (antar att du tittar på 200gb+ diskar) SCSI kort? vad är det för scsi-enheter du vill använda dig av? DVD-läsare och Brännare är alltid bra att ha, men behöver du kunna kopiera "on the fly"? annars kan det tänkas att det räcker med en brännare. (dock är en DVD läsare så billig så det knappast lär göra någon större skillnad vid ett sådant här stort inköp. Enkelt grafikkort. Kolla runt lite på internet efter tips på grafikkort som fungerar bra i samband med musikproduktion. (finns billiga ati och nvidiakort för under 500 spänn som fungerar alldeles utmärkt) Låda/moderkort/nätdel. Skaffa en låda som har plats för en STOR fläkt, och gärna någon slags extra ventilation. (stor fläkt=lägre varvtal=mindre oljud). Nätdel och moderkort beror lite grann på vad du väljer för processorkonfiguration. ESI-Wave Terminal - Om du är nöjd med kortet, byt inte.... 😉 Nu bör det tilläggas att jag knappast är någon dataexpert, så se till att samla på dig lite fler åsikter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sounden Posted August 22, 2005 Share Posted August 22, 2005 (edited) M.a.o som andra redan sagt; flera fysiska diskar för att minimera läsning + skrivning samtidigt ökar prestandan så då borde Raid 0 snarare försämra. 😉 Ehh.. RAID-0 är den absolut snabbaste konfigurationen då behöver inte raidkontrollen el. datorn inte räkna ut pariteter eller skriva samma information på flera ställen. Den är ju likvärdig RAID-5 fast utan säkerhet och mindre disk. RAID-0 sprider ut informationen på alla diskarna, då får du en sjuhelvettes prestanda eftersom diskarna inte behöver jobba lika hårt som en vanlig hårddisk. Skall man tala om RAID funktioner så skall det vara hårdvarubaserat för maximal PRESTANDA... annars kan det kvitta. Skall man SÄKERHET så går det mjukvarumässigt typ en RAID-1:a. Edited August 22, 2005 by sounden Link to comment Share on other sites More sharing options...
staf Posted August 22, 2005 Share Posted August 22, 2005 Hej alla... Kom på en grej... du hade en "Dell P4, 2.4 Ghz, 1 Gb", vilket är dugligt för musik produktion faktiskt. Det beror ju på vad du vill göra med datorn? Tycker du att den burken du har är trög när du gör musik idag? Hur många audiospår kräver din kreativitet? och använder du effekter så att CPU mätarna peakar på max? Spelar du in mer än tex 8 spår samtidigt när du gör audio inspelningar? Om ja på dom flesta frågor se till att bara skaffa en jädra massa cpu kraft så blir det nog bra 😄 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenjoswe Posted August 22, 2005 Author Share Posted August 22, 2005 ...använder du effekter så att CPU mätarna peakar på max? Jo, CPU pekar ofta på max särskilt när jag samtidigt använder min GuitarPort som slukar en hel del CPU. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts