Jump to content
Annons

Psy-trancetrumman

saikkonen

Recommended Posts

Frågade för ett tag sen om hur man fick fram de sköna psy-trance basslingorna. Tack för hjälpen förresten! Nu har jag lite problem med bastrumman. Har letat bland trance-refills och liknande men inte hittade den där riktiga mjuka tunga basen. Exempel på trumman är som jag sagt tidigare Astral Projection (Amen-plattan) och Astrix - artcore. Jag har försökt och använda flera bastrummor men får inte till det. Behöver tips på hur jag skall göra och om nån vet någon bra refill (gärna gratis).

Förresten så ligger en teaser ute på Astral Projection hemsida www.astral-projection.com till deras nya platta som kommer nästa år.

Annons

Astral Projection är ju kungar när det gäller baskagge (kanske inte så mycket psy dock). Har sett dem två gånger live, helt underbart bra! Antar att du hört Infected Mushroom också, annars GÅ OCH KÖP NU!

Har för mig att jag läste någonstans (kan ha vart FutureMusic) för många år sedan exakt hur de (AP) gjorde sin bastrumma, men jag kommer varken ihåg hur, eller var jag läste det *attans*, men man skulle ju nästa mörda för att få fram den 😉

//peAk

Jag brukar leta upp en bastrumma som är snärtig och filtrera bort botten med eq. Sen laborerar jag fram en riktigt låg baston med subtractorn och låter den spela samtidigt.

Är lite pilligt och kräver en hel del tid innan man får det att låta bra.

Sen är det bara att tokkomprimera alltihopa så brukar det bli flås i riggen.

Just till bastrummor föredrar jag den gamla kompressorn, den lägger till lite klick och andra otrevligheter om man pressar den för hårt, men hittar man balansen så kan man få bra ös.