Jump to content
Annons

En UTMANING till datorfråga!

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

Nu är jag tillbaka från serviceverkstaden med min HP zd8048ea laptop. Ingen har väl undgått att läsa att jag haft problem med att få den att hitta mitt externa PCMCIA-ljudkort E-mu 1616, att få detta att fungera med min laptop.

Slutsats från verkstaden:

1) E-mu 1616 ljudkortet hittas av en annan laptop och verkar inte vara sönder. Ikon och allt!

2) Min HP-laptop hittar ett A-link-kort (nätverkskort?) i PC card-platsen, men inte E-mu 1616 eller Echo Indigo (som bägge är instickskort för musik). HP laptopens cardplats verkar alltså inte heller vara sönder. T.o.m. ikonen för ny maskinvara hittad dök upp!

3) Ljudkort som avaktiveras och avinstalleras i Enhetshanteraren kommer alltid att gå igång när Windows startas. Det enda sättet att "bli av med" det interna ljudkortet är i BIOS, men i mitt BIOS fanns inte ens det interna ljudkortet!

4) Det finns två varianter av typ II-instickskort i en laptop (förutom typ I). Hemsidan hos E-mu talar inte om ifall det är variant ett (ganska tunt) eller variant två (något tjockare kort). Enligt teknikern kan bägge korten iofs stickas in och få plats i porten, men om det är fel port i förhållande till E-mu 1616-kortet, så kan inte all elektronik registreras å andra sidan, även om det får plats.

5) Det kan vara drivrutinerna hos E-mu 1616 som är gamla.

6) Sökning av nya drivrutiner hos PC card-platsen i HP:n gav vid handen att de var från 2001, men att inga nya drivrutiner kommit därefter.

7) Teknikern tyckte jag kunde försöka att installera hårdvaran manuellt genom att anlita "Hitta ny maskinvara" och låta PC:n söka helt enkelt.

8) I PC:n trängs just nu 6 st enheter om irq 16, däribland pc card-platsen, men även kortplatsen för PCI Express och ATI grafikkortet med 256 Mb minne etc. HP support hävdar dock att irq-konflikter inte är ett problem. Att detta ska funka hur bra som helst numera och att eventuella problem gällde främst under Windows 95-tiden. Det syns inte heller några konflikter av detta slag i Enhetshanteraren.

9) I övrigt var teknikern mycket tillmötesgående, men samtidigt villrådig och önskade få hjälp av er om ni kunde lösa detta knepiga mysterium.

10) Om det på något sätt till slut visar sig att min HP laptop och mitt E-mu ljudkort inte kommer överens hur man än gör, kan jag då byta det mot ett annat ljudkort i samma affär, tror ni?

11) Kan inte undgå att tänka på min erfarenhet med min gamla bjässestationära LC-Pentium-dator. Den hade först en Pioneer CD-Rom, på min begäran. Det var inget fel på den, och inget fel på PC:n, men de förstod inte varann och jag bytte då till en NEC CD-Rom.

Vad är felet?

:rolleyes:

:musik

Edited by musik
Annons
Posted
Vad är felet?

Att datorer nuförtiden är så komplicerade att ingen förstår sig på mer än en liten bit av allt konstigt (både hård- och mjukvara) som finns i en dator, ingen har den där totala överblicken, så att säga.

Mitt FW1814-ljudkort är riktigt känsligt för det där med delade IRQ:er iaf. Och det är t o m ett externt ljudkort, vilket imho gör det ännu konstigare. Möjligt att EMU-kortet också är känsligt, särskilt sägs det ju att man aldrig ska dela grafikkort och ljudkort på samma IRQ.

Drivrutinsbuggar är inte helt ovanliga, tror jag. Om HP har sina specialare i sina drivrutiner och EMU har sina specialare så kanske nånstans att det går åt skogen på nåt konstigt sätt som varken EMU eller HP tänkt på. Som programmerare vet jag att det inte är helt enkelt att skriva buggfria program...

// David

Posted (edited)

Hej!

Tack för svaret! Själv är jag ingen programmerare, utan mer en självlärd nybörjare skulle jag vilja säga. Det har lett till att jag inte känner till grundläggande saker som man tidigt får lära sig i skolan antar jag, som hur man använder snabbknapparna f1-f12 t.ex. Å andra sidan har jag kommit i kontakt med begrepp som irq-tilldelning och dma. 1998 köpte jag nämligen min första pc, min enda stationära hittills, det var ett specialbygge (efter att jag sonderat marknaden). En dyr Pentium-bjässe. Den hade irq-konflikter så det sjöng om det när jag fick den och det tog hela 5-6 månader innan den fungerade! Bara ljudkortet krävde 2 eller 3 irq-kanaler ensamt (beroende på hur man använde det). Jag minns att de även då sa att vissa enheter kunde dela irq-kanal. Men så var aldrig fallet i praktiken. 16 st fanns vid den tiden iaf och Win 95 regerade.

Nu i vår 2005 köpte jag alltså min andra pc nånsin, tillika min första portabla. Tyckte det verkade smidigt. Har erfarit att irq-listan nu rymmer 24 irq-kanaler (inklusive 0:an). Samtidigt säger både HP support och teknikern där jag köpte PC:n, att med Win XP så kan man ha hur många irq-prylar som helst nästan på samma kanal. Jag är dock skeptisk när sex enheter finns på nr 16. För övrigt delar 3 enheter på nr 22 också. Där återfinns den enda firewireporten på PC:n. Rätt typiskt ifall jag går över till ett externt firewire-ljudkort istället. På andra irq-kanaler delas inte ett dugg vad det verkar. Nu kan man iofs med viss begränsning flytta om irq-kanaler och fördela dessa annorlunda emellan enheterna. Det gjorde man vid mitt specialbygge 1998, men denna laptop är ju en färdig "köpedator" och då inte lika populärt kan jag tänka mig. Iaf inte gratis.

Det finns nu en uppenbar risk att varken HP eller E-mu vill "ta i" detta uppkomna problem nu. Särskilt som det lyckligtvis inte verkar finnas något hårdvarufel i någon av dessa två enheter. Men hur var det med detta med tjockleken på pc-kort: E-mu 1616 är väl "normalt" eller? Jag ska ta med både PC och ljudkort till teknikern där jag köpte PC:n igen, för test ånyo av bägge prylarna på en gång ännu en gång under denne teknikers medverkan. Lite krångligt blir det när jag köpt PC:n på ett ställe och ljudkortet på ett annat.

Vete 17 vad jag ska göra nu...

:rolleyes:

:musik

Edited by musik
Guest maxmaxmax
Posted

Testa att byta IRQ, så slipper du grubbla mer på det?

Eller, det kanske är en hårdvarukonflikt? Ta bort allt förutom det absolut nödvändigaste för en körbar dator, sätt i ljudkortet. Funkar det? Sätt sedan i en sak i taget tills det slutar funka. Är det konflikt, kanske du kan byta den komponenten istället.

7) Teknikern tyckte jag kunde försöka att installera hårdvaran manuellt genom att anlita "Hitta ny maskinvara" och låta PC:n söka helt enkelt.

har du gjort det?

Posted

Hej!

Så kommer så en sen nattrapport. Eller en tidig morgonsaga, klockan är 10 i 4, torsdagen den 18:e augusti 2005.

Nåt ofattbart har hänt! Efter att ha vilat framför TV:n och matchen, så satte jag i ljudkortet i PC:n (som vanligt, för 10:e gången?) bara för att göra det som teknikern tyckte "Installera maskinvara manuellt". Men jag hann aldrig installera maskinvaran manuellt för då hände det som aldrig hänt förut, varken när jag själv eller de i musikaffären testade ljudkortet (och ett annat ljudkort också för den delen...), nämligen att ikonen längst ned till höger dök upp med pratbubblan: "Ny maskinvara hittad". Slängde mig så över manualen till installationen av kortet och där stod att ifall (den stora rutan) "Ny maskinvara hittad" kommer upp på skärmen (New Hardware Wizard) också, så klickar man väck den (avbryter) och stoppar i CD:n med drivrutiner istället. Detta gjorde jag och installationen gick smidigt. Sedan stoppade jag i mjukvarucd:n och installerade 9 program (Production Tools). Dessa hade dock en något annorlunda ordning än vad som framgick på paketet. Jag har kollat in på samtliga program, men inte hunnit testa några ännu.

Men...tyvärr så slutade plötsligt Cubase LE att fungera, i betydelsen att det när jag klickade på ikonen Cubase LE eller under Program Cubase LE, så bläddrade programmet bara på ett tag på skärmen för att sedan spårlöst försvinna. En gång kom det upp ett meddelande där det stod Microsoft Windows har problem med Cubase LE.exe, skicka felrapport eller ej, så försöker Microsoft komma tillrätta med problemet. Det verkade inte som om de kom tillrätta med problemet och jag valde att avinstallera Cubase LE istället och installera det på nytt. Jag testöppnade det en enda gång nyss och nu funkade det.

Jag har ännu inte avaktiverat eller avinstallerat mitt interna ljudkort AC Context Audio 97. Detta för att musikaffären rådde mig till att inte göra det, förrän jag märker att det verkligen krävs. Tester visar detta snart och E-mu rekommenderar ju avinstallation av ens andra ljudkort, även om de samtidigt säger att det mycket väl kan fungera med bägge igång. Men visst kommer jag att avaktivera och avinstallera ljudkortet, men som teknikern sa (och som jag själv såg), så fanns inte det inbyggda ljudkortet omnämnt någonstans i hela PC:ns BIOS! Dessutom är det ju just i BIOS man ska avinstallera ljudkortet tydligen, även om både funktionerna "avaktivera" och "avinstallera" finns i Enhetshanteraren. Teknikern sa att det inbyggda ljudkortet kommer att hittas varje gång av Windows då datorn startar ända tills du avinstallerat det i BIOS:et, vilket inte verkar gå...

Hursomhelst, varför min PC nu plötsligt hittade mitt ljudkort är en gåta! Kan det ha att göra med att teknikern satte i ett helt annat instickskort med andra syften där idag, ett nätverkskort som hette A-link, och därmed fick "låsningen" hos PC:n att försvinna, som uppkom då inte ljudkortsinstallationen lyckades första gången.

Eller kan det ha att göra med att jag inför mötet med teknikern sen eftermiddag idag faktiskt avinstallerat en massa filer (text och bilder samt musik), plus drivrutinerna till USB-scannern och USB-skrivaren? Jag avinstallerade dessa bägge pjäser därför att HP önskade att PC:n skulle vara i ursprungsskick om den behövde lämnas in för service. Kommer i så fall dessa två enheter att störa PC Card-kortplatsen när jag installerar dem på nytt?

Tester runt veckändan! Äntligen, cirka en månad efter inköpet.

😆

något lättad//:musik