Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Satt precis och putsade till det sista på en låt jag tänkt visa upp för mina goda bandmedlemmar när hela Cubase bara försvann i en blinkning. Ungefär som när man minimerar, fast jag minimerade inte, och sen var det bara puts väck. Ingen förvarning eller någon som helst förklaring. Någon som vågar gissa vad som hände?!?! Kan inte påminna mig om att något program reagerat så överhuvudtaget någonsin. Dessutom fick Windows (XP) lite snurr efteråt, det gick inte att välja att starta om datorn; Tryckte på det alternativt (och stäng av) flera gånger, rutan försvann, men ingenting hände.

Får väl dock försöka ge lite ledtrådar antar jag; Fick en ny låda och fläkt idag (betydligt tystare än de gamla!) och det var efter att jag flyttat över innanmätet som det här hände. Fast eftersom datorn verkar funka något sånär i övrigt så kan jag väl knappast ha gjort några jättemisstag vid "flytten"? Hade jag glömt någon sladd, tryckt i fel någonstans eller så, så hade det nog inte funkat alls.

Annons
Posted

För mycket kylpasta låter absolut inte orimligt. Nu vet jag inte riktigt hur man bär sig åt för att kolla temperaturen på processorn när Windows är igång, men när jag startade om och kikade i biosen stod den på runt 49 grader celsius, hur jag än vred på hastigheten till fläkten (någon Zalman för drygt 400 kronor). Processorn är en Pentium 4 3.0 Ghz (Prescott tror jag).

Posted (edited)

49 grader borde inte vara några problem - men om det blir för varmt, så växlar Intels processorer alltid ner i hastighet, så att de nästan kan stå still i vissa fall - och när de har gjort det, så brukar de går ner i temperatur ganska snabbt, eftersom det ju inte händer så mycket.

Till vissa moderkort finns det med ett program som kollar temperaturer och fläkthastigheter. Det ligger i så fall på CD:n med drivers.

Annars finns också SpeedFan, som kan kolla det på det flesta kort.

Min 3.6GHz Prescott ligger på ca 70 grader vid hård belastning, men lever och frodas ändå... :rolleyes:

När det gäller kylpastan, så ska den bres på tunt - och skrapas av som man inte gör med smöret på en brödskiva... 😎 Pastan är nämligen bara till för att jämna ut mikroskopiska gropar i ytan på processorn och kylflänsen, så att den termiska kontakten blir så perfekt som möjligt. Brer man på för mycket, så blir pastan delvis värmeisolerande i stället och man får sämre kylning som tack för hjälpen...

Edited by Claes
Posted

Det var en hel massa ny kunskap för mig såhär sent på aftonen. Man tackar och bugar. Allt stämmer ju in väldigt väl på min situation. Har aldrigt tänkt på det där innan; Har hitills bara byggt nya datorer, då har det ju suttit ett tunt lager kylpasta på processorna från början (som säkert då vara rätt anpassat?). Men idag var första gången jag fick ge mig på det själv. Kom ju en pytteliten tub med något sådant där med till Zalman-fläkten, och jag tänkte i min enfald att det säkert var ungefär lagom till en processor, och pressade ut hela alltet, och hoppadess att eventuellt överflöd skulle försvinna när man pressade på själv fläkten sen. Tji fick man. Orkar nog inte skruva isär datorn ikväll igen dock. Men tackar åter igen för tipsen så länge!

Posted

Nu har jag torkat bort det mest av kylfettet. Och datorn står och tickar och verkar inte sämre än innan i a f.

Fast kan man ha för lite kylfett också?

Ytterligare en fråga; Redan när man startar upp datorn så står temperaturen i BIOSen på runt 50 grader celsius. Tycker jag ideligen hör om folk som har en processor-temperatur på mellan 30-40 grader C. Vad gör jag för fel? Det här nya chassit jag köpte (Antec Sonata II) har ju t o m en speciell lufttrumma som börjar ovanför processorfläkten och leder ut luften direkt.

Posted

Ja, både för mycket och för litet är mindre bra...

Det finns dessutom en kylpasta som är bättre än de flesta andra, Arctic Silver 5. Finns att köpa hos de flesta välsorterade. Appliceras med ett riskorns storlek ungefär, sen är det bara att trycka dit fläkten. Viktigt också att göra rent både processor och kylare innan. Sänker oftast tempen med nån enstaka grad.

Vad gäller temperaturen så skiljer det mycket mellan olika processorer. Prescott är hetare än de flesta.

Posted

Ok. En Pentium4 3.0 Ghz Prescott är det nog jag har, om jag inte missminner mig alldeles.

Vad är det värsta som kan hända med en överhettat processor? Brinner den upp (bildligt talat) eller stänger den bara av sig i väntan på bättre (svalare) tider?

Posted

50 grader med ett Sonata-chassi? Vad har du för CPU-fläkt? 😄

Posted (edited)
Ok. En Pentium4 3.0 Ghz Prescott är det nog jag har, om jag inte missminner mig alldeles.

Vad är det värsta som kan hända med en överhettat processor? Brinner den upp (bildligt talat) eller stänger den bara av sig i väntan på bättre (svalare) tider?

Min Prescott 3.6GHz (5xx) ligger som sagt och nosar på 70 grader vid hård belastning och fungerar utmärkt. Det har kommit en annan Prescottversion (6xx), som enligt uppgift ska hålla lågre temperatur och dessutom har dubbelt så stort cache-minne - så den är att föredra om man har möjlighet att välja...

Vad som händer är att processorn växlar ner fruktansvärt lågt i hastighet - och när den har kommit ner på acceptabel temp så fungerar den precis lika bra som innan överhettningen. Intel har alltid fungerat bra i sådana lägen - med i AMD har CPU-kärnan kunnat smälta på grund av felplacerade sensorer som har reagerat för sent. Enligt uppgift ska det inte vara några problem med AMD längre heller, men detta problem fanns under ganska lång tid hos dem...

Om det händer ofta, så måste man nog kolla över om kylningen är tillräcklig, eller om man behöver större kylfläns eller snabbare fläkt eller något sådant. Kommer det in tillräckligt mycket svalare luft, eller behöver man lägga till fläktar som suger in luft i lådan också? Är luftflödet ok, eller blockeras det av breda flatkablar o dyl?

Edited by Claes
Posted

En kylare som är mycket bra - och dessutom ganska tyst - är Zalmans CNPS7700-cu. Den är stor och tung, så du får inte åka omkring med datorn hur som helst när du har monterat en sådan. Men den är som sagt var mycket bra.

Ett annat alternativ som är absolut tyst, och ännu effektivare, är Zalmans "Reserator", fläktlös vattenkylning där vattnet kyls i ett kyltorn utanför datorn. Enkel att montera om man inte har tummen precis mitt i handen. Det gäller bara att se till att man är noggrann så det håller tätt...

Så, vad gäller AMD-processorernas värmeproblem, så är det nog väldigt mycket historia idag. De är svalare än Intels Prescott idag. Och vad gäller de uppbrända processorerna så var det ett antal generationer sedan detta var ett problem. Det var en datorsite på nätet som skapade mycket uppmärksamhet när de eldade upp AMD-processorer genom att plocka bort kylningen helt och visade detta på video. Men det är som sagt var historia idag, med dagens AMD-processorer även om ryktet tydligen lever kvar.

Däremot finns det värmeproblem med Intelprocessorer, Prescott speciellt vissa av de snabbare 3,6 och 3,8 GHz, (som både jag och Claes har) att de sänker processorhastigheten ganska snabbt om de inte har adekvat kylning så att de i stället i praktiskt bruk blir riktigt långsamma när man kör tunga applikationer. Det har bland annat visats att detta kan skapa problem om man tar av originalkylaren och sedan sätter tillbaka den igen utan bra kylpasta eller applicerar den på fel sätt. I det fallet är det bra att till exempel använda Arctic Silver och en bra kylare som t ex Zalman 7700.

Posted

Jag har fått reda på att Intels Dual Core-processorer blir ännu varmare än Prescott - och att Reserator eventuellt inte skulle klara att kyla dem tillräckligt.

På grund av att värmefrågan inte är löst tillfredställande av Intel ännu, så överväger jag mycket starkt att gå över till AMD nästa gång det är dags för en uppgradering - om det inte har blivit någon förbättring hos Intel då förstås... 😠

Posted

DET låter varmt. För vad jag känner till i alla fall finns det ingen luftkyld processorkylare idag som kyler bättre än Reserator...

Hur som helst, jag kör både Nortwood, Prescott och AMD FX55 m fl idag i olika datorer, och har inga större problem med kylningen. Det sitter Zalman 7700 i de flesta. Och som sagt Reserator. Du kör Reserator också om jag minns rätt. Claes..?

Posted

Fläkten är en Zalman CNPS7000B-Cu, beställde den samtidigt som Sonata-lådan, främst för att jag hört att den ska vara tyst.

Posted

Ok, det låter ju betryggande. Alltså bara användarfel ifall det inte funkar nu! 😉