Jump to content
Annons

Höja volymen på en ljudfil/mixning

Recommended Posts

Guest Xander_G
Posted

Jag har precis mixat och "mastrat" färdigt min första riktigta låt i cubase. Men när jag jämför den med vilken annan låt som helst så är volymen på den ganska mycket lägre. I cubase kan jag inte öka mer utan att mätaren går i taket, men det borde väl finnas något program (om inte cubase) som bara höjer volymen på filen lika som att jag får höja volymen på högtalarna nu..

Annons
Posted

Det finns otaliga sådana på marknaden, t ex Izotope Ozone. Men innan du spenderar dina silverdollars på en ny häst kanske du ska kolla upp Dynamics som följer med Cubase. Med den kan du få till hyfsade resultat.

Posted

Det viktigaste för att få hög volym är att göra en bra mix på låten... med allt vad det innebär... Det är ju inte så enkelt att bara slänga på en maximizer eller nån annan mastringsplugg och helt plötslitg få det att låta jättehögt...

Jag tycker att det är bättre att sköta komprimering och göra en ordentlig mix först så att man inte behöver använda så jättemycket limiteringen när man mastrar för att få upp volymen. Mastern kan ju lätt kännas sönderkomprimerat...

Posted

Inte för att jag är någon expert, men det hjälper en hel del att man läser på lite innan... att bara vrida på gainen på en maximizer är kanske inte det bästa.

Köp en bra bok eller surfa runt på webben efter gratis guider, kolla tex pdf'erna på iZotope

//peAk

Posted

Det gäller absolut att vara vaksam, så att man inte förstör ljudet. Det är väldigt många kommersiella produktioner som är sönderkomprimerade och låter för dj-t... 😏

Som andra har påpekat, så är det alltså inte någon mirakellösning att köra med en Maximiser på hela mixen, men om man redan har gjort en mix som man är helt nöjd med, så gör man kanske inte gärna om den - och då får man med varsam hand och vaksamt öra lägga på komprimering och limiter i lagom mängd för att få upp den upplevda volymen. Vissa tycker att multibandskomprimering blir bättre, men det är lite olika. I många fall kan det bli bättre ljud med en fullbandskompressor än med multiband...