Jump to content
Annons

SM57 eller SM58 till ett M-Audio Fast Track USB?

Recommended Posts

Guest Doktorn
Posted

Hej! När sommarjobbslönen kommer på måndag tänkte jag spendera den på ett M-Audio Fast Track USB och en mikrofon till det, men jag vet inte vilken mikrofon jag ska ha. Jag ska spela in mestadels akustisk gitarr (ibland elgitarr), sång och kanske någon extern keyboard och vet inte om SM57:an eller SM58:an passar bäst. En kompis hävdar att SM57:an är mer av en instrumentmick medan SM58:an är anpassad för sång. Vilken skulle ni rekommendera?

Annons
Posted

Ingen av dem. Köp en småmembranskonding typ Oktava MC012, eller Studio Projects C4 (Oktava är bättre än Studio Projects och finns att köpa styckvis, Studio Projects säljs i par).

Du kommer att förstå vad jag menar. Både SM57 och SM58 har en frekvensgång krokigare än vilken slalombana som helst.

Guest Doktorn
Posted

Tack för svaret, men jag har redan bestämt mig för att köpa någon av de mickarna. Jag är nog inte lika hi-tech och fixerad vid bra ljud som ni andra...för tillfället spelar jag in på en liten datamikrofon för 150:- så jag är inte så bortskämd.

Posted

Det verkar som att Fast track USB saknar fantommatning, så om man ska använda kondensatormickar krävs extern spänningsmatning. Det kanske blir lite krångligt.

Men jag kan ändå hålla med Logichead. Ska man spela in akustiska instrument och sång kan det vara bra att investera i en kondensatormick. Kanske ska du kolla in de alternativ som finns med inbyggd strömförsörjning (batteri). Röde har en mick som heter NT3 som kan drivas av ett batteri.

Det verkar heller inte följa med någon programvara (utöver GT Player Express) till Fast track USB. Så frågan är om du inte ska se dig om efter ett annat interface.

Guest Doktorn
Posted

Men de två mickarna som jag väljer mellan är väl inga kondensatormickar? Eller har jag missuppfattat?

Posted
Men de två mickarna som jag väljer mellan är väl inga kondensatormickar? Eller har jag missuppfattat?

Nej, varken sm57 rller sm58 är någon kondensatormick.

Jag har inte testat Studio Projekt som någon rekommenderade, men är den så bra som alla säger så skulle jag defenitivt köpt den istället. Såna kondensatormickar är ofta bättre på både sång och akustisk gitarr. Men för uppmickad elgitarr kan jag dock rekommendera sm57:an. Använder den själv och tycker att den är riktigt bra. Men enligt mig går det inte att sjunga med den...

Posted (edited)

Jag återkommer som vanligt till att tipsa om min testsite. Där kan man lyssna på testinspelningar och komma fram till vilken man själv föredrar.

Oktava MC012 blev klar testvinnare i tidningen Studios test där både den och många av de konkurrerande småmembranarna fanns med för några nummer sedan - men som i så många fall, beror det på tycke och smak vilken man själv väljer. En billigare variant som också är helt ok, är Line Audio Design CM2.

Utan fantommatning tillgänglig, så måste man tyvärr hålla sig till dynamiska micar. Jag tycker inte att SM57 och SM58 låter något vidare, utan hade föredragit Beta58 i stället - men den kostar några kronor mer...

Edited by Claes
Posted (edited)

Ja, du får ursäkta. Dels missade jag ditt inlägg strax ovanför mitt. Dels var mitt inlägg ganska rörigt. Jag började att kommentera Logicheads inlägg och sedan ditt, fast det framgår inte så tydligt.

Jag tycker nog att du gott kan inverstera i en SM57 eler SM58 (spelar inte så stor roll vilken) om du är ute efter en dynamisk mikrofon i den prisklassen. Som Claes skriver finns det många dynamiska som kanske är bättre lämpade för sång, men som kostar mer.

Det jag ville poängtera var att det ljudkort du kikat på inte har någon spänningsmatning. Så om du i framtiden vill investera i en kondensatormick så kommer du behöva komplettera med extern spänningsmatning, alternativt välja en mick med batteri.

Edit: och som jag skrev tidigare så följer det inte med något inspelningsprogram med Fast Track USB. Det finns flera andra billiga ljudkort med inkluderad programvara. Kolla senaste (eller var det förra) numret av Studio för en överblick.

Edited by joachime