Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest oneart
Posted

Hej!

Jag har sökt men de mesta råden verkar vara för PC och jag hade tänkt mig en hemstudio med en Macintosh. Jag börjar att lista vad jag har och sen kanske någon kan hjälpa mig med vad jag ska komplettera med (har ett förslag själv):

Mac G4 400, 256 RAM, 20G HD (jag vet den är gammal, men det kanske går)

Eurorack MX1604A (mixer)

Sångmikrofoner

Keyboard (utan ljud)

Diverse Instrument

Program:

Bl.a Logic, virtual guitarist, stylus plus en del till pluggar till mac.

Jag har även PC men de flesta som jag känner kör mac och det känns därför enklare att sätta i gång med det.

Jag har fått erbjudande om att köpa 2st. MOTU 2408 MK1 +324 pci för hårddiskinspelning (någon som har erfarenhet av denna får gärna komma med förslag) vilket skulle innebära att jag skulle kunna skippa att använda mixern då jag kan köra allt genom denna. Detta för 5000kr.

Är detta en bra ide och skulle jag klara mig med de prylarana för att börja spela in? Min budget är runt 10000kr. Min andra fundering är ska jag istället köpa en nyare macintosh (eftersom jag har många program till denna) och vad ska jag isåfall komplettera min hemstudio med (ljudkort m.m.). Det kan bli lite tajt budgeteringsmässigt isåfall. Kom gärna med funderingar och förslag kring detta, jag har inte så stor erfarenhet av detta och alla förslag är välkomna.

Tack på förhand

Annons
Posted (edited)

Jag har själv en G4 400 som jag kör Logic 4.7 (ja gammalt) och ett Motu 2408, måste säga att motu kortet funkar klockrent i macen ihop med Logic!

Men ärligt talat så är det ju gammla grejer, men det funkar ju, kanske ingen höjdare att lasta på många Vsti men.. Ska du ha kvar macen så måste du köpa mer internminne! 1gb, ävan en större HD helst 2st, sen kanske du borde köpa ett dsp kort såsom TC Powercore el UAD-1 för att avbelasta den trötta G4:an 😉 då Motu 2408:an inte har något midi-interface så måste du kompletera med ett, kanske borde du istället borde köpa ett nyare ljudkort med inbyggt midi. kolla denna länk.. http://www.jam.se/soundMAC.html Digidesigns Mbox kanske kunde vara något.

Lycka till!

Mvh / Starion.

Edited by Starion
Guest oneart
Posted

Hej igen!

grymt tacksam för tipset! Mboxen låter bra har dock fått följande förslag från en bekant. En G4 PowerMac 1ghz, 768Ram, 60gig HD, M-Audio Delta 66, 24 pci ljudkort + massa grejor (19" skärm, dvd-brännare, massa pluggar m.m). Han vill ha 8000 spänn, kan detta va nåt att starta om med. Eller ska man uppgradera det man har (tidigare i tråden). Kanske lite dumma frågor här men jag är verkligen inte bra på Mac och behöver därför lite hjälp med om det här är en bra affär eller inte. jag har ju som sagt det mesta annars. behöver bara en hyfsad mac med ljudkort. Har ju de mesta andra prylarna såsom keyboards, mickar, instrument, mixer osv.

Skulle vara tacksam för svar då jag vill göra en snabb affär och komma igång med studion så snabbt som möjligt.

mvh

Tobbe

Guest Danny Cort
Posted
Hemmastudio med Mac, Vad ska jag komplettera med?

En PC?

Guest captain nemo
Posted
Hemmastudio med Mac, Vad ska jag komplettera med?

En PC?

😆

//nemo

Posted
Hej igen!

grymt tacksam för tipset! Mboxen låter bra har dock fått följande förslag från en bekant. En G4 PowerMac 1ghz, 768Ram, 60gig HD, M-Audio Delta 66, 24 pci ljudkort + massa grejor (19" skärm, dvd-brännare, massa pluggar m.m). Han vill ha 8000 spänn, kan detta va nåt att starta om med. Eller ska man uppgradera det man har (tidigare i tråden). Kanske lite dumma frågor här men jag är verkligen inte bra på Mac och behöver därför lite hjälp med om det här är en bra affär eller inte. jag har ju som sagt det mesta annars. behöver bara en hyfsad mac med ljudkort. Har ju de mesta andra prylarna såsom keyboards, mickar, instrument, mixer osv.

Skulle vara tacksam för svar då jag vill göra en snabb affär och komma igång med studion så snabbt som möjligt.

mvh

Tobbe

Tycker det lät vettigt med 1Ghz G4:an, och M-Audio är ju bra grejer så varför inte. kolla om du kan pruta lite 😳 sen kanske du ändå skall överväga att skaffa lite dsp kraft i form av ett UAD-1 kort elr annat.

God lucka.

Posted

Nu börjar vi närma oss sandlådan.

Men som Macägare kan jag köpa det sista 🙁

Det viktigaste att ha i en studio är en användbar maskin att göra kaffe med. Bryggare, espresso tjossan vad som helst bara det gör koffein brygd... Eller har jag fel...Jag minns hålögda nätter då kaffe var ett måste... Hålögdheten gick över i blpdsprängdhet när man hittade en flaska cowboyläsk...vilket iofs bpde kan hjälpa och stjälpa ett alster 😉