Jump to content
Annons

Bestefar - Whatever I want to


Jocke

Vad tror ni?  

28 röster

  1. 1. Vad tror ni?

    • 5 - Bra.
      8
    • 4
      10
    • 3
      2
    • 2
      0
    • 1 - Dåligt.
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Whatever I want to

ARTIST/GRUPP: Bestefar & Gylfen

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 3:23

KOMPOSITÖR: Jocke

PRODUCENT: Jocke

EV. MEDVERKANDE: Jocke och Erik "Gylfen" Segerstedt på sång.

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: MP3 192 kbit/s

STORLEK: 4,66 MB

STATUS: Jävligt nära färdig demo.

LÅTLÄNK: Whatever I want to

Äntligen slipper man sjunga själv.

Vad tycker ni om låten och mixen? Tips på produktionen mottages också tacksamt!

Jag väntar med att peka ut dom brister jag själv tycker den har så får vi se vad ni säger. 😉

Edit: Är bara beroende av att editera.

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

sköna ackord och melodier tycker jag!

ger en lite westcoast aktig feeling som jag dessvärre är kluven inför :/

sången känns jävligt mjuk och fin, genomarbetad. Lurigt break i andra versen 😉

Lyssnar i ett par kecklurar nu utan nån som helst botten så jag avvaktar med fler kommentarer!

på det hela känns det genomtänkt i allafall.

bra jobbat!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

sköna ackord och melodier tycker jag!

ger en lite westcoast aktig feeling som jag dessvärre är kluven inför :/

sången känns jävligt mjuk och fin, genomarbetad. Lurigt break i andra versen 😄

Lyssnar i ett par kecklurar nu utan nån som helst botten så jag avvaktar med fler kommentarer!

på det hela känns det genomtänkt i allafall.

bra jobbat!

/E

Tack för kommentarerna!

Vad innebär westcoast-feeling? 😉

Haha, är breaket fult? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt lunk. Som sagt lite Westcoast, mest i verserna.

Jag tycker däremot att sången inte passar ihop med kompet (mulligt komp mot ljus vän stämma).

Bra break i andra versen, men tyvärr hörs ett klipp i det utklingande kantslaget. Kantslaget får gärna vara torrare för min del.

Mitt favoritparti är sticket! Associerar till "Hey Jude"!

Gillar ljudet på flygeln. Är det köpta samplingar, isf vilka?

Slutligen, ett klipp i det sista utklingande pianoackordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt lunk. Som sagt lite Westcoast, mest i verserna.

Jag tycker däremot att sången inte passar ihop med kompet (mulligt komp mot ljus vän stämma).

Bra break i andra versen, men tyvärr hörs ett klipp i det utklingande kantslaget. Kantslaget får gärna vara torrare för min del.

Mitt favoritparti är sticket! Associerar till "Hey Jude"!

Gillar ljudet på flygeln. Är det köpta samplingar, isf vilka?

Slutligen, ett klipp i det sista utklingande pianoackordet.

Tack ska du ha Joachime!

Det har du helt rätt i, inte tänkt alls på "glipan" mellan sång och komp. Det beror nog på att versmelodin var mycket lägre på originalet, vi fick göra om och lägga upp melodin för att det skulle bli lite tryck i Eriks röst. Därför vet jag inte riktigt själv vad jag tycker om versmelodin än. Kanske skulle ta och höja tonarten ett par snäpp...

J-a klipp! 😄 Jag hörde det i slutet precis när jag gjort det till mp3 men orkade inte greja mer. 😑 Jag tror det är när sista bastonen i Trilogyn släpps upp som det blir nåt kajk. Förresten, sorry VaCum att din bas inte kom med på den här versionen, men det var bekvämare att låta den här vara kvar. 😛

Flygelljudet är Steinway Bright i EWQLSO.

Du som är mixguru, joachime, hur låter den delen? Och nu får ni ta och utveckla vad ni menar med att det låter "westcoast". 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt, riktigt snyggt! Sån musik man vill köra bil till och axa på freewayen. Här kommer Westcoastsoundet till sin rätt. För mig betyder "Westcoast" melodiös, rakt-på-sak pop, stämsång, tydliga refränger... För att nämna några säkert uråldriga exempel: Doobie Brothers (Michel McDonald), en poppig Jackson Browne eller Linda Ronstadt. (Lyssna t ex på introt till Brownes Dr My Eyes...) Kan tänka mig att Crosbys, Stills & Nash musik var en slags förlaga.

Som sagt, låt med hit-vibbar då bra komposition och proffsigt framfört. Men klöset i el-guitaren innan sista refrängen hade jag gärna hört mer av... Kul slut!

Redigerat av (e)qualitymusic
Link to comment
Dela på andra sajter

Underbara människor! 😄 Tack för alla komplimanger! Jag sitter här och gottar mig nu...

Riktigt, riktigt snyggt! Sån musik man vill köra bil till och axa på freewayen. Här kommer Westcoastsoundet till sin rätt. För mig betyder "Westcoast" melodiös, rakt-på-sak pop, stämsång, tydliga refränger... För att nämna några säkert uråldriga exempel: Doobie Brothers (Michel McDonald), en poppig Jackson Browne eller Linda Ronstadt. (Lyssna t ex på introt till Brownes Dr My Eyes...) Kan tänka mig att Crosbys, Stills & Nash musik var en slags förlaga.

Som sagt, låt med hit-vibbar då bra komposition och proffsigt framfört. Men klöset i el-guitaren innan sista refrängen hade jag gärna hört mer av... Kul slut!

Tack så mycket (e) (för det är ditt förnamn elle?)! Det verkar förklara varför jag inte förstod uttrycket. Känner bara till hälften av de du nämnde. 😆

Japp, mer elgitarr åt folket - men dom brukar föredra sång av nån anledning. 🙂 Men man kanske skulle ta och höja "sologuran" lite.

Svinbra! Bra variation mellan vers och refräng, snyggt stick. Låter riktigt proffsigt, hatten av! De två sista tonerna på flygeln är grymma  😛

Tack som fan! Visst är dom. Jag var så stolt när jag råkade få dit dom (fast det är massvis med toner) att jag fällde en tår. 😄

@Viktor: Tackar, tackar! Ackorden och dess följd är väl inte världens mest unika kanske, men sånt gillar pöbeln har jag hört. 😉

Nåt särskilt som ska förbättras i mixen? Roliga liknelser!

Link to comment
Dela på andra sajter

Minus: JÄTTEHÖGT PIANO!!! Lite "töntiga" trummor. Baskaggen slår igenom.

Plus: Riktigt soft låt! Gött mos! Passande röst till genren. Känns amerikanskt.

Låtbetyg: 4/5

Produktionbetyg: 3/5

Link to comment
Dela på andra sajter

sköna ackord och melodier tycker jag!

ger en lite westcoast aktig feeling som jag dessvärre är kluven inför :/

sången känns jävligt mjuk och fin, genomarbetad. Lurigt break i andra versen 😄

Lyssnar i ett par kecklurar nu utan nån som helst botten så jag avvaktar med fler kommentarer!

på det hela känns det genomtänkt i allafall.

bra jobbat!

/E

Tack för kommentarerna!

Vad innebär westcoast-feeling? 😉

Haha, är breaket fult? 😄

hehe...nej breaket är inte alls fult! jag diggar det! dock är jag fortfarande inte så mottaglig för det polerade westcoast soundet. Fast jag kan inte tänka mig ett annat sound som skulle passa lika bra på denna låt 🙂

vilket antagligen betyder att det är helt rätt!

låter fint i de nedre registren oxå. (har fetare lurar nu 🙂.

sweet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Minus: JÄTTEHÖGT PIANO!!! Lite "töntiga" trummor. Baskaggen slår igenom.

Plus: Riktigt soft låt! Gött mos! Passande röst till genren. Känns amerikanskt.

Låtbetyg: 4/5

Produktionbetyg: 3/5

Kan det bli för mycket kagge? 😛😎 Jag tycker det är gött. 😄

Trummorna är DFH 1 vilka jag hatar att ha att göra med numera, men tycker att jag fått till soundet hyfsat på den här (bl.a.). Programmeringen blir ju aldrig färdig. Men om du kan sätta fingret på vad det är som du inte gillar med trummorna hade det ju varit en bra grej. Soundet? Spelet?

Haha, JÄTTEHÖGT PIANO alltså? Ja, kanske det. Får sänka en aning.

Tack för kommentarerna och kul att du tyckte den var ok!

hehe...nej breaket är inte alls fult! jag diggar det!  dock är jag fortfarande inte så mottaglig för det polerade westcoast soundet. Fast jag kan inte tänka mig ett annat sound som skulle passa lika bra på denna låt  😆

vilket antagligen betyder att det är helt rätt!

låter fint i de nedre registren oxå. (har fetare lurar nu 😮.

sweet!

Hehe, tack för förtydligandet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha! 😆😆

Tack för den underbara men fega sågningen, Powerflop. 😆

Tack Jazzman!

Den basen jag brukar använda i Trilogy är rätt luddig. Håller med dig om att det är lite grumligt där nere.

Skönt att du också gillar kaggen iaf! 😄 Jag vill ha mer tryck, men jag tror jag får skaffa fetare monitorer. Jag har 5-tummare och punchen i kaggen verkar ligga vid dryga 60 Hz så det är möjligt att jag hör typ hälften av kaggen. 😆

Men det här med mixen gubbar, kom inte och säg att jag börjar få lite koll! 😮 Har aldrig kunnat mixa förut så det måste vara tur eller nåt. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha!  🙂  😄

Tack för den underbara men fega sågningen, Powerflop.  😆

Fega?! Vad menar du? Jag säger precis vad jag tycker utan hänsyn.

Bra!

Ärlighet uppskattas å det grövsta! Tyckte bara dina omdömen var underhållande. Jag ska inte tro att jag är nåt, jag lovar. 😆

Ordet "feg" använde jag i bemärkelsen att du inte sågade låten rakt av utan skrev att du tyckte att det lät bra ändå. Tack för det, förresten.

@LDB: Tack för din kommentar. Ska ta och sänka pianot något, är inte heller helt nöjd med hur det låter men det får vara som det är så länge. Kanske blir en riktig inspelning i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra låt och skitsnygg sång tycker jag. Den mysiga rytmen som trummorna står för tycker jag inte pianot ska ha i inledningen. Om pianot inte spelas lika hetsigt utan snarare i halva farten tror jag det skulle matcha bättre mot trummorna. Jag får lite McCartneyvibbar när man kommit in en bit i låten, läckert!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra låt och skitsnygg sång tycker jag. Den mysiga rytmen som trummorna står för tycker jag inte pianot ska ha i inledningen. Om pianot inte spelas lika hetsigt utan snarare i halva farten tror jag det skulle matcha bättre mot trummorna. Jag får lite McCartneyvibbar när man kommit in en bit i låten, läckert!

Tackar 91:an!

Ska ha din åsikt om pianot i åtanke vid en eventuell nyinspelning. Menar du det som är när trummorna kommer in eller introt också?

Nu är det jag som spelar och jag kan ju inte ens spela. 😆 Dessutom lirar jag på mitt taskiga klaviatur så det blir max velocity för det mesta, därför har jag redigerat midit rätt mycket vilket kanske gör det lite styltigt. Det kommer nog bli bättre med en riktig pianist. Erik, som sjunger, spelar piano också.

McCartney-vibbar. 😉 Tack igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra, Jocke! En 5:a lätt, skiiiiiitsnygg röst, Dock lite hög, men det är väl bara jag. Bra bas! Skulle gilla om trummorna hävdes fram lite till. Men det är fan skitbra!! Jäklar asså!

Är det du som sjunger? 🥰 (Det var nämligen väldigt bra engelska, man hör inte att det är en svensk som sjunger. Men det kanske det inte är heller, om inte du då? 😠 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra, Jocke! En 5:a lätt, skiiiiiitsnygg röst, Dock lite hög, men det är väl bara jag. Bra bas! Skulle gilla om trummorna hävdes fram lite till. Men det är fan skitbra!! Jäklar asså!

Är det du som sjunger? 😎 (Det var nämligen väldigt bra engelska, man hör inte att det är en svensk som sjunger. Men det kanske det inte är heller, om inte du då? 😆 )

Tack ska du ha, Danabacken! Har en tendens att mixa sång för högt, kanske att det är pyttelite för högt fortfarande. Ska kolla över det.

Gylfen sjunger. Vissa säger att han bor i ett vindskydd på den sibiriska tundran men att han ursprungligen kommer från Paraguay och lärde sig engelska på sin färd över Atlanten. Andra säger att han bara är en vanlig svensk, men har ett helt okej uttal... 🙂

Powerflop tyckte tvärtemot dig att det var bruten engelska.

Jag säger att vers 1 ska läggas om utan 2 kg snus under läppen. "Yesterday it wained..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bussola_Brother (oregistrerad)

Helt klart stor hitpotential. Bästa jag hört på länge. Härligt upplägg och svängigt så det förslår. Finns det mer där den kom ifrån? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart stor hitpotential. Bästa jag hört på länge. Härligt upplägg och svängigt så det förslår. Finns det mer där den kom ifrån? 🙂

Tack!!

Det finns väl mer där den kom ifrån, men det låter inte likadant. 🙂 Jag lämnar en ledtråd i min signatur.

Mycket bra! Allt är lyyyysande! Sången mycket snygg! Detta måste va en av dom bättre låtarna jag hört på här, både produktions och låtmessigt. Tummen upp!!

Tack!! Det värmer nåt enormt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...