Jump to content
Annons

One Tech. Är de bra eller?

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

Apropå hårddiskar externt: är AluDisc:arna från OneTech bra? Jag hittar inte nån hemsida från dem! Har märkt att en del butiker som tidigare kört med LaCie-diskar nu gått över till OneTech. Är det samma företag? Konkurrerat ut?

Jag vill ha en hdd som har både FW och USB 2 och snurrar i 7200 rpm. Den får gärna vara mycket liten och ha två FW-uttag så jag kan seriekoppla kameran till hdd:n, som någon rekommenderade mig i en annan tråd! Lät mkt bra.

😉

:musik

Edited by musik
Annons
Posted (edited)

Har nyligen beställt en sån här Aludisc, ska komma efter helgen.

Har FW & Usb 2.0. 250 GB. 7200rpm. Har ingen erfarenhet av AluDisc tidigare, det va priset som lockade. (Pris på sidan är ink. moms). Kan återkomma med testkörning, åker bort nu över helgen...

Edited by milton
Posted

Hej!

Lustigt, det var väl just den hdd:n jag kollat in specifikt. Den är iaf hyfsat portabel. Väldigt positivt är att den har två FW-uttag, förutom USB som det verkar. Söktiden är bra 8.5 ms. LaCie Mobile Drive som jag också funderat över är ju mindre, men kostar 2900 kr och är bara på 60 GB, endast 1 FW/1 USB samt söktiden 12 ms.

Skulle tänka mig att köpa AluDisc:en från butiken tvärsöver gatan. I deras Webbshop tar de 1717 kr. I butik troligen 2800 kr. Löjligt egentligen, det är ju från webbshoplagret de åker en vända och lämnar grejer. Det ligger väl nån gata bort bara...

😳

Posted (edited)

Ok.

Det står i alla fall om OneTech:s hdd:s att de är helt tysta - saknar fläkt, byggda i aluminium. Det är ungefär det jag vet.

Ja du, välja hårddisk att stoppa in i den där OneTech:en, som ju är en hårddisk redan. Affärssnubbarna skulle nog skratta så tårarna rann om jag kom med det förslaget, även om jag förstår vad du menar... Vore man storkund kanske det skulle funka.

Rätt fantastiskt var det i alla fall att de har en Webbshop i samma stad som de tar 29 kr för en 4/4-FW-sladd hos, medan butiken tar 175 kr för samma sladd. De hade en massa sladdar inne, men sa: "vill du betala 29 kr, får du vänta till imon när "Lasse" hämtat lite grejer. Vi tar från lagret (=webbshopen). Men vi ska ha 175 kr, om du köper här och nu. Det är en sån här sladd (*visar*)".

Tänkte vänta in kablarna och ett SD-kort jag också beställde till förmånligt pris och testa min HP-laptop lite, innan jag lämnar in den för översyn av kortplatserna som sagts tidigare...

😉

Edited by musik
Posted (edited)

Du kan annars köpa en sådan här eller liknande.

Jag har en liknande låda som jag kör på FW (innehåller min backupdisk) - och det finns förstås ingen fläkt och elände i den heller, så det är bara själva hårddisken som låter. Jag tycker att det är mycket trevligare att kunna välja komponenter än att tvingas ta något som någon annan har valt... 😑

Edited by Claes
Posted

Hej!

Fick inte kabel 4/4 FW, så jag kunde inte testa FW-porten alls. Har däremot ett SD-kort så den testar jag imon. FW 4-sladden blev restnoterad. Tänker inte betala 175 spänn för den sladden som sagt. Får den i veckan för 29...

😉

godis//:musik

Posted

Fått disken precis. Första intryck: låter inget särskilt, vanligt svag surrande, (har inte skruvat isär & kollat maxtor/annan...), usb-sladden är ett skämt, cirka 15 cm lång! men men, kommer bara använda firewire så det funkar. Ska snart se hur den gillar audioskickande.

Posted
och det finns förstås ingen fläkt och elände i den heller

Kabinett utan fläkt? Inga heatpipes heller? Och det funkar bra?? 😛

Posted

Hej!

Vectro: Det finns inte ett skit i den vad jag förstår, men nån skiva bör väl där ändå finnas hö hö halm...

En 15 cm USB-sladd vore ju drömmen! Finns det verkligen såna??

😆

Posted
Kabinett utan fläkt? Inga heatpipes heller? Och det funkar bra?? 😆

Aluminiumlådan funkar som perfekt kylmedium.. 😆

Posted

Mitt kabinett är också aluminium. Betyder det att jag kan rycka bort strömmen till fläkten i den? 🙂

Posted
Mitt kabinett är också aluminium. Betyder det att jag kan rycka bort strömmen till fläkten i den? 😱

Japp.. men bara om du är säker på att själva hårddisken har bra galvanisk koppling mot höljet så att värmen leds dit.. Det torde ju finnas en anledning att det sitter en kylfläkt i kabinettet från början.. Du får väl modda lite... Fråga JJRockford om du får låna lite kylpasta av honom också.. Jag tror han hade lite för mycket 😱