Jump to content
Annons

Fem externa enheter till en laptop

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har en laptop som har 4 st USB 2.0, firewire a (400 mbps), PCI express-card, usb digital drive, pc-card (SD, MS/Pro, MMC, SM, XD), PCMCIA-port, s-video ut, headphones, mic, VGA extern, expansionsport #2 (för multimediakabel / expansionsenhet =ytterligare firewire/usb/s-video etc.).

När jag kopplade till scannern (USB 2.0) var det ok. Likaså när skrivaren (USB 2.0) tillkom. Men när PCMCIA-ljudkortet skulle anslutas var det stopp. PC:n kunde inte kommunicera med det (och inte heller andra PCMCIA-kort).

Fråga: Är det för mycket begärt att en pc med ovanstående anslutningsmöjligheter ska kunna funka obehindrat ihop med två USB 2.0-enheter (scanner + skrivare), två firewire-enheter (hårddisk och videokamera) samt en PCMCIA-enhet (ljudkortet)?

Jag minns min gamla bjässe till stationär pjäs (Pentium I) som hade väl så många anslutningsmöjligheter, men som fick ett spel när bara tre enheter skulle kopplas till den.

:rolleyes:

:musik

Annons
Posted

Hej!

Ska lämna in PC:n denna vecka för översyn för PCMCIA-uttagets skull. Tänkte dock att det kunde vara idé att prova lite andra uttag samtidigt dessförinnan när jag ändå håller på.

Visst kan man inte ha alla portar anslutna på en PC? Det funkar ju inte som en stereo. Stereon säger ju inte: "Nej nej nej, in med en md kommer du inte här, du har ju redan en grammofon. Minnet är slut. Tunern kräver en del..."

Posted

Låter som en IRQ-krock eller liknande resursproblem. Kan också vara drivaren till PCMCIA-bussen/kortet. Inte kul att felsöka sånt där. Vad kör du för OS?

//peAk

Posted

Hej!

pXp: Jag använder Windows XP. Enligt tekniker-supporten hos HP så kan det i princip aldrig uppstå IRQ-konflikter numera. Min PCMCIA-kontroller (från TI) ligger på nr. 16, men det gör 5 andra grejer med, t.ex. PCI express-grafikkortet. Det säger teknikern hos HP spelar absolut ingen roll, man kan ha hundratals enheter på samma!

Jag tänkte också på irq-konflikt, det första jag gjorde nämligen...

Kollar min i System, enhetshanteraren, så framgår att "Enheten fungerar" för alla enheter. Men då sa teknikern att det bara är när det är riktig kris hos en enhet som det står något annat än "Enheten fungerar". Det kan mycket väl vara ett mindre fysiskt fel utan att det står.

Ska lämna in pc:n till butikens tekniker i veckan. Min pc tar INGEN typ av PCMCIA-kort. Det gäller alltså inte bara det externa ljudkort jag köpte...