Jump to content
Annons

Tillbehör till mini-dv-kamera

Recommended Posts

Guest musik
Posted

Hej!

Jag undrar om någon vet en lämplig stereomikrofon som passar externt perfekt till en liten mini-dv-kamera?

Jag har funderar lite på Sonys modeller, då jag har det märket sedan tidigare i form av två kondensatormikar att användas i andra sammanhang.

Men det kan mycket väl finnas något annat lämpligt märke! Förslag på modeller emottages gärna. Helst ska ju frekvensomfånget på denna lilla stereokondensatormik vara så stort som möjligt. Sony har en med 20-18000 hertz tror jag. Men den kostar här 3800 kr. USA-priset är dock strax under 2000 kr. Vettigt att beställa en mik? Hur bevisar man en transportskada om det uppkommer under vägen? Tillkommer skatt eller tull eller så, så priset ändå landar på samma summa??

Jag tänker även skaffa ett mini-dv-kamera-stativ. Vilket märke kan vara bra? Jag vill ha ett så högt som möjligt för pengarna, vilket betyder minst 165 cm. En fotoaffär hade ett märke som hette Venton eller Vembon eller nåt liknande. Två modeller i prisklassen kostade 500-600 kr. Är det ett vettigt pris för ett 165 cm högt trebensstativ med inbyggt vattenpass och ihopfällbart 45 cm?

😕

:musik

Annons
Posted

Sony har en M/S mick som ligger i prisklassen du talar om ECM MS957. Det är riktigt usel. Detsamma gäller ESM MS907 som jag själv ägt. Otroligt konstig frekvensgång i båda dessa mikrofoner. Mitt tips är att du ska glömma Sony. Pearl har en rikting bra M/S stereomick so mjag kan rekommendera.

Guest musik
Posted

Hej!

Jahaja...så Sonys stereomik ECM-MS957 (50-18 kHz, 3800 kr) skulle vara såpass kass?! Denna elektret kondensatormik trodde jag var en stereovariant av min monodito ECM-290 (50-18 kHz). Den monomik som jag lät labbtesta en gång och labbkillen menade att jag fått ett "guldex", då det var den bästa frekvenskurva han sett. Jag är mycket nöjd med den miken. Men men men...jag har inte läst nåntans att ECM-957 skulle vara en stereovariant av ECM-290. Det var bara det att de hade exakt samma spec:er för frekvensgång...

Sedan har jag faktiskt även en Sony kondensator stereomik (från 1977 cirka) som heter ECM-99 (100-15 kHz). Den som Grateful Dead spelat in sin Live-platta med. Ljudet är ok, men visst är ECM-290 bättre och klarare.

Nåväl. ECM-MS907 (100-15 kHz, 1300 kr) är ju en mindre variant, speciellt lämpad för MD- och DAT-inspelningar, enligt spec:er för den. Tänkte köpt den för ett halvår sen när jag funderade på en bärbar MD inför en konsert. Men det blev inte av med MD+mik...dock med konserten.

Det var ECM-MS908 (100-15 kHz, 1200 kr) jag var inne på lite grann också, för den är ju mest avsedd för videoinspelning (med tanke på utformning), vilket anges i spec också. Kan den duga? Grejen var att den var mindre (hälften av ECM-MS957?) och riskerar inte att synas i överkant av bilden...

Pearl - vad heter modellen? Jag ska leta.

F.ö. heter kameran Canon - de har en stereomik som heter DM-50, men jag finner ingen spec, mer än att den är avsedd för en annan kameramodell (MVX45i). Vad kan vara anledningen? Passar den inte till andra då tro?

Vet nån skillnaden mellan avancerad, intelligent och aktiv tillbehörssko? I fotoaffärren (Sveriges största) kunde de inte (hör och häpna) reda ut de begreppen alls!!

:rolleyes:

:musik