Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tja! Jag behöver tips vad gäller keyboards. Min idé är att använda mjukvaruljud ihop med en usb controller med fullt vägda tangenter, för att öva piano och skapa musik.

Ljudet skulle vara nåt Giga Sampler-ljud (har halvbra koll på det här), tex Malmsjö Acoustic Grand som låter fint. Stagepianon kostar gärna skjortan på grund av sofistikerade ljud - men vad ska man med det till om man har sofistikerade mjukvaruljud?? (Holy Grail piano och allt vad det finns).

Men finns det en bra usb controller med pianokänsla (88 vägda, hammar-teknik-tangenter).? Jag har sett M Audio Keystation Pro 88 som verkar lovande.

Tips och idéer kring detta vore helschysst!

Annons
Posted

Just det, jag har sett den där CME modellen. Den finns överallt , och verkar ju bra... jag läste nån åsikt om att den kändes oskön att spela på, det var nåt med tangenterna... Den verkar funktionell, men kanske inte helt charmig. Men jag har inte testat den.

Jag har sett en äldre MIDI controller , utan usb stöd, den kom 1998 tror jag och heter Oberheim MC 3000. Mycket snygg.

Kommunikation mellan dator och keyboard verkar ju kunna ske via MIDI eller USB eller Firewire. Vilket är bäst? Förlorar man på att använda en äldre controller med MIDI-teknik?

Här är några controllers jag själv har sett men inte testat (jag tror alla ska ha hammarteknik):

Oberheim MC 1000

Oberheim MC 2000

Oberheim MC 3000

Yamaha KX 88

Kurzweil Midiboard

M Audio Keystation Pro 88

En annan undring: Var köper man Kurzweil och Oberheim i Sverige??

Posted

Yamaha Clavinova har funnits ett tag på marknaden. Mina fingrar tycker om mekaniken, stabil och tydlig. Leta lite begagnat så kan du nog hitta nåt till rimligt pris. Ju äldre den är desto sämre är de inbyggda ljuden tycker jag, men som midi-controller funkar det utmärkt. De riktigt gamla har dock ingen midi alls, så det går ju bort.

Gunnar.

Posted
Just det, jag har sett den där CME modellen. Den finns överallt , och verkar ju bra... jag läste nån åsikt om att den kändes oskön att spela på, det var nåt med tangenterna... Den verkar funktionell, men kanske inte helt charmig. Men jag har inte testat den.

Har en sådan hemmavid nu sedan ganska precis en vecka, och jag tycker att den är alldeles förträfflig.

Den har även fått bra recensioner i både Sound on Sound och Keyboard magazine, och det är båda välrenommerade tidningar!

När det gäller MIDI, USB eller firewire, så gör det i stort sett ingen som helst skillnad i praktiken när du spelar.

MIDI är väl lite långsammare, men det ska till en himla massa data för att det ska bli för långsamt, så det är ingen fara.

Anledningen till att USB är vanligast nu för tiden är väl troligen att det är "enklare". -Bara att koppla in i datorn utan att behöva använda ett MIDI-interface...

Posted
Kommunikation mellan dator och keyboard verkar ju kunna ske via MIDI eller USB eller Firewire. Vilket är bäst? Förlorar man på att använda en äldre controller med MIDI-teknik?

Det är ju MIDI-signaler som skickas oavsett hur du kopplar det, skillnaden med de keyboards som kopplas via USB är ju att de har MIDI-interfacet inbyggt i klaviaturlådan. I praktiken är det samma sak som att koppla från MIDI out på klavitaturen in i ett USB MIDI-interface. Det är ju bara en fråga om enkelhet.

Men ska du ha det stationärt inkopplat så spelar det ju ingen större roll.

Posted

Okej, skitbra info! Jag tänkte om USB möjligen kunde vara "säkrare" eller nåt, i jämförelse med att använda nån äldre synt med midi interface. Man har hört talas om latency-problem till exempel. Och att olika sequencerprogram kan kommunicera olika bra med olika keyboards, om jag har läst rätt. Men jag behöver alltså inte vara rädd för att skaffa en äldre controller...

Jag kände på en Yamaha p90 (tror jag) och en Roland FP 5, idag. Känslan i tangenterna var klart skönare på Roland. Yamaha har för tunga tangenter. FP 5 har helt rätt känsla. Som ett riktigt piano, men aningen lättare kanske. Men det är ett stage piano - har inga pitch/mod-hjul och har en massa ljud som man betalar för i onödan. Så jakten fortsätter...

Men hammarmekaniken är alltså helt olika i karaktär från instrument till instrument. Bra feeling är A och O.

Posted
Okej, skitbra info! Jag tänkte om USB möjligen kunde vara "säkrare" eller nåt, i jämförelse med att använda nån äldre synt med midi interface. Man har hört talas om latency-problem till exempel. Och att olika sequencerprogram kan kommunicera olika bra med olika keyboards, om jag har läst rätt. Men jag behöver alltså inte vara rädd för att skaffa en äldre controller...

Nej, precis. Jag tror snarare att det är tvärtom: Har du ett fungerande MIDI-interface till datorn, så kommer vilken MIDI-synth som helst att funka (såvida den inte är trasig), men jag har hört många som har haft problem med USB-kopplingen mellan klaviatur och dator.