Jump to content
Annons

Firewire 400 och 800 - skillnad & prestanda


carlossepulveda

Recommended Posts

Annons

Hej Carlos,

va ska du ha det till? Firewire 400 räcker rätt långt när det gäller ljud ut/in så finessen med FW800 blir i praktiken nära 0 för nästan alla. Sen är det ju så att det senaste nya kostar extra-mycket pengar så du har väl en stor plånbok. Och en rejält snabb dator för att kunna utnyttja det.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Är mest intresserad av utvecklingen av dom, firewire 400 räcker ju långt förvisso, men jag tänker mest på ev utveckling av externa dsp-kort tillsammans med audio hårdvara samt fördelarna med att ha snabbare externa hårddiskar som kräver mera bandbredd för exempelvisst videospår när man komponerar eller ljudlägger för film.

Och inte att förglömma portabla system, jag fantiserar om en framtid då jag har med mig en G5 powerbook tillsammans med en kombinerad kraftfull dsp/audio firewire 800 interface med en liten megasnabb och smidig firewire 800 hårddisk....och på detta viss ersätta alla stora bullriga stationära datorer man har....

och ja ..jag vill ha fetare plånbok, vi skall alla ha fetare plånböcker !

mvh Carlos - gitarristen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag har funderat ett tag på vad som ger bäst prestanda.

själv har jag beställt ett FireWire 800 PCI-kort och en LaCie d2 extreme (klarar fw800).

Jag har fått för mig att FireWire lämpar sig bäst för externa lagrings diskar.

vad tror/tycker/vet ni?

// J

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Om inte jag har helt fel så har FW och USB2 precis lika överföringshastighet, men FW är från början en Macintoshstandard. Att någon av dom skulle vara sämre än den andra har jag hitills varken fått bekräftat eller emotsagt.

Är det någon därute som kan förklara med vetenskap ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Några korta tankar.

-- FW400 räcker utmärkt för att drive en eller några hårddiskar. Det är disken som sätter begränsningen långt innan bussen tar slut. FW400 är numera rätt väl optimerat i de flesta datorer.

-- FW800 har potential för att vara ännu bättre. Men det är inte riktigt lika "färdigt". Rykten säger att till och Microsoft gjorde fel i Service Pack 2 till Windows XP (finns inte på svenska än, men rullas ut på engelska). Enligt ryktet går då FW800 rätt så mycket långsammare om man installerar SP2. Rykten skall man inte lyssna på för mycket, men det är himla bra att kunna backa till något man vet fungerar. (Gör backup innan du uppgraderar).

-- USB2 har rent teoretiskt lite högre bitrate än FW800. Men användningen av bitarna, det så kallade protokollet, gör att det blir lite långsammare än FW800 för en hårddisk. USB2 är inte heller helt "färdigt" än, så det ibland bli så att det går himla långsamt beroende på någon enstaka liten grej. En mus på USB2-bussen kan få det att bli långsamt.

Så allt beror på. Inte är väl många av oss i närheten av den teoretiska gränsen för någon av bussarna. Utan det handlar mer om det rent praktiskt fungerar med just de grejor jag har. Och med "färdigt" menar jag då att inte alla grejor är anpassade för det nya, kanske blir det en (onödig) flaskhals någonstans.

Men användare rapporterar som jag ser det att alla tre, dvs FW400, FW800 och USB2 går att använda alldeles utmärkt. Mitt val just nu är dock FW400 för hårddisk och ljudkort, men det är ju bara jag det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
  • 2 år senare...

Funderar på att köpa ett Firewirekort och vad jag har fattat så är det skillnad i prestanda på Firewire beroende på om det är Firewire 400 eller 800. Hur långt räcker 400 till den är väl ändå bätter än USB, eller? Jag förstår att 800 är att föredra men då jag har en lite äldre dator säger en som jag känner att det är tveksamt om man kan få ut den extra snabbheten mot Firewire 400. Tänker koppla in ett ljudkort och en hårdisk på firewirekortet, nån som kan mer om detta?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

stupelfrasse (oregistrerad)

Så här är det. FW 400 betyder att överföringshastigheten är 400 Mbit/s och således år hastigheten på FW 800, just 800 Mbit/s. USB 2 har hastigheten 480 Mbit/s så i teorin är den snabbare. Dock skickar FW data i stream medan USB burstar vilket betyder att FW ändå blir snabbare och lämpar sig bättre för inspelning.

Om du sen ska ha ett FW 800 ljudkort krävs det också att du har ett FW-kort i datorn (controller) som klarar av FW 800.

Dessutom bör du ha två olika controllers om du ska ha både ljudkort och extern hårddisk för att undvika krångel.

Redigerat av stupelfrasse
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du sen ska ha ett FW 800 ljudkort krävs det också att du har ett FW-kort i datorn (controller) som klarar av FW 800.

Dessutom bör du ha två olika controllers om du ska ha både ljudkort och extern hårddisk för att undvika krångel.

Tackar för svaret, det där med snabbheten misstänkte jag. För mig som inte är så hemma på datorer, vad menas med controllers? Räcker det med att jag köper ett firewire kort som har två anslutningar eller skall man har två kort på olika kortplatser? Funderar på ett Focusrite Saffire ljudkort nån som vet om det kräver firewire 800 eller om det klara sig med 400?

Link to comment
Dela på andra sajter

Firewire800 är en annan standard än Firewire400. Det är andra kontaktar, andra kablar och olika kort och datorer stödjer olika. Den vanliga standarden är Firewire400, den räcker utmärkt bra för mängder av kanaler. Firewire 400 har en större kontakt, Firewire 800 en helt annan mindre kontakt. För att förvirra ytterligare har många bärbara datorer och videokameror en mindre firewire400 kontakt. Nå, alltid förvirrar det nån är väl tanken :rolleyes:

Du kan lugnt glömma Firewire800. Den högre hastigheten behövs bara om du kör flera ljudkort samtidigt (alltså mer än sådär 25 kanaler samtidigt på 96kHz) .

En helt annan sak är ljudkorten Fireface 800 resp 400 som görs av RME.

Skillnaden mellan Fireface800 och Fireface400 är i antalet in och utgångar och i storleken. Kvaliteten i ljudet och stabiliteten är för vanliga dödliga (inkludera mig i den gruppen) likvärdig.

Focusrite Saffire använder Firewire 400. Tyvärr ligger den några snäpp lägre i kvalitet än Fireface 400. För en vanlig hemstudio borde den räcka helt OK, men be att få kolla i affären att den funkar ihop med din dator.

Glöm inte kolla begagnat på wendolin, det har vart några Fireface400 där på sistonde. Kolla också alltid runt lite på priser, själv kollar jag alltid först på till exempel www.thomann.de, en del svenska affärer ligger väl högt för att jag skall tycka det vara värt skillnaden i service, särskilt om personalen ändå mest är snorkiga och inte kan nåt (gäller inte alla affärer).

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

stupelfrasse (oregistrerad)
Om du sen ska ha ett FW 800 ljudkort krävs det också att du har ett FW-kort i datorn (controller) som klarar av FW 800.

Dessutom bör du ha två olika controllers om du ska ha både ljudkort och extern hårddisk för att undvika krångel.

Tackar för svaret, det där med snabbheten misstänkte jag. För mig som inte är så hemma på datorer, vad menas med controllers? Räcker det med att jag köper ett firewire kort som har två anslutningar eller skall man har två kort på olika kortplatser? Funderar på ett Focusrite Saffire ljudkort nån som vet om det kräver firewire 800 eller om det klara sig med 400?

Du bör ha olika kort på olika platser tror jag, eftersom det har med IRQ att göra...
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hejsan!

Jag funderar, som så många, andra på om jag ska köpa en macbook, eller en macbook pro. Givetvis ska jag lägga till 1200 så att jag får 2 gb ram.

Men något som jag funderar över är firewire-grejjen. Kan inget om den alls, har aldrig ens använt firewire men har planer på att göra!

Macbook Pro, har två firewireingångar, en som heter 800 och en som heter 400.

Macbooken, har endast en firewireingång, den heter i sin tur 400.

Jag antar att siffran har något med snabbheten att göra. Är fw 800 nödvändigt för diverse musiksysselsättningar, så som ljudkort och synthar osv osv?

Sen undrar jag även till vilket pris man i efterhand kan utöka antalet firewire-ingångar, och om det är ett avancerat ingrepp.

Jag är väldigt tacksam för svar av alla raser 🙂

Nisse Hult

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

FW800-gränssnittet motsvarar 100 mbyte/sekund, FW400 hälften (just det!).

Om man verkligen har nytta av den hastigheten är en bra fråga, jag är lite tveksam till huruvida

datorn klarar av de datamängderna.

Vad som däremot är uppenbart är detta: vill du ha tillgång till fler än en firewire-port,

köp en hub eller en MacBook pro. Den senare har PC-express-anslutning, det lär nog finnas kort

som ger en extra fw-kontakt på det sättet.

En FW-800-anslutning kan du köpa en adapter, från 9 till 6 pinnar, till, och ansluta enheter

med den senare, "vanliga", kontakttypen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Firewire 800 är i stort sett en död standard. Det finns några som har det men det slog aldrig som det var tänkt. Behöver du mer speed så är det bättre att ha flera bussar. Jag kör 16 kanaler/96kHz/24 bitar på en FW400 utan begränsningar.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Firewire 800 är i stort sett en död standard. Det finns några som har det men det slog aldrig som det var tänkt. Behöver du mer speed så är det bättre att ha flera bussar. Jag kör 16 kanaler/96kHz/24 bitar på en FW400 utan begränsningar.

Gunnar

Nja, död och död. Jag tycker det är väldigt många (externa) hårddiskar som klarar FW800. Det är uppfattningen jag får om jag tittar på ställen som Dustin och Komplett.

Jag hoppas och tror att FW800 kommer öka...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hej!

Det följde bara med en sladd som passar FireWire 400 på min Mac dator till min Echo Audio 8 FireWire

ljudkort och interface.

Jag undrar om det blir bättre på något sätt om jag skaffar en FireWire 800 sladd och utnyttjar den

sortens förbindelse istället (som både Macen och Echo har)?

I så fall, är sladdkvaliteten viktig och var finner jag då en riktigt bra sladd?

Mvh. palbin

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med din tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det följde bara med en sladd som passar FireWire 400 på min Mac dator till min Echo Audio 8 FireWire

ljudkort och interface.

Jag undrar om det blir bättre på något sätt om jag skaffar en FireWire 800 sladd och utnyttjar den

sortens förbindelse istället (som både Macen och Echo har)?

I så fall, är sladdkvaliteten viktig och var finner jag då en riktigt bra sladd?

Mvh. palbin

IEEE1394a (som AudiFire-interfacen kör med) är FW400, så du vinner ingenting alls på att köra på en IEEE1394b-port (FW800).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ljudkortet Echo Audio 8 FireWire har stöd för FireWire800 så är svaret på din fråga ja. Annars är det som Cleas redan sagt d.v.s. du får ingen prestandaökning eftersom ditt ljudkort använder FireWire400. Jämför med en tratt där du ökar mängden vatten som skall rinna igenom, vattnet rinner inte snabbare igenom tratten bara för att du häller i mer vatten i tratten. Samma sak med FireWire där tratten är ditt ljudkort och data är vattnet 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

På en Mac med både FW400 och FW800 kan det vara en idé att trixa lite. Problemet är nämligen att de båda delar FW-buss och den är endast på 800 Mbit/s. Vill man då utnyttja båda FW-portarna kan man få problem. Ett exempel är om man kopplar in en hårddisk på FW800 och ett ljudkort på FW400. När då hårdisken får jobba hårt får inte ljudkortet alltid den bandbredd det behöver. Själv har jag löst det genom att koppla från FW400-utgången på min externa hårdisk med en kabel som har en FW400 kontakt i ena änden och en FW800 kontakt i den andra. Då kopplas hårdisken in genom FW800-porten i datorn men skickar aldrig mer än 400 Mbit/s vilket är fullt tillräckligt vid musikproduktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...