Jump to content
Annons

Audiodubbning i mini-dv-kamera

Recommended Posts

Guest musik
Posted

Hej!

När det gäller videokameran Canon MVX40 mini-dv-kamera, så står det att den har "audiodubbning", d.v.s. att man kan lägga på ljud efteråt på det inspelade materialet. Men när man kikar vidare i instruktionsboken så framgår det att detta bara gäller via inbyggda miken!!! Modellerna MVX40i och MVX45i däremot har analog och digital in också, varför man kan ansluta t.ex. en cd-spelare och få in det ljudet efteråt?

Min fråga: Eehhh....kan man inte göra en musikvideo med MVX40? Alltså, först skjuta videofilmen och sedan via ljudkortet köra in sin låt. Trixa ihop och joxa med detta, synka etc., i ett videoredigeringsprogram. Är det inte SÅ man gör?

😛

:musik

Annons
Posted
Hej!

När det gäller videokameran Canon MVX40 mini-dv-kamera, så står det att den har "audiodubbning", d.v.s. att man kan lägga på ljud efteråt på det inspelade materialet. Men när man kikar vidare i instruktionsboken så framgår det att detta bara gäller via inbyggda miken!!! Modellerna MVX40i och MVX45i däremot har analog och digital in också, varför man kan ansluta t.ex. en cd-spelare och få in det ljudet efteråt?

Min fråga: Eehhh....kan man inte göra en musikvideo med MVX40? Alltså, först skjuta videofilmen och sedan via ljudkortet köra in sin låt. Trixa ihop och joxa med detta, synka etc., i ett videoredigeringsprogram. Är det inte SÅ man gör?

😛

Det går väl i så gott som samtliga videoredigeringsprogram.

Guest musik
Posted

Hej!

Varför slår de sig för bröstet då om just denna inbyggda finess, analog in? Och tar i princip över 2000 kr extra för analog in, digital in. I övrigt identiska mini-dv:s.

På sid 114 står det "...använd endast band som är inspelade med 12 bitars ljud. Ljuddubbningen avbryts om bandet är inspelat med 16-bitars ljud."

Vad använder man "audiodubbning" till egentligen?

😛

Posted

Säg det du. Att du inte ringer Canon och frågar, eller går med nåt glatt hemvideo-forum så svarar dom säkert på det.

Guest musik
Posted

Hej!

VAcCuM: Jag gjorde det direkt, men det var upptaget. Ska sända ett mail nu.

Hemvideoforum vet jag inget. Tyckte min fråga var lite off-topic, så det fick räcka...

😛