Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Har funderingar på att skaffa mig en bättre "bas" mikrofon. Som då är anpassad för baskagge til ltrumset. Men jag hade tänkt använda den till basstärkare också.

Vad anser ni om det?

Kollade runt på priser på olika basmickar. Då kom jjlabs upp med sitt paket för 2000kr. Enbart baskaggemickan kostar 800kr så jag tänkte att man kanske skulle satsa på ett komplett mickpaket. Har någon använt sig av dessa JJlabs?

Vi får nämligen pengar från vårat studioförbund nu om en vecka. Så vi har drygt 1500kr att leka runt med.

Vi ska bland annat skaffa en "Elvis" mick också. (det är inte mitt val)

Har ni kasnke annat tips på baskaggemick som då också funkar bra till basstärkare?

Annons
Posted

jag vet inget om dessa mickar men generellt är jag misstänksam mot jam's egna varumärken....

Jag råkar veta att eagle gittarerna är från wolf guitars standardsortiment bara med en annan logo...

också iaktagit hur de plockar bort andra märken till förmån för sina egna 🙂

Posted

Köp dom på öppet köp. Ta hem dom och lyssna. Låter det bra. Jämför, kolla om du kan låna tex en shure beta52 som är för basskagge. Du kanske känner nån som har en...

Det viktigaste är att du lyssnar. Om du ändå inte hör skillnad mellan dom så är det ju inte värt att lägga 1500 kr mer...

Posted
Har funderingar på att skaffa mig en bättre "bas" mikrofon. Som då är anpassad för baskagge til ltrumset.

Jag gissar att ni redan har en stormembransmikrofon till att spela in sång med. Har ni prövat använda den när ni spelar in trummor också? T ex testat hur den låter framför en bastrumma?

Testa alla befintliga mickar (på alla tänkbara ställen) innan ni går och köper ett budgetpaket med trummickar.

Det som brukar avgöra vad som betraktas som en bra trummick eller inte är:

• Att den tål högt ljudtryck
  • Att den är utformad så att man faktiskt kan sätta micken där man vill ha den
  • Att den har njurkaraktäristik (gäller främst närmickar).
  • Att den har en responskurva (frekvenser) som betonar de inressanta delarna av spektrat.