Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Eftersom jag har ett gammalt Creative Audigy Platinum-kort så har jag bland annat SPDIF-ingångar på den; så jag funderar på att ta en genväg istället för att köpa nytt ljudkort, nämligen att skaffa en A/D- och D/A-konverterare; en som helst klarar ljud med 24 bitars upplösning.

Någon som har ett förslag? Får helst inte kosta skjortan..

/Daniel

Annons
Posted

Det verkar ont om AD/DA-omvandlare för två kanaler och S/PDIF.

Sedan så kommer di ju fortfarande använda soundblasterkortets klocka misstänker jag (eller går det att ställa?).

Posted

Sedan så kommer di ju fortfarande använda soundblasterkortets klocka misstänker jag (eller går det att ställa?).

...fast klockan styrs troligen av S/Pdif-klockan om man kopplar in sig där, skulle jag tro. Det är förmodligen när man kör med kortets egna omvandlare som de har snålat in och låst till 48kHz...? Det borde nog stå något om det i kortets manual. Det är ju onödigt att köpa någonting bättre när man inte kan utnyttja det fullt ut. Det säkraste skulle förstås vara att byta ljudkort också... 😠

Posted
Det beror på hur dyra skjortor du brukar använda... 😠

Apogee MiniME? Bra är den i alla fall enligt alla som har testat den. 😆

Kollade på din hemsida och Apogee MiniMe kostar 12595:-. SÅ dyra skjortor har jag inte 😄 .. Men, man kanske måste betala dessa priser för att få A/D-D/A-converters som är något att ha?

Kanske bättre att byta ljudkort trots allt.

/Daniel

Posted
Det är ju onödigt att köpa någonting bättre när man inte kan utnyttja det fullt ut. Det säkraste skulle förstås vara att byta ljudkort också... 😉

Ja, man får ju rätt mycket ljudkort för priset av en Apogee MiniME! 😉

Posted

...fast klockan styrs troligen av S/Pdif-klockan om man kopplar in sig där, skulle jag tro. Det är förmodligen när man kör med kortets egna omvandlare som de har snålat in och låst till 48kHz...? Det borde nog stå något om det i kortets manual. Det är ju onödigt att köpa någonting bättre när man inte kan utnyttja det fullt ut. Det säkraste skulle förstås vara att byta ljudkort också... 😉

.. yes, man kan spela in i 96khz om man känner för det.

/Daniel

• 2 weeks later...
Posted

Jag undrar lite.. jag ska bygga ut min studio lite.. vet inte om jag ska köpa MOTU896HD eller ett apogee rosetta 800.. vad är skillnaden.. motu har ju extremt bra AD omvandlare, men har Apogee ÄNNU bättre? Jag tycker det är värt att lägga ut ett par tusenlappar extra.. jag har suttit på EMU 1212m och madio audiophile 24/96 och det håller bara inte sen jag upptäckt protools HD3 systemt på skolan. jag har inte 150 lökar att lägga ut.. men runt 30 000.. vilket är bäst.. motu eller apogee? Är det värt priskillnaden? Någon som testat? 😲

Timmie

Posted
Jag undrar lite.. jag ska bygga ut min studio lite.. vet inte om jag ska köpa MOTU896HD eller ett apogee rosetta 800.. vad är skillnaden.. motu har ju extremt bra AD omvandlare, men har Apogee ÄNNU bättre? Jag tycker det är värt att lägga ut ett par tusenlappar extra.. jag har suttit på EMU 1212m och madio audiophile 24/96 och det håller bara inte sen jag upptäckt protools HD3 systemt på skolan. jag har inte 150 lökar att lägga ut.. men runt 30 000.. vilket är bäst.. motu eller apogee? Är det värt priskillnaden? Någon som testat? 🙂

Timmie

Inte ännu - men så småningom kommer jag att göra en jämförande inspelningstest av ett gäng olika omvandlare - och lägga upp resultatet på min testsite för nedladdning, men jag har haft för mycker att göra hittills, så jag har inte hunnit bli klar med planeringen. Jag har i alla fall fått löfte från olika håll att låna omvandlare - och så har jag en del i min egen rigg också...

Posted
Jag undrar lite.. jag ska bygga ut min studio lite.. vet inte om jag ska köpa MOTU896HD eller ett apogee rosetta 800.. vad är skillnaden.. motu har ju extremt bra AD omvandlare, men har Apogee ÄNNU bättre? Jag tycker det är värt att lägga ut ett par tusenlappar extra.. jag har suttit på EMU 1212m och madio audiophile 24/96 och det håller bara inte sen jag upptäckt protools HD3 systemt på skolan. jag har inte 150 lökar att lägga ut.. men runt 30 000.. vilket är bäst.. motu eller apogee? Är det värt priskillnaden? Någon som testat? 😆

Timmie

Inte ännu - men så småningom kommer jag att göra en jämförande inspelningstest av ett gäng olika omvandlare - och lägga upp resultatet på min testsite för nedladdning, men jag har haft för mycker att göra hittills, så jag har inte hunnit bli klar med planeringen. Jag har i alla fall fått löfte från olika håll att låna omvandlare - och så har jag en del i min egen rigg också...

Kan du inte testa omvandlare till lite humanare priser då också, för att se vad den största skillnaden egentligen är...?

/Daniel

Posted (edited)
Jag undrar lite.. jag ska bygga ut min studio lite.. vet inte om jag ska köpa MOTU896HD eller ett apogee rosetta 800.. vad är skillnaden.. motu har ju extremt bra AD omvandlare, men har Apogee ÄNNU bättre? Jag tycker det är värt att lägga ut ett par tusenlappar extra.. jag har suttit på EMU 1212m och madio audiophile 24/96 och det håller bara inte sen jag upptäckt protools HD3 systemt på skolan. jag har inte 150 lökar att lägga ut.. men runt 30 000.. vilket är bäst.. motu eller apogee? Är det värt priskillnaden? Någon som testat? 🙂

Timmie

Kan du inte testa omvandlare till lite humanare priser då också, för att se vad den största skillnaden egentligen är...?

/Daniel

Håller precis på att ragga lite hjälp med ljudfiler till testerna. Vilka jag kan testa beror på hur välvilliga leverantörerna är - och vad de har möjlighet att låna ut när jag vill låna...

Det är inga problem för mig att låna omvandlare från MI-7 (Apogee) - och Luthman (Alesis, Creamware och något till...) har jag också fått löfte om att låna av. Fitzpatrick (RME) är säkert också med på noterna - men där har jag ju dessutom ett par modeller i min egen rigg... 🙂

SM Pro Audio har också en 8-kanalig A/D-omvandlare - och den är jag också ganska säker på att jag kan låna från distributören.

Jag tänkte också kolla om det går att låna en omvandlare från Marian - men Behringer är kanske mer tveksamt, eftersom de inte har någon distributör här, utan bara säljer direkt från Tyskland till stora aktörer - så där beror det kanske på om någon i Malmö-trakten har möjlighet att låna ut sin omvandlare till mig under ett par dagar... Omvandlarna i min egen DDX3216 kommer förstås också att få genomgå testerna - och de är antagligen ganska lika övriga omvandlare från Behringer...

Jag tänker naturligtvis bygga på med fler efter hand som jag får möjlighet till det, så även om alla önskvärda omvandlare inte kommer med i första omgången, så kommer testerna att vara repeterbara, så att jag kan lägga till fler senare, med identiska förutsättningar. 🙂

Edited by Claes
Posted

Ja, självklart vore ju de med lite mer "humana" priser oxå vara med i testet 😛 men eftersom jag både haft ljudkort med AD till budgetpris och ska utöka vill jag självklart veta vad skillnaden är.. och de skriver oftast om de "humana" priserna i studio.. vilket gör att de som vill ha de lite dyrare sakerna går miste om många test 😉 Men jag förstår poängen.. bäst vore ju att ha så mkt som möjligt att testa på! 🙂

timmie

• 2 weeks later...
Guest Slogun
Posted

Timmie

Apogee är betydligt bättre än MOTU. Men bara för att det är dubbelt så dyrt med Apogee (Rosetta 800 exempelvis) så är det inte dubbelt så bra. Men så är det, man får betala rätt kraftigt för att få 'det där lilla extra'. Men det är i min mening klart värt det.

Det handlar inte bara om specifikationer man kan läsa om på pappret, utan får du höra ett A/B-test mellan MOTU och Apogee så förstår man. Klockan som sitter i Apogee's prylar klår lätt MOTU på fingrarna. Skillnaden i ljudbild är som att du sitter med ett par flottiga glasögon och försöker se konturer när du mixar med MOTU i förhållande till Apogee (det tråkiga är att när du hör alla skarpa detaljer vill du bara börja mixa om allt du tidigare gjort 😉

Jag hade tidigare MOTU896 (den äldre versionen) och köpte till Rosetta200 och lät den klocka MOTU. Det blev en förbättring men nu har jag sålt MOTU och lagt till MiniDAC och Rosetta800 till samlingen också. Nu saknar jag bara deras BigBen...