Jump to content
Annons

En kärlekssång


Nå ?  

24 röster

  1. 1. Nå ?

    • Hm, inte så kul, gillar inte kärleksprylar
      1
    • Gillar kärleksgrejjor, dock inte denna
      0
    • Tjaae, den är väl som eljest
      0
    • Hyfsat snickeri
      3
    • Hallå, det här var riktigt bra ju!
      11
    • Åhh jag smälter!
      2
    • Jag är från Sundsvall
      2


Recommended Posts

Mjaae, hade väl inte tänkt lägga ut den här, men bland vänner så vågar man ju lite mer. Håll tillgodo. Det är inte technorap, trancemetal, beatrock eller housepop så jag anar att det "är inte riktigt din musiksmak", det är helt enkelt en vanlig kärlekssång.... 😎

http://www.angelfire.com/music5/therolfholgers/sundsvall.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
TZ_Nadja (oregistrerad)

det var jag som smälte 😎

vet inte hur jag ska säga detta utan att låta töntig, men det är väldigt öppen och sårbar, tycker den är fin 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjysst bit. Fast jag är juh inte från Sundsvall men det var juh riktigt tokbra...juh.

Härligt.

😎

Edit: Riktigt skön låt, sköna harmonier "innehållet" finns där. Bra arr.

Edit2: Jag e impad.

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Vanligtvis avskyr jag kärlekslåtar över allt annat...

Men va tusan, här känner man ju igen sig en hel del. 🙂

Fan, det är såna här låtar man egentligen inte ska lyssna på...det brukar inte va så nyttigt... :rolleyes:

EDIT: Riktigt bra sång föresten! 🙂

Redigerat av insolitus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt! Bra sjunget. Rätt lanserat skulle det kunna bli en landsplåga. Kanske som ingrediens i någon lagom revy typ Pistvakt eller så.

Låten skulle kunna göras med ett riktigt storband och massor av plymer i baletten.

Själv bodde jag ett tag i Borås, och mina känslor för denna stad beskrivs rätt väl i Jarl Borséns version av NewYork/NewYork som blev Borås/Borås (vilket j...la hål). Vi står väl inte på samma plats när det gäller känslorna för hemstaden med andra ord.

Finns lite att göra i mixen / inspelningen om man vill.

1 - stråkpads -- lite reverb på skadar inte. De blir "fyrkantiga" i slutet annars. Om man vill ha dem så här fyrkantiga så måste de sluta exakt rytmiskt.

2 - trumbreaken -- hmm. Kan göras annorlunda. Tokrytm på baskagge?

3 - brass insatserna. Bra tänkt, en lite annan synt eller äkta vara skulle göra dem till riktiga höjdare.

Men sammantaget, en himla bra presentation av en låt. Kul att höra. Fortsätt.

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar verkligen låten! Svåraste tycker jag är att få en hel låt att hänga ihop, men det gör ju denna.

Skulle vara kul att höra den med lite sjysstare trumljud och andra smådetaljer som lite klang på sången?

Sjysst text oxå, känns ju äkta med små ingredienser som många kan identifiera sig med.. (inte sundsvall dock) :rolleyes:

Bra jobbat! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den var bra!

Jag har själv bott i Sundsvall.

Oscarsgatan 34B.

Gjorde själv en hyllning till Sundsvall med en text till en låt som var baserad på "We're not gonna take it" .

/Kent J.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

1 - stråkpads -- lite reverb på skadar inte. De blir "fyrkantiga" i slutet annars. Om man vill ha dem så här fyrkantiga så måste de sluta exakt rytmiskt.

2 - trumbreaken -- hmm. Kan göras annorlunda. Tokrytm på baskagge?

3 - brass insatserna. Bra tänkt, en lite annan synt eller äkta vara skulle göra dem till riktiga höjdare.

Trombis, det är ett nöje att bli recenserad av dig! 🙂

1. Mera reverb. Absolut!

2. Hm, var ganska nöjda med dem, de gjordes liksom "live" på klaviaturen. Men man blir lätt fartblind. Ska lyssna kritiskt om det går 😉

3. Jag gillar brass (mässing alltså) men ack vad det är svårt att få till ett naturligt sound och att arra. 🙁 Tack för synpunkterna. Och du, var inte för säker på Borås, när fan blir gammal blir han religiös vet du 😮

Skulle vara kul att höra den med lite sjysstare trumljud och andra smådetaljer som lite klang på sången?

Tacktack, tyckte i ett svagt ögonblick att jag hade schysst trumljud, men det är flera som reagerat. Vad saknas? Fetare? Högre? Mera sparsamt?

Sången var jag livrädd att lägga klang på för jag känner att den smyger i svensktoppens utkanter...Ville också att rösten skulle ligga "nära".. 🙂

Trevlig låt........och torr mix... är sången inspelad i dämpat sångbås??..
Ha ha 😲 om det vore så väl, det är samma iaktagelse som Andreas, och du/ni har helt rätt. Eftersom jag har betongtak i min "studio" så hängde jag upp tre stora badlakan som jag kröp in i och sjöng, och jaaa, den kan kännas lite död, det finns ingen rumsklang som du så rätt har noterat! 😳
Jag har själv bott i Sundsvall.

Oscarsgatan 34B.

Gjorde själv en hyllning till Sundsvall med en text till en låt som var baserad på "We're not gonna take it" .

Kompiiis! Den vill vi höra! (Själv bodde jag på Skönsmon)

Tack för alla synpunkter och glada tillrop!! Jag bugar mig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit i Sundsvall en gång men så jävla fantastiskt var det inte 

Du var för kort tid Pluffo! själv satt jag på raggartorget och väntade i 17 år innan det hände något skoj. 😉 Men SSSAUUUUTAN vad skoj det blev när det äntligen hände:P (En bil fick punka, ja jävlar i det) 😱😄😳

Link to comment
Dela på andra sajter

😮🙂😳🙁😛

Nu ska man sitta och tanka på Angelfire mä.

Nå, detta gör jag för din skull Roffe 😉 16.6 KB/Sec

Well, it´s worth waitin for 😄

EDIT 🥰

Röstar när Tårarna lagt sig.

Love It

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha 😛 om det vore så väl, det är samma iaktagelse som Andreas, och du/ni har helt rätt. Eftersom jag har betongtak i min "studio" så hängde jag upp tre stora badlakan som jag kröp in i och sjöng, och jaaa, den kan kännas lite död, det finns ingen rumsklang som du så rätt har noterat! 😳

Det låter dock väldigt bra i mina öron.... gillar personligen en torr och närmickad sång ganska långt fram i mixen...så du har precis avslöjat hur det kommer se ut hemma hos mig nu.. 🙂🥰😉 ..jag tänkte drämma upp en stor madrass ihoprullad till en C-formad strut...och ställa mig där o gasta...

Schysst..

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag kan påpeka (förutom att en del av synthljuden är töntiga) är väl att det är rätt otight stundvis! Om du har använt kvanitsering är den trasig 🙁

Annars är den jättebra (om än texten kanske inte fick mig att smälta 😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen in i Sundsvallsvärmen Pluffo.

Morta, tack för dina synpunkter. Det skulle vara kul om du preciserade vilka synthljud som är töntiga samt hur du istället skulle velat haft dem 😄

Kvantisering och autotuner är onda 🙂

Hellre lite otajt än mekaniskt. Det gäller att hitta det lilla guldkornet mellan otajt och mekaniskt, det är det som skapar svänget. Men visst har jag missat, trummade delvis "on-line" vilket kanske var korkat men ohyggligt kul 🙂

Har en alternativ text där låten heter "Cecilia", men jag tycker "Sundsvall" blev lite kaxigare på nå't sätt 😛

Om jag någon gång gör "Cecilia" så ska jag tajta upp den, och kanske, om Mortas synpunkter är relevanta, tuffa till synthljuden..... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

hej roffe!

jag har aldrig varit i sundsvall, men jag börjar längta dit !!

bra närljud på sången, kul text

vore kul o veta var du anv för synth o trummor, piano ljudet låter riktigt bra,

skön stäm sång, sitter som smäck, häftigt slut

robc

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
vore kul o veta var du anv för synth o trummor, piano ljudet låter riktigt bra,

Tack tack, alla ljuden (strupljud oräknat! :rolleyes: )kommer från Yamaha swg1000xg. Det ljudkortet har egna processorer vilket är en fördel när man som jag sitter och tröskar med en gammal 400 Mhz 😄

Har också möjligheter till en massa skruvningar av ljudet, (xg-prylen) vilket jag tänker lära mig om jag blir arbetslös eller pensionär.. 😆

Redigerat av ®offe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...