Jump to content
Annons

Musikal


Hemluth

Recommended Posts

Jag funderar/har börjat skriva lite på en musikal, och tänkte höra ifall någon som är intresserad av att hjälpa till. Det är tänkt den ska låta ganska standardmusikaliskt arrangemangmässigt (B&B/Webber/Wildhorn/Steinman/etc) om ni förstår vad jag menar med det soundet. Den ska vara på svenska och utspela sig under den franska kungafamiljens sista tid.

Om någon är intresserad kan ni ju svara främst här. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur menar du när du säger "rock musikal"? Soundet jag är ute efter är alltså åt symfonirockhållet till (distbas, rocktrumkomp men även stråkar, brass mm). JAg laddade upp en demo som jag kallade Ouvertyre (finns nog kvar om du söker på den), som jag hade tänkt skulle agera just ouvertyre. Inspelningen var dock kritiserad för att det lät dåligt, men det duger i alla fall som demo.

Nej, jag har i praktkiken inte klar med manuset, men man skulle kunna säga att jag har idén färdig framför mig. Då det ska skildra en historisk verklig händelse så är alltid lite påläsning bra och har därför läst en bok som hette "Flykten till Verennes" (hur gammal som helst, finns knappt på stora bibliotek, men skildrar historian välldigt detaljerat) samt Herman Lindqvists bok "Axelvon Fersen".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du med "tilltänkt köpare"? Syftar du då på en "teater" eller dylikt som kan sätta upp den eller publiken som betalar för att få se den?'

Jag har ingen egentligen deadline satt men det vore ju bra om ett fullständigt libretto samt noter och demos var klara till jul.

Intresse för musikaler finns onekligen i Sverige. Chess och Duvemåla har spelats stort, Grease är just nu ute på turné och Mamma Mia är slutsålt (förutom platserna längst bak) fram till våren 2006 (sägs det, kan vara skröna dock).

(Och anledningen till att jag svarar lite långsamt är att jag är på semester)

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa är ju dock redan kända stora musikaler, det kan vara svårt att marknadsföra sig om man inte redan är känd som kompositör eller författare whatever. Bara en tanke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, iofs, men det låter lite peimitsikt att säga "för att bli länd måste man vara känd från början så jag kan lika gärna låta bli". Men jag vet inte än, men jag är villig att göra ett försök.

Link to comment
Dela på andra sajter

That's the spirit!

Om jag får tummen ur och köper en mick samt lite annat ljud-

material för att kunna utföra en inspelning är jag intresserad

av att hjälpa till med en röst här och där.

Använder du dig bara av den boken när inspiration till temat

sökes? Finns där annat man kan dra nytta av för att komma

in i stämningen?

Var i hele tomtemåla bor du?

Jo jag vet att musik spränger gränser, men jag är föga intres-

serad av att flytta rumpan min till Arvidsjaour, samt att det

underlättar arbetet ordentligt när en visuell kontakt med

jämna mellanrum kan föras.

Intressant musikalidé!

Link to comment
Dela på andra sajter

That's the spirit!

Om jag får tummen ur och köper en mick samt lite annat ljud-

material för att kunna utföra en inspelning är jag intresserad

av att hjälpa till med en röst här och där.

Använder du dig bara av den boken när inspiration till temat

sökes? Finns där annat man kan dra nytta av för att komma

in i stämningen?

Var i hele tomtemåla bor du?

Jo jag vet att musik spränger gränser, men jag är föga intres-

serad av att flytta rumpan min till Arvidsjaour, samt att det

underlättar arbetet ordentligt när en visuell kontakt med

jämna mellanrum kan föras.

Intressant musikalidé!

Röster lär behövas (i nuvarande skedet främst till demos alltså). I en av låtarna kommer det behövas ca 4-5 leadvocals samt en vrålande pöbel på ungifär så många personer man kan få tag på.

De båda böckerna jag nämnde ger inte bara en detaljerad bild av händelserna i sig, utan även en bra bild av hur samhällsförhållanderna såg ut och vilka tankar som fanns i huvuderna på huvudpersonerna. Sedan får man ju komma ihåg att det inträffade för över 200 år sedan så det finns ett antal små oklarheter där man själv kan fylla in någon idé.

Jag bor i Kalmar.

Det sista stycket vet jag inte om jag förstår vad du menar med. Är Arvidjaour en ort där man spränger musikaliska gränser med visuell kontakt? 😳 (Ursäkta om jag är lite långam).

Link to comment
Dela på andra sajter

HEJ!

det låter trevligt.

Jag spelar trombon och läser på ett gymnasium med många som spelar symfoniska instrument och jag läser arrangering och kompostion,

så om du inte vill arra låtarna själv så kan jag göra det.

Jag är ingen expert men har en del vana och ett stort intresse.

Om du vill spela in riktigt blås och stråk så kan jag fixa det också.

just för tillfället är min "bra" dator trasig så jag kan inte lyssna på saker, sitter just nu med en 200mhz:are som laggar när man använder msn och explorer samtidigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hjälper gärna till och skriver! Har ingen tidigare erfarenhet av musikal. Kan du föreslå någon literatur för att komma i stämning till temat?

Så trevligt. Som sagt är Herman Lindqvists bok "Axel von Fersen" att rekomendera. Även en äldre bok som heter "Flykten till Varennes" ger en detaljerad bild av händelsen. Den hittar du dock troligtvis endast i någon bibliotekskällare eller på något antikvariat, men den är värd att leta efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

HEJ!

det låter trevligt.

Jag spelar trombon och läser på ett gymnasium med många som spelar symfoniska instrument och jag läser arrangering och kompostion,

så om du inte vill arra låtarna själv så kan jag göra det.

Jag är ingen expert men har en del vana och ett stort intresse.

Om du vill spela in riktigt blås och stråk så kan jag fixa det också.

just för tillfället är min "bra" dator trasig så jag kan inte lyssna på saker, sitter just nu med en 200mhz:are som laggar när man använder msn och explorer samtidigt...

Får man fråga vilket gymnasium (*nyfiken*)?

Du låter i var fall som att du kan ha koll på en hel del. Arrangera kan jag "någorlunda" själv, men lite hjälp är ju aldrig fel. Och om du har möjlighet att spela in blås och stråkar så är det mycket, mycket bra. Samplat är alltid samplat, och för mig är det ingen skildnad på Yamahasynt eller Reasonorkester, det är fortfarande samplat, och det slår inte äkta ljud.

Med så här många intresserade vore det ju bra med något bättre ställe att disskutera på. IRL blir nog tyvärr inget alternativ om vi blir 4-5 st från olika delar av landet. Kanske något chattprogram som tillåter samma antal användare i samma rum? Eller kanske något Skypeliknande för fler än 2 pers? I var fall är ju kommunikation A och O i ett sådant projekt. Jag har många idéer som jag hade tänkt dela med mig av först på ett sådant ställe, lite mer privat. Men det vore kul ifall detta blev den officiella Studio Forums första musikal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sista stycket vet jag inte om jag förstår vad du menar med. Är Arvidjaour en ort där man spränger musikaliska gränser med visuell kontakt?

Nja det var inte riktigt så jag menade. Jag gillar en skön

handskaknings-,kramkalaskontakt och det försvåras or-

dentligt när milen rullar iväg över Sverigekartan.

Men jag tror nog att Arvidsjaor faktiskt kan innehålla en

hel del..

..snö.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Arvidsjaur ligger inte så långt från Arjeplog (testförarnas mekka). 2 timmars bilfärd västerut från Piteå. Men för att återgå till det allvarligare.

Behöver du arrangörer och dirigenter så är jag på, har dirigerat och repeterat en hel del orkester och lite musikal. Har även arrat en del för musikal. Blir det liveorkester eller bara mjukvaruorkester.

Link to comment
Dela på andra sajter

vore härligt men jag har för lite tid 🙁🙂

den här snutten spelade jag in för ett par år sen

ur minnet 😮 den är över 30år gammal

(jag som inte kommer ihåg vad jag åt igår 🙂 )

Your So (clip)_(64kbps) mp3

men jag kommer gärna på premiären 😄

Jisses, och man kallar mina samplade inspelningar orealistiska. 😛 Men jag gillar det lite smått i alla fall. Inledningen var häftig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir det liveorkester eller bara mjukvaruorkester.

Hmm, det är ju en bra fråga. Jag funderar på att börja med playbackbackgrunder, för då kan man ju även sälja skivor med låtarna på utan problem (bara lägga på vocals på backgrunderna och voíla). Det skulle kunna ge en hel del intäkter. Många köper billiga skivor bara lite för att det går när de sett något.

Link to comment
Dela på andra sajter

vore härligt men jag har för lite tid  🙁  :rolleyes:

den här snutten spelade jag in för ett par år sen

ur minnet  😮 den är över 30år gammal

(jag som inte kommer ihåg vad jag åt igår  😛 )

Your So (clip)_(64kbps) mp3

men jag kommer gärna på premiären  😄

Jisses, och man kallar mina samplade inspelningar orealistiska. 😎 Men jag gillar det lite smått i alla fall. Inledningen var häftig.

det är bara trummorna som är loopar,

resten spelar jag, på dessa...

om det nu var det du undrade över... 😉

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...